שתף קטע נבחר

הארי ומייגן עוברים לאפריקה? הכירו את ממלכת לסוטו

בעקבות ההודעה המפתיעה של הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל לעבור ללסוטו, בדקנו מה יש למדינה הפחות מוכרת להציע לתייר הישראלי ובכלל, איך מגיעים לשם ומה הקשר שלה לבריטניה

אז מה מחפש הנסיך הבריטי בממלכת לסוטו? בתחילת השבוע דווח כי הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרגל צפויים לעבור ללסוטו באופן זמני, מייד לאחר לידת בנם. ללסוטו יש הרבה מה להציע, למרות עוניה. המדינה, הממוקמת בחלקה הדרומי של יבשת אפריקה, בעלת טבע עשיר.

לסוטו (צילום: shutterstock)
טיול בעקבות הנסיך הבריטי ואשתו בלסוטו(צילום: shutterstock)
לפי הדיווחים, השניים מתכננים להגיע למדינה כדי לסייע במאבק האין-סופי בעוני. כמעט מחצית מתושבי המדינה נמצאים מתחת לקו העוני הבינלאומי. אבל זו לא פעם ראשונה שממלכת לסוטו נעזרת בממלכה הבריטית. כבר ב-1860 המלך בלסוטו ביקש עזרה מהמלכה ויקטוריה במלחמה נגד הדרום אפריקאים.

 

 

ממלכת לסוטו נמצאת כולה בתוך המדינה דרום אפריקה, כך שממבט על המפה קשה להבין שמדובר במדינה נפרדת. שם המדינה le – sotho פירושו, ארץ האנשים שמדברים ססוטו. הסבר ארוך למילה קצרה.

  ()
 

האוכלוסייה משתייכת לקבוצה האתנית בסוטו, כאשר יש בה רק כאחד אחוז זרים. דייוויד מוהאטו ברנג סיסו, הוא המלך אך מאחר והמדינה היא מלוכה חוקתית התפקיד שלו הוא בעיקר סימלי.

 

איך מגיעים לממלכה?

דרום אפריקה היא יעד מוכר מאוד ואטרקטיבי לתייר הישראלי, עם טיסות ישירות מנתב"ג ליוהנסבורג או טיסות מהארץ לקייפטאון ופרטוריה - הבירה, בטיסות קונקשן. בדרום אפריקה כבישים מודרניים וטבע פראי, כך שהיא מאפשרת למטייל ליהנות מכל העולמות - להיות באפריקה אבל גם לא להיות.

 

לסוטו שנמצאת כאמור בתוך דרום אפריקה, משתלבת במסלולים רבים בתוך המדינה בעיקר למי שמחפש חוויה אותנטית וטיולי טבע. לסוטו מתאימה גם למי שמחפש ירידה מפארק קרוגר לאזור החוף, במיוחד לדורבן או למי שרוצה להמשיך למוזמביק.

 

הדרך האווירית ללסוטו: הטיסות הפופולריות הן דרך יוהנסבורג, אליה ניתן להגיע בטיסה ישירה מהארץ עם אל על, ומשם טיסת המשך של חברת התעופה הלאומית של המדינה - סאות' אפריקן איירווייז (South African Airways) או של כל חברת תעופה מקומית אחרת. יש אפשרות גם לטוס עם אתיופיאן איירווייז מהארץ ליוהנסבורג או לקייפטאון ומשם טיסה מקשרת, אפשרות דומה קיימת עם טורקיש איירווייז.

לסוטו (צילום: shutterstock)
כל הדרכים להגיע ללסוטו(צילום: shutterstock)

ברכב – ישנם כמה מסלולי נסיעה נוחים:

- מיוהנסבורג אפשר לנסוע חמש שעות עד לבלומפונטיין, ומשם עוד כשעתיים עד ללסוטו.

- מנלספורט נמצאת לאחר היציאה הדרומית מפארק קרוגר וממנה עד ללסוטו הנסיעה אורכת כשמונה שעות.

- לבאים מדורבן, נסיעה של כשעתיים וחצי תיקח אתכם לפארק המפורסם Maloti-Drakensberg Park , הנמצא על הגבול עם לסוטו.

 

מה יש לעשות ולראות בלסוטו?

בלסוטו יש טבע ותרבות אין-סופיים ביחס לממלכה כה קטנה. המוכר והפופולרי בקרב המטיילים הישראליים הוא רכס ההרים דראקנסברג (Drakensberg) הנמצא על הגבול עם דרום אפריקה, חלקו בצד הדרום אפריקאי וחלקו בלסוטו.

לסוטו (צילום: shutterstock)
הרבה טבע ותרבות(צילום: shutterstock)
  

פירושו בשפה המקומית הוא "מחסום החניתות", זכר לתקופת הלחימה בין המדינות. מבנה ההרים הייחודי מזכיר את הרי הסימיאן באתיופיה. ברכס גרים שבט בושמנים המבודד מהאולכוסיות בשתי המדינות, שווה להתאמץ ולפגוש אותם. הטרק ברכס הוא אחד הטרקים האהובים על המטיילים בכלל ומישראל בפרט. המקום מומלץ מאוד גם לטיולי אופניים.

 

עם זאת, לסוטו מציעה אתרים מרהיבים לא פחות אך פחות מוכרים לתייר הישראלי. חשוב לציין כי לסוטו היא המדינה היחידה בעולם שכולה נמצאת על שרשראות הרים ושטחה בגובה של למעלה מ-1,000 מטרים מעל פני הים. מפה גם מגיע הכינוי שלה "הממלכה שבשמיים".

לסוטו (צילום: shutterstock)
Semonkong - המפל המרהיב ביותר אזור. ליד נהר Maletsunyane(צילום: shutterstock)
 

אחד מתוך שני הפארקים היפים בלסוטו הוא Tsehlanyane National Park, הפארק נמצא בין פסגות הרים יפיפיות המתנשאות עד לגובה של 5,600 מטרים. מיקום מושלם למי שרוצה לצאת לטרקים בהרים. בשמורה יש לודג'ים אינטימיים עם בין שישה ל-20 חדרים, רצוי להזמין מקום מראש בשל מספר החדרים המצומצם.

 

המפל המרהיב Semonkong נמצא ליד כפר ציורי עם בקתות מסורתיות הבנויות עם גגות מקש. מדובר באחד המפלים המרהיבים באזור דרום אפריקה. המפלים מגיעים מנהר Maletsunyane וגובהם 192 מטרים. 

 

המפלים נופלים אל אגן בזלת קדום, המקומיים מספרים שההד של נפילת המפלים הוא בכיים של אנשים שטבעו במקום. הכפר הקרוב נמצא בגובה 2,000 מטרים, ומהווה נקודת יציאה למפלים.

לסוטו (צילום: shutterstock)
בית קש מסורתי בעיר הבירה מסרו(צילום: shutterstock)
  

ליד העיר המרכזית מוהאל'ס הוק (Mohale’s Hoek) שנמצאת בחלק הדרומי של לסוטו, 125 ק"מ מהעיר בירה, נמצאות מערות הקניבלים. במרחק קצר מהעיר נמצאות מערות Motlejoeng ששימשו את הקניבלים.

 

במערות ניתן לראות ציורי קיר עתיקים וליד המערות עקבות של דינוזאורים. מעבר לאטרקציות, העיר היא מקום מצויין לעצור בו להצטייד - בין אם ממשיכים דרומה או צפונה.

 

סקי בעיירת Oxbow. אחד הדברים שלא חושבים עליו שמדמיינים טיול באפריקה הוא סקי, אבל הוא בהחלט ספורט קיים. העיירה oxbow נמצאת על רכס הרי מלוטי, בחודשי החורף יולי ואוגוסט המקום מתמלא בשלג וניתן ליהנות מסקי. בשאר חודשי השנה המקום פופלרי לאוהבי דייג חכות ולמי שמחפש שלווה אולטימטיבית. ניתן לצאת מהעייריה גם לטיולי הליכה ולטרקים וגם לטיולים על סוסי פוני. המקום מושלם גם לחובבי צפרות בחודשי הקיץ והאביב.

לסוטו (צילום: shutterstock)
חורף בלסוטו: ילדים חוזרים מבית הספר(צילום: shutterstock)
 

Liphofung Caves הן מערות פרה-היסטוריות עם ציורי קיר וכלי אבן מהתקופה העתיקה. המערות שימשו גם את המלך מושושו הגדול כשביקר באזור. המקום הוא גם הזדמנות לביקור אותנטי ומפגש עם הקהילה המקומית החיה כפי שחיו לפני מאה שנה. יש במקום מרכז מבקרים המציג אמנות בסלע - הפופולרית בתרבות הבסוטו. המקום מנוהל בשיתוף הקהילה המקומית והחנות במקום, שמשמשת לפיתוח קהילתי.

 

Thaba Bosiu שפירושו "ההר של הלילה", הוא המונומנט הלאומי של הממלכה, הממוקם כ 25 קילומטרים מהבירה. מהעיר הענפה נישאר רק בית הקברות ושאריות של בית הצ'יף. אחת מנקודות התצפית היפות הוא Rafutho’s Pass.

 

מתי כדאי להגיע לכאן?

העונות בדרום אפריקה ובלסוטו הפוכות מישראל. חודשי יולי-אוגוסט הם חודשי החורף, מאי-יוני הם חודשי הסתיו, וספטמבר – נובמבר הם האביב. כדאי להימנע מלטייל בתקופת חג המולד עד אמצע ינואר ובאיסטר שבאפריל, בתקופות אלו האתרים מלאים בתיירים מקומיים מדרום אפריקה.

 

תהנו מהמדינה המיוחדת והפחות מוכרת למטיילים, ואל תשכחו למסור ד"ש להארי ומייגן.

 

לילי אנגל, מנהלת תחום אפריקה באשת טורס, עם ניסיון של מעל ל-15 שנה בטיולים באפריקה.  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הכירו את ממלכת לסוטו
צילום: shutterstock
מומלצים