שתף קטע נבחר

הנשים לבג"ץ: תנו לקרוא בתורה בכותל

אחרי שבית המשפט קבע כי זכותן של נשים להתפלל בכותל כמנהגן - דורשות הנשים מבג"ץ כי יקבע שזכותן לקרוא בספר תורה ברחבת הכותל, ויורה על ביטול הנוהל האוסר על הכנסת ספרי תורה פרטיים לשטח האתר הקדוש. מהמדינה הן דורשות פיצויים על אפלייתן: "המדינה הקריבה את זכותן של נשים לקרוא מספר תורה בכותל"

המאבק למימוש זכותן של נשים לקרוא בתורה ברחבת הכותל המערבי עולה מדרגה: קבוצת עותרות מבקשת מבג"ץ לבטל את הנוהל האוסר על הכנסת ספרי תורה פרטיים לשטח האתר הקדוש, זאת מאחר שהדבר מהווה עבורן מכשול טכני לקריאה בהם - מעשה שהותר עקרונית על ידי בית המשפט.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

בשנת 2013 אימץ השופט המחוזי בירושלים, משה סובל, פרשנות חדשה להחלטת בג"ץ בעניין "נשות הכותל", וקבע באופן תקדימי כי הן רשאיות לקיים את כל מנהגיהן באתר. אלא שאת זכות הקריאה בתורה הן אינן יכולות לממש, שכן בעזרת הנשים אין ספרים, ותקנות המקומות הקדושים מ-2010 אוסרות עליהן להביא אחד מבחוץ.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

כעת עתרו לבג"ץ "מרכז צדק לנשים" וארבע מתפללות, בבקשה לבטל נוהל זה וכן לקבוע במפורש כי יש להן הזכות לקרוא בספר תורה ברחבת הכותל. לטענתן, הממונה על האתר, רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', פוגע באופן שיטתי ומכוון בזכותן, כפי שנקבעה בבית המשפט – ובו בזמן מקצה עשרות ספרי תורה לשימושם של גברים בלבד.

 

בנוסף, דורשות פיצוי מהמדינה: 150 אלף ש"ח

העותרות האשימו כי רבינוביץ' מורה למשטרה ולסדרנים של "הקרן למורשת הכותל המערבי" למנוע מנשים להכניס ספרי תורה לרחבת הכותל, ואף מבקש מהם להעביר את הנשים לחקירה משטרתית אם הן מנסות לעשות זאת. "לממונה אין סמכות להתקין את הנוהל", טענו העותרות, ודרשו לפרש את "חוק השמירה על המקומות הקדושים", המהווה את המקור החוקתי לו, בצורה התואמת חוקי יסוד כמו הזכות לשוויון.

 

כיום הן מגניבות ספרי תורה בסתר. "נשות הכותל" (צילום: נשות הכותל) (צילום: נשות הכותל)
כיום הן מגניבות ספרי תורה בסתר. "נשות הכותל"(צילום: נשות הכותל)

 

"נוסף על כך, מונע הממונה מנשים לקבל ספר תורה מאלה המצויים בעזרת הגברים באמצעות הקמת מחיצה כפולה בין העזרות - כעין מחסום דמוי חפיר - והצבת שוטרים לכל אורכה (בזמנים מסוימים)", נכתב. על כך הגישו הנשים לבית המשפט השלום בירושלים גם תביעת פיצויים על סך 150 אלף ש"ח נגד המדינה, בטענה כי הממונה הפר את "חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".

 

מנהלת "מרכז צדק לנשים", ד"ר סוזן ווייס, אמרה לאחר הגשת העתירה: "נוהל הכנסת ספרי תורה לרחבת הכותל המערבי הוא רק דוגמה אחת למה שמתרחש כאשר המדינה מוותרת על סמכותה לטובת גוף תיאוקרטי, אשר אינו מאמין בזכויות אדם או בשוויון בכותל".

 

"במקרה זה מקריבה המדינה את זכותן של נשים לקרוא מספר תורה בכותל, אך ויתורים דומים מתרחשים ברחבי המדינה כולה, בהקשרים ובתחומים שונים, בהתאם ל'נהלים' ו'כללים' אחרים, המנוסחים על ידי הרבנות הראשית לישראל".

 

רב הכותל: לא להצית אש מכיוון אחר"

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, אמרה: "העתירה היא עוד ראיה לצורך האמיתי של נשים בישראל לקרוא בתורה, והאקלים הציבורי בישראל בשל להחלטה היסטורית בעניין זה.

 

"העתירה מהווה המשך ישיר לפסיקת כבוד השופט משה סובל משנת 2013, שהתירה לנשות הכותל לקרוא בתורה, אלא שרב הכותל התחכם לפסיקה ומנע מאתנו גישה לספרי התורה הקיימים בכותל לשימוש כלל הציבור כמו גם הכנסת ספר תורה משלנו.

 

"בחג החנוכה תהיה לרב הכותל הזדמנות להוכיח לציבור בישראל כי פניו באמת נשואות לפתרון המכבד את כולם, אם יתיר לקיים טקס הדלקת נרות חנוכה גם בעזרת הנשים".

 

רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', מסר בתגובה כי "בימים האחרונים מתנהלים דיונים קדחתניים

לסיכום המתווה, שמטרתו הסדרה מוסכמת של דרישות הזרמים השונים בכותל המערבי. ואני מקווה שהם יושלמו בעז"ה בימים הקרובים".

 

לדבריו, "במשך זמן רב התעכב התהליך, בשל דרישות מרחיקות לכת לפיתוח ובנייה. לדאבון לב כולנו, אירועי השבועות האחרונים הוכיחו גם לאחרוני הספקנים כי הזהירות שננקטה הייתה מוצדקת, וכי באיזור הכותל המערבי יש לטפל בעדינות רבה ומתוך תשומת לב למכלול השיקולים האיזוריים.

 

"אסור היה שנפתור בעיה אחת ונצית אש מכיוון אחר. מתוך הבנה זו הושגה פריצת דרך משמעותית לקראת הסדרת הפתרון, באופן שיהיה מקובל על כל הצדדים, למרות השקפות עולם מנוגדות. אמשיך במאמצי להביא לפיתרון שיהיה הטוב, החכם והנכון ביותר לכלל ישראל, ולפעול למען הוצאת הכותל המערבי אל מחוץ לכל מחלוקת ומריבה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים