שתף קטע נבחר

דיווח בארה"ב: טראמפ חשף מידע מודיעיני בפגישה עם בכירים רוסים

על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", הנשיא האמריקני חשף מידע הקשור לדאעש במהלך פגישתו עם שר החוץ הרוסי ושגריר רוסיה בארה"ב. על פי גורמים בכירים, חשיפת המידע עלולה לגרום נזק מבצעי ומדיני

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף מידע שמוגדר כמסווג ביותר בפני שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, והשגריר הרוסי בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, במהלך פגישה שנערכה בשבוע שעבר בבית הלבן. כך דיווח הלילה (ג') העיתון "וושינגטון פוסט".

טראמפ עם לברוב וקיסיליאק. חשף מידע מסווג ביותר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ עם לברוב וקיסיליאק. חשף מידע מסווג ביותר(צילום: EPA)

גורמים ששוחחו עם אנשי העיתון מסרו כי המידע שטראמפ העביר הגיע לארה"ב במסגרת הסדר לשיתוף פעולה מודיעיני עם אחת מבעלות הברית של האמריקנים והוא מוגדר ברמת רגישות גבוהה, כך שהפרטים הודרו מבעלות ברית חשובות ואפילו מגורמים בארה"ב. 

 

גורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי החלטת טראמפ לחשוף את החומר מסכנת את שיתוף הפעולה עם כל בת ברית שיש לה גישה לפעולות הפנימיות של דאעש. "אם בת הברית תדע שהעברנו את המידע לרוסיה מבלי ליידע אותה או לקבל את אישורה, זו תהיה מכה קשה ליחסים בין המדינות", אמרו הגורמים.

 

טראמפ לא גילה בפגישה את שיטת האיסוף, אך לפי גורמים שהיו שם, הוא תיאר כיצד דאעש עובדים על פעילות מסוימת ואלו השלכות יכולות להיות אם הם יעמדו ביעדם. בשיחה הוא חשף את שם העיר שבה, על פי בת הברית שהעבירה את המידע, מתבצעות פעולות הארגון.

טראמפ ולברוב. "אם העברת המידע תתגלה זה יפגע ביחסינו עם בעלת הברית" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טראמפ ולברוב. "אם העברת המידע תתגלה זה יפגע ביחסינו עם בעלת הברית"(צילום: EPA)

זיהוי המקום בעייתי במיוחד מכיוון שרוסיה יכולה להשתמש בפרטים הללו כדי לזהות מיהי בעלת הברית שהעבירה את המידע או באיזה אמצעים הוא הושג, אמרו גורמים רשמיים. הם הוסיפו כי אותן שיטות יכולות לשמש גם עבור מעקב אחרי פעילות הרוסים בסוריה, דבר שבמוסקבה ירצו למנוע.

 

גורמים רשמיים הביעו דאגה מהטיפול של טראמפ במידע רגיש ובהשלכות שיהיו למעשיו. על פי הגורמים, חשיפת מידע מודיעיני שסיפק הבנה משמעותית הקשורה לדאעש עתידה לפגוע ביכולת של ארה"ב ובנות בריתה לזהות איומים עתידיים.

 

"זה מזעזע", אמר גורם בכיר לשעבר בקהילת המודיעין האמריקנית. "טראמפ נראה פזיז מאוד, ונראה שאינו מבין את חומרת הדברים שאיתם הוא מתמודד, במיוחד כשמדובר במודיעין ובביטחון הלאומי. מעל כל זה גם מרחפת כמובן הבעיה שיש לו עם רוסיה".

 

לבורב. "נחשף ליותר מידע מאשר בנות הברית שלנו" (צילום: AP) (צילום: AP)
לבורב. "נחשף ליותר מידע מאשר בנות הברית שלנו"(צילום: AP)

בעקבות הפגישה של טראמפ עם שני הבכירים הרוסים, ערכו בכירים בבית הלבן בקרת נזקים ופנו בנושא ל-CIA ולסוכנות לביטחון לאומי. גורם אמריקני שמכיר את הנושא אמר כי "טראמפ חשף בפני השגריר הרוסי יותר מידע ממה שאנחנו חושפים בפני בעלות הברית שלנו".

 

הפרשה אירעה בזמן שהנשיא האמריקני עומד בפני לחץ משפטי ופוליטי שעוסק בכמה חזיתות הקשורות לרוסיה. בשבוע שעבר פיטר טראמפ את ראש ה-FBI ג'יימס קומי שהוביל את חקירת הקשרים בין קמפיין טראמפ לרוסיה.

 

יום לאחר פיטורי קומי, נפגש טראמפ בבית הלבן עם לברוב ועם השגריר הרוסי בארה"ב. לפי הגורמים הרשמיים, טראמפ סטה במהלך הפגישה מהתכנון והחל לפרט בפני השניים איום משמעותי של דאעש הקשור להעלאת מחשבים ניידים למטוסים.

מקמאסטר. "הסיפור שקרי, אני הייתי בחדר בזמן הפגישה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מקמאסטר. "הסיפור שקרי, אני הייתי בחדר בזמן הפגישה"(צילום: AFP)

בעקבות הפרסומים ערך היועץ לביטחון לאומי, הרברט ריימונד מקמאסטר, מסיבת עיתונאים שבה דחה את הפרסום: "אין דבר שהנשיא מתייחס אליו ברצינות יותר מאשר סיפורים המגיעים לתושבים. הסיפור שדווח הלילה הוא שקרי. הנשיא ושר החוץ הרוסי סקרו איומים משותפים לשתי המדינות, כולל איומים על התעופה".

 

מקמאסטר הוסיף: "בשום חלק מהפגישה הם לא שוחחו על מקורות או שיטות פעולה והנשיא לא חשף שום פעולה צבאית שלא פורסמה בעבר. הייתי בחדר בזמן הפגישה, מה שדווח לא קרה".

 

ה-CIA סירב להגיב וכך גם הסוכנות לביטחון לאומי.

 

מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, מסר הצהרה לתקשורת בנושא והכחיש את הדיווח: "במהלך הפגישה נדונו מגוון רחב של נושאים, בין היתר המאמצים המשותפים והאיומים. בפגישה נדונו טיבם של איומים ספציפים אך לא מקורות, שיטות או פעולות צבאיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
טראמפ עם לברוב. חשף מיד מסווג ביותר
צילום: EPA
מומלצים