שתף קטע נבחר

פרס: ננהל מו"מ בצורה מרוסנת ועם ציפיות נמוכות

שר החוץ אמר כי מידת האמון עם הפלסטינים נמצאת בשפל המדרגה ולכן המו"מ שינהל עמם יתנהל "בצורה מאוד מרוסנת וכמה שפחות פומבית"

שר החוץ שמעון פרס אמר היום (ב') בהתייחסו לסיכום שהושג בינו לבין שרון בנוגע להידברות שינהל עם הפלסטינים, כי "הטונים יהיו שקטים והציפיות נמוכות". לדבריו, "סוכם ביני לבין שרון שבהידברות להשגת הפסקת אש לא ייפקד מקומה של הדיפלומטיה הישראלית. אין לי עניין לנהל שיחות פומביות ומסיבות עיתונאים ואין בדעתי לנהל מו"מ מיקרופוני. אין ליצור ציפיות מהשיחות, כאשר מידת האמון בין הצדדים נמצאת בשפל המדרגה".
הוא הוסיף כי "ננהל מו"מ בצורה מאוד מרוסנת וכמה שפחות פומבית". פרס אמר את הדברים בישיבת פורום ההסברה של משרד החוץ.
אתמול נועדו ראש הממשלה ושר החוץ במשך כשעתיים על רקע הידיעות על עימות ביניהם סביב רצונו של פרס לפתוח מייד במשא ומתן מדיני עם הפלסטינים.
פרס אמר בכינוס העבודה בשפיים, כי הוא עומד על כך שיתנהל דיאלוג בדרגים מדיניים בין ישראל לרשות הפלסטינית על הפסקת אש: "אנחנו מדברים עם הרשות רק במגזר הצבאי. אינני מאמין שאפשר להפסיק אש באש. אם לא ייעשה מאמץ עליון, התוצאות יהיו המשך הטרור וחיזוק החמאס".
לדברי פרס, "יש מעין הסכמה שלא מנהלים מו"מ תחת אש, אבל אין איסור על ניהול מו"מ להפסקת אש". ב"קול ישראל" דווח כי שרון אישר לפרס להיפגש עם נציגים פלסטינים לצורך דיון בהפסקת אש, בתנאי שילווה בנציג צה"ל. מלשכת רה"מ טרם נמסרה תגובה לדיווח.
פרס גם קרא בנאומו להקל על הפלסטינים: "אריק, פואד ואני התחייבנו להקלות, ואמרנו שאנחנו אנשים של מילה. אני חייב להודות ביושר שלא קיימנו", אמר שר החוץ. הוא הוסיף: "הפלסטינים שואלים אותנו איך אתם רוצים שנפסיק אש, כשאתם מחזיקים אותנו בגרון כלכלית, ומאיימים על קיומנו? לקחנו מהם את האוטונומיה, וידנו על כל הברזים והמעברים".
שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר בישיבת העבודה כי "אני בעד ששמעון ייפגש עם ערפאת, ואמרתי זאת לאריק הבוקר".

סערה בישיבה

בישיבת הממשלה אתמול (א') שהיתה סוערת ורווית עימותים בין שרים משמאל לימין, הזהיר שר החוץ כי אם ישראל לא תתחיל במגעים מדינים עם הפלסטינים, מעמדה ותדמיתה יגיעו "לשפל כמוהו לא ידעה". שרים שנכחו בישיבה פרשו את דבריו של פרס כאיום על המשך כהונתו בממשלת האחדות.
בסוף ישיבת הממשלה נועדו פרס ושרון לשיחה ארוכה, שבה עלה גם נושא הפתיחה במשא ומתן עם הפלסטינים. שרון דרש מפרס לכבד את עמדת רוב הקבינט השוללת מגעים אלו. בתום הפגישה, שנמשכה כשעתיים, החליטו השניים לשוב ולהיוועד בנושא.
המועמד לראשות מפלגת העבודה, אברהם בורג, קרא לפרס להישאר בממשלת האחדות, מאחר ולדבריו אין כעת מקום לפירוק הממשלה. בורג תקף במרומז את השר בן אליעזר, על כך שהצביע בקבינט בניגוד לעמדת חבריו, בעד סגירת האוריינט האוס וכיבוש אבו דיס. " פיצול ההצבעות מחזק את הימין, וכיבוש האוריינט האוס עושה נזק אדיר לישראל בדעת הקהל העולמית" אמר בורג.

ישיבת הממשלה: עימות בין שרון לשרי העבודה

ראש הממשלה ציין בישיבה את חשיבות ממשלת האחדות ומתח ביקורת על ההתבטאויות כנגד כיבוש אבו דיס והאוריינט האוס: "התגובות בעולם תלויות במידה רבה באמירות אצלנו" אמר ראש הממשלה.
אבל שרים במפלגת העבודה מתחו בישיבה ביקורת חריפה על החלטות הקבינט והמטבחון. השרה דליה איציק אמרה כי סגירת האוריינט האוס מזיקה יותר ממועילה, מאחר והיא הופכת את הפלסטינים מתוקפן לקורבן: "אי אפשר לנהל מלחמה בטרור רק באמצעים צבאיים. יש לקבוע יעדים מדיניים. האם יש לך תוכנית מדינית?" סנטה איציק בשרון. איציק אמרה כי היא "מייעצת לראש הממשלה לדבר עם שר החוץ שמעון פרס". שרון השיב: "אנחנו מדברים".
ראש הממשלה אמר עוד בישיבה, בה נידון המצב המדיני ביטחוני, כי "הרשות הפלסטינית התחייבה להגביל את פעילות המבנים בירושלים. הפעילות כשהיא נעשית ללא הסכמת ישראל מהווה פגיע בריבונותה ומפירה את החוק".
שרון סיפר לשרים: "במסגרת פעילות הרשות בירושלים בוצעו עבירות חמורות, נחטפו ואף נרצחו אנשים". ראש הממשלה אמר כי במקומות עליהם השתלטו כוחות צה"ל נמצאו כלי נשק ובאוריינט האוס נמצאו מסמכים על בנייה בלתי חוקית. לדבריו "התקופה הזו הסתיימה, ולא ניתן לפעולות אלו לחזור. לא ניתן לרשות לכרסם בריבונות ישראל".
שר הביטחון, בנימין בן אליעזר, אמר כי החלטות הקבינט נושאות מסר לרשות הפלסטינית, שיש לה מה להפסיד. לדבריו, ערפאת מבין שפעולות טרור קשות יביאו לכך שיאבד נכסים - ודבר זה יביאו בטווח הארוך להתאמץ יותר כדי לסכל פיגועים.

היועץ הכשיר את ההשתלטות

היועץ המשפטי לממשלה, אלייקים רובינשטיין, הבהיר אתמול (א') כי ההשתלטות הישראלית על אבו דיס והאוריינט האוס חוקית - ואולם רובינשטיין מסרב לומר האם חוקי להמשיך ולהחזיק במקומות אלה: "ע"פ חומר שהוצג לאנשי הבג"צים וליועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים יש תשתית משפטית להשתלט על המקום, מאחר וישנם ראיות כי הוא שימש כזרוע של הרשות הפלסטינית ובכך עבר על חוק יישום ההסכמים לפיו נעצרה פעילות הרשות בתוך שטחי ישראל", אמר רובינשטיין.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רוייטרס
שרון. התקופה הזו הסתיימה
צילום רוייטרס
צילום גילי נחושתן
פרס. דיאלוג מדיני עכשיו
צילום גילי נחושתן
מומלצים