שתף קטע נבחר

השפעת כבר כאן: עומסים כבדים בבתי החולים בכל הארץ

המעבדה המרכזית לנגיפים כבר איתרה דגימות ראשונות של נגיפי השפעת שהגיעו לישראל. בתוך כך מדווח משרד הבריאות על עומסים כבדים במחלקות הפנימיות והילדים בכל הארץ. אחוזי התפוסה הממוצעים מתקרבים בחלק מהמקומות ל-120%. בתי החולים: "האשפוז הופך לטראומטי"

מזג האוויר בחוץ נעים, השמש מחייכת, אבל אל תטעו: מגפת השפעת כבר בארץ, ועומסים כבדים נרשמים בבתי החולים ברחבי הארץ עם תפוסות מלאות במחלקות הפנימיות ובמחלקות הילדים.

 

מדו"ח ניטור השפעת של משרד הבריאות, שהגיע לידי ynet, עולה כי במעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר נמצאו כבר דגימות חיוביות לנגיפי השפעת. כל הנגיפים שנמצאו "מכוסים" על ידי חיסוני השפעת שניתנים השנה.

 

מיטת חולים במסדרון בית חולים (צילום: shutterstock)
נאלצים לאשפז במסדרון, והחורף אפילו לא החל (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
 

עוד עולה מהדו"ח כי נרשמים עומסים כבדים בבתי החולים בשל תחלואה דמוית שפעת, שפעת ודלקות ריאות. אחוזי התפוסה הממוצעים במחלקות הפנימיות מגיעים ל-110% ויותר בימים האחרונים, ואחוזי התפוסה הממוצעים במחלקות הילדים מגיעים לכדי 90% ומעלה. בחלק מבתי החולים, כך נמסר לנו, כבר החלו לאשפז במסדרונות.

 

עוד כתבות:

בדרך לישראל: חיסון יעיל יותר לפפילומה - גם לגברים מבוגרים

נתונים מדאיגים: זו העיר עם הכי הרבה חולי סרטן בישראל

רב בן 44 מצפת נדבק בחצבת – מצבו אנוש

 

"חוששים מקטסטרופה"

"המחלקות מלאות עד אפס מקום והלחץ מורגש", מספר ל-ynet ד"ר סמיר קאסם, מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים כרמל, "כואב לנו שאנחנו נאלצים לאשפז חולים במסדרון, שאנחנו דוחפים עוד ועוד חולים בחדר, שלמשפחות המלוות אין אפילו מקום לשבת ולנשום. זו בפירוש בושה שמערכת הבריאות נמצאת בתחתית סדר העדיפויות. עוד לא התחלנו את החורף, ואני לא רוצה לחשוב איפה נהיה בעוד חודש.

 

"חוויית האישפוז בבית חולים, במקום שתהיה חוויה מרפאה ומתקנת הופכת להיות טראומטית", מוסיף ד"ר קאסם, "התקנים לא השתנו משמעותית מאז שנות השבעים, האוכלוסייה גדלה אבל בתי החולים נותרו כשהיו. בית החולים באשדוד לא שיפר משמעותית את המצב. משרד הבריאות לוחץ עלינו לשחרר מוקדם או לא לאשפז בכלל, ועצם האשפוז כבר הופך להיות סכנה. הצפיפות בבתי החולים עברה כל גבול, ואנחנו מרגישים את זה היטב בשבועיים האחרונים".

 

תפוסת מיטות ממוצעת ()

"מזה יומיים בית החולים שלנו נמצא באחוזי תפוסה מלאים ואין אף מקום לאשפוז נוסף", אומר ד"ר אבי וייסמן, סגן מנהל בית החולים רמב"ם, "ביטלנו ניתוחים אלקטיביים, אנשים שממתינים לניתוח חודשיים ושלושה ייאלצו להמתין עוד, רק כי אין לנו איפה לאשפז. אנחנו מבצעים ניתוחים דחופים בלבד.

 

"חמור מאוד שאנחנו נאלצים לאשפז חולים במסדרון", מוסיף ד"ר וייסמן, "זה דבר מבזה ונוראי, אבל כשחולה שהגיע לחדר המיון וזקוק לאשפוז ואין עבורו מיטה, אין לי שום ברירה. עוד לא התחלנו את החורף ואנחנו כבר מלאים. אני בהחלט חרד מה יהיה כאן בחודשים הקרובים, ואני בהחלט חושש שנגיע לקטסטרופה".

 

מבצע חיסוני השפעת החל

בתוך כך, קופות החולים החלו השבוע במבצע החיסונים נגד שפעת. שירותי בריאות כללית הזמינה מיליון ו-50 אלף חיסוני שפעת, כולם נגד 4 זני השפעת, מעט יותר מכמות המתחסנים בשנה שעברה, שהגיעה למיליון ו-20 אלף איש. הקופה הזמינה גם את חיסוני הפלומיסט  בתרסיס אף, שיינתנו בעלות של 10 שקלים לבני שנתיים עד 18, ובעלות של 49 שקלים למבוטחים מעל גיל 18.

 

יתוש (צילום: shutterstock)
מבצעי החיסון נגד שפעת כבר החלו בקופות החולים(צילום: shutterstock)
  

קופת החולים מכבי רכשה 450 אלף חיסונים, כולם נגד 4 זני השפעת. בשנה שעברה התחסנו בקופה 389 אלף איש המהווים 17% מחברי הקופה. קופת החולים לאומית הזמינה 115 אלף חיסונים נגד ארבעת זני השפעת ו-5,000 תרסיסי פלומיסט שיימכרו בעלות של 17 שקלים למבוטח.

 

קופת החולים מאוחדת הזמינה לחורף הקרוב 250 אלף חיסונים כגד 4 זני שפעת, לאחר שאשתקד התחסנו כ-230 אלף מבוטחים (19% מכלל לקוחות הקופה).

 

מה תוכלו לעשות כדי לא להגיע לבית החולים?

  • התחסנו נגד שפעת: אין צורך בהפניה או בתשלום, גשו לאחות המרפאה והתחסנו. ככל שיותר ישראלים יתחסנו, כך תגבר ההגנה ויעילות החיסון לשפעת. חשוב לזכור שמרבית סיבוכי האישפוז באוכלוסיות בסיכון, ובהן תינוקות, ילדים, נשים בהריון וקשישים מתרחשים בחורף בשל השפעת.

 

  • הקפידו על שאר החיסונים: ודאו כי ילדכם מחוסנים על פי תוכנית החיסונים של משרד הבריאות. מבוגרים מעל גיל 65 צריכים להתחסן גם נגד החיידק פנאומוקוק בחיסון פנאומווקס הניתן ללא הפניה וללא מרשם ישירות אצל אחות המרפאה. החיסון מגן בפני החיידק הגורם לדלקות ריאות קשות וקטלניות המהוות את אחד מגורמי התמותה הזיהומיים המרכזיים בקשישים.

 

  • שמרו על היגיינה: השתעלו לא לאוויר החופשי או אל כף היד אלא למרפק הזרוע או לממחטה חד פעמית נקייה. רסיסי עיטוש ושיעול הם בין גורמי ההדבקה העיקריים של מחלות החורף. אם השתעלתם לכף היד – חטאו אותה.

 

  • אווררו את הבית: אחד הגורמים המרכזיים לתפוצת נגיפי החורף הם החדרים הסגורים. השתדלו לאוורר את הבית או את המשרד ככל האפשר.

 

  • היעזרו במוקדי החירום: לפני פנייה לחדר המיון, נסו להיעזר במוקדי הלילה של קופות החולים. במרבית המקרים תוכלו לקבל טיפול ראשוני והדרכה שם, שיחסכו לכם המתנה ממושכת בחדרי המיון ואולי פנייה מיותרת. 

 

צפו: כך לא תדביקו אחרים בשפעת 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מגפת השפעת כבר כאן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים