שתף קטע נבחר

חוות רכיבה על סוסים

זה לא בדיוק הקטע של המערבונים, כי הגליל הוא סלעי ואף אחד לא רוצה להתרסק על אבן. הרעיון: להנות מהטבע בלי למהר. מתאים גם ללוזרים בלי ציוד רכיבה וכמובן, גם בלי הילדים

ורד הגליל כפר-סאלד מלכיה 

יש סוסים שמדברים עברית, מתברר. למשל לותר, סוס רכיבה בגוון חום-שוקולד, סבלני כמו סיני זקן, שמגיב בצייתנות להוראה עכשיו לא אוכלים עשב, לותר, תמשיך לכיוון המטעים. הסוס בן החמש צונף קלות, מרים את ראשו וממשיך לפסוע בין הטרשים. צריך ללטף סוס, מסבירה יערה מחוות ורד-הגליל, אבל חשוב לתת לו להבין מי הבוס. היא עצמה כמעט נולדה על סוס, ויודעת לדבר אליו (ולא ללחוש...) כמו שהיא משוחחת עם ידיד. אבל על פי הגדרתה, סוס, שלא כמו כלב, הוא לא ידיד לאדם.
רכיבה היא ענף ספורט שתמיד נהנה מהילת זוהר, לפחות בישראל. כמעט כל הילדות הקטנות למדו בלט ונגינה על פסנתר, אבל רק בנות עשירים רכבו על סוסים, ובנות האלפיון העליון קיבלו אפילו סוס במתנה ליום-ההולדת. בצד כל אלה שיש להם מלתחת-רכיבה מוקפדת, סוס פרטי שגדל בפנסיון ושעות רכיבה שנצברו בסופי-שבוע במרכזי רכיבה מהודרים, יש קיבוצניקים ובני מושב הדוהרים על סוסים במכנסיים וחולצת-עבודה, מטפלים בחיה הסבלנית ביד מאומנת ומכירים כל משעול בדרך לכנרת. אלה גם אלה נפגשים בעיקר בסופי-שבוע ובחופשות-חג, בורד-הגליל, בכפר-סאלד, במלכיה שבצפון ובעשרות חוות-רכיבה אחרות, כשמאחדת אותם חיבתם הגדולה לסוסי-רכיבה.
לא ידענו עד שלא ניסינו. מעל גב הסוס הכל נראה אחרת. קשה לתאר את השלווה הנסוכה במהלך הרכיבה בטבע. הנקישה הקצובה של פרסות הסוס נמהלת בציוץ ציפורים ובריח משכר של אדמה. הגוף הופך קל וחסר משקל. מתנועע קלות על האוכף, גבוה, כאילו צמחת בעוד מטר, אתה מרחף במורדות הרים ומשתלב בטבע המארח שפני-סלע מתרוצצים בעליזות בין טרשים, להקות צבאים, חזירי בר, שועלים ונמיות. אתה מפלס דרך ממרומי גב הסוס בין עצי פרי, שיחים ופרחים, חוצה נביעות מים קטנות, חותר בין הרים וקניונים, מגלה מפלים קטנים, עוקב אחר פרפרים מרהיבים ומריח תאנים.

ורד הגליל

הדרך להר האושר

הישראלי חושב שהוא יודע לדהור כי הוא ראה הרבה סרטי מערבונים, אומרת יערה. אבל אצלנו אין 'פתיחות' (גאלופס), הגליל הוא סלעי וטרשי, והרעיון הוא לצאת לטבע ולנוף מול שקיעה בצבעי סגול, ולא לתת הופעה, או חלילה ליפול על אבן. ורד הגליל, חוות רכיבה ותיקה הממוקמת על צלע הר בצומת כורזים, נחשבה תמיד לאתר הבית של חובבי רכיבה. פעם שמעו שם בעיקר אנגלית של משפחות שגרירים ושל תיירים שבאו להתארח במקום. כיום שוקק המקום, בעיקר בסופי שבוע, בישראלים שרכיבה היא עניין חשוב בחייהם. יערה, בת המייסדים, מלווה את הרוכבים יחד עם צוות המדריכים. הקלות שבה היא מחליקה מגב הסוס (היא עצמה אם לחמישה) מעוררת השתאות. זה מה שעושות 40 שנות רכיבה.

נכון שבאים בריטים ואמריקאים, גרמנים, בלגים וצרפתים. זה לא בדיוק ספורט לעניים, אבל מי שמתבונן בתעריף המחירים רואה שאפשר להסתדר עם זה, אומרת יערה. מי שחשוב לו להיראות כקאובוי ילבש ג'ינס מיוחדים שאפשר לתחוב אותם למגפיים, חולצת כותנה משובצת, חגורה עם אבזם כסף גדול עליו מוטבע ראש סוס, מגפי עור וכובע קסדה מצופה קטיפה שחורה. אפשר לוותר על כל זה. רק הכובע חשוב. ואת הסלולרי השאירו בבקשה מאחור. לא רוכבים על סוס עם סלולרי.

פה מדובר במערך משומן המספק כבר עשרות שנים טיולי רכיבה על סוסים בהרי הגליל, בנוף הצופה לכנרת ולהרי גולן. טיולים הנמשכים מחצי שעת רכיבה עד מספר ימים, הכוללים לינה בטבע, שיעורי רכיבה בסגנון מערבי והדרכה לרכיבה תחרותית.

מסלולים לדוגמה: טיול רכיבה ליום אחד - רכיבה להר האושר וביקור בכנסיה הצופה לכנרת, חנייה ופיקניק על שפת הכנרת או גדת הירדן, טבילה להתרעננות, רכיבה דרך שטחי המטעים של כורזים וחזרה בדרך הפטרולים לורד הגליל. המחיר: 550 שקל כולל ארוחת צהריים ושתייה קלה.

בוננזה - מסלול קלאסי בן יום ולילה המתחיל ברכיבה לכנרת, ארוחת ערב על החוף, לינה בשטח ורכיבה למחרת בבוקר עם הזריחה חזרה לחווה. 970 שקל.

טיול ליומיים - עולים ליערות כנען, רוכבים בנוף הרים, נחל-עמוד, תל-כנרת. לנים בשמורות טבע, משכימים עם זריחה וממשיכים צפונה להרי צפת. מגיעים עם ערב, לנים וסועדים ארוחת ערב בחוות בת-יער ומשכימים בבוקר אל המסע בחזרה לחווה. מחיר: 970 ש"ח לאדם. מחיר שעת רכיבה: 98 שקל. שעתיים: 180 שקל. חצי יום: 300 שקל.

לקטנים: שיעור קטן על סוס גדול. 40 שקל ל-15 דקות. לפעוטות: מיני שיעור ברחבי החווה, על פוני העונה לשם גלידה. חמש דקות סיבוב: 15 שקל. טיולי רכיבה מתאימים לגיל 13 ועד 90 ק"ג. גם מי שאף פעם לא עלה על סוס, יכול לסמוך על לותר, שוקולד וכל האחרים. שעות הפעילות: 7:30 בבוקר עד מעט לפני רדת החשכה. היפה מכולם היא שעת השקיעה.

המקום משדר אווירת קאנטרי. מוקף שטחי מרעה, צמחיה טבעית עשירה ומשטחי גן רחבים. ניתן ללון במקום בבתי-נופש ממוזגים בנויים עץ ואבני בזלת, המשקיפים על נוף מקסים. אין בהם טלוויזיה, במקום זה מסתובבים לך ליד החלון שפני-סלע וצבאים. ארוחת הבוקר: מזנון גבינות, חביתות, ירקות, פנקייקס, מיצים וקפה. האוויר צלול ושלו, רחוק מהמולה ורעש. אפשרות הלינה נעה בין בקתה אינטימית, סטודיו, דירונית ואכסניה.

המסעדה, בלב החווה, ספונת עץ ומעוצבת מאוד כפרי. מנוהלת על-ידי זוג שפים מהרצליה. התפריט בשרי במיוחד: פילה יען, צלי עגל, קורדון בלו, חזה אווז, דגי פורל בעישון ביתי, חציל אפוי ממולא נתחי בשר בטחינה ירוקה, מרקים כפריים ועוגות פקאן. מה שהיה פעם מקום עם אווירה סנובית הפך להיות חווה לא ממש עממית, אבל נעימה ומשדרת חמימות. מחיר בקתה לזוג: 1,020 שקל כולל ארוחת-בוקר. מחיר סטודיו (עם אח) לזוג - 490 שקל.

בחרנו ללון צפונית לחווה, בקיבוץ גונן, שמיקומו הגיאוגרפי עושה אותו נגיש ונוח במיוחד למי שרוצה נקודת מוצא לטיולים. בתי ההארחה שלו נטועים במזרח עמק החולה, על שיפולי מורדות רמת הגולן, כשקו האופק מצוייר על-ידי הרי נפתלי והעמק.

האירוח הכפרי, הקרוי נופי גונן, קובע ללא ספק רף חדש לאירוח קיבוצי: המצעים מרהיבים, המיטות נוחות והמזגן חדיש. מקום ראוי לפוש בו גם אם אתה צפר מתחיל, כיוון שהקירבה לחולה תאפשר לך לצפות בבעלי כנף, עופות מים וציפורי שיר המקננות בשטח בין ספטמבר לנובמבר (ובין מרץ למאי). מי שחוזר עייף מהרכיבה ימצא בחדר הפתעה: ג'קוזי גדול לשניים עליו מוצבים ברווזי קרמיקה, קערת פרחים מיובשים, נרות וסבונים ריחניים. ראיתם פעם בקיבוץ חדר אמבטיה ענק עם ג'קוזי?

יש במקום דירות אירוח למשפחות, בריכת שחייה ופינת-חי מלהיבה, בה מוגשות ארוחות בוקר מן הטבע: חלב וגבינות עיזים שנחלבו ונחבצו לעיני האורחים, סלט מגן הירק, ג'חנון של החברות, תה צמחים ולקינוח אוכמניות ממטעי הגולן. מחיר: 380 שקל לזוג ללילה (כולל ארוחת-בוקר).

חזור למעלה
כפר-סאלד

רוכבים וקוטפים

עם בוקר עלינו לחוות הרכיבה הבאה בכפר סאלד, השוכן במורדות הגולן, בקצה הצפון-מזרחי של עמק החולה. עמירן, מנהל חוות הרכיבה קליל, מנהל פנסיון ייחודי (במרעה טבעי) לסוסים שבעליהם מתגוררים במרכז הארץ. מכל רחבי הארץ מביאים אליו סייחים כדי שיגדל ויאלף אותם. קליל, פינה שקטה בארץ פלגי מים, מציעה מסלולי רכיבה על סוסים וטיולי-מרכבה לשדות שבעמק ולמטעים. כל סיור מלווה בתצפית להרים, בסיפורי מורשת המקום ובטעימה מפירות העונה - תפוחים, תאנים ואגסים, כמה שתוכל לקטוף.

החווה הוקמה בכפר-סאלד לפני ארבע שנים, ומקיימת בבית-הספר לרכיבה חוגים ושיעורי רכיבה לבתי-הספר של ישובי הסביבה, בצד הדרכה לרכיבה אתגרית המשלבת טיולים ופעילות בטבע, כגון רכיבה בראש עדרי בקר וכבשים. רק מוזיקת קאנטרי חסרה. בסוף השנה יקבלו תלמידי מגמת הרכיבה ציון על הקשר עם הסוס, הטיפול בו וסגנון הרכיבה שלהם.

ענף הרכיבה מאוד התפתח בשנים האחרונות, מדווח עמירן. ילדים מתים על זה, וגם מבוגרים. השילוב של רכיבה עם הצצה לעולם החקלאי מהווה אטרקציה אצל מטיילים ונופשים. הם רואים מקרוב מטעים, בריכות דגים, חוות צאן, מחלבות ועדרי צאן. המיטיבים לרכב גם משתתפים בתחרויות בתוך מכלאות הבקר ומובילים כבשים למרעה.

על מנת לשפר את עבודת הסוסים בטיולי המרכבות, יובאו לאחרונה לחוות קליל שני סוסים מגרמניה, מגזע פרייברג. סוס נמוך ומוצק, גופו קומפקטי ושרירי, צווארו קצר וחזק, הירכיים מפותחות מאוד ורגליו קצרות וחזקות. אחיו משוטטים בחוות הרים אלפיניות ובצבא השוייצרי, שם הוא זוכה לביקוש רב. לשלנו קראו 'מוריס', וגם הוא כבר מדבר עברית. הוא הוביל את הכרכרה שלנו בטרשים ובכורכר, נשא אותנו בעליות ובירידות בלי לעצור וציית כשנאסר עליו לזלול אגסים מן המטע. שירי, ילדה נחמדה מקיבוץ גונן, הובילה אותו, והוא נשמע ל'דיו' שלה ול-'וואאווק' (עצור) בלא ניד עפעף.

מיטיבי רכיבה יוצאים מקליל אל מורדות ההרים, בין הוואדיות והשדות. השקט הפסטורלי, נופי החרמון ורמת הגולן, שמורות הטבע, הנחלים והאתרים הארכיאולוגיים, הופכים את הרכיבה לשיעור מולדת.

בדרך גילינו על שפת אחד מיובלי הבניאס את מסעדת 'הזעתר', המגישה מטעמי בשר מן הגריל, דגים טריים-טריים וסלט ערבי קצוץ דק. אנחנו מזכירים אותה לטובה כיוון שהמחירים הוגנים, וכי נחמד לנגב חומוס לקול פכפוך הנחל.

בשנים האחרונות באים המון ישראלים לרכב על סוסים, בעיקר בסופי שבוע, מספר עמירן. באים אלינו אורחים מהצימרים בקיבוצי הסביבה וטיילים מכל רחבי הארץ. אנחנו מוציאים 12 סוסים בכל פעם.

הכללים לא מוקפדים: קסדת רכיבה, ג'ינס, טי שירט ונעליים רכוסות. לא רוכבים בסנדלים בגלל שריטות הקוצים והצמחיה.

בקליל מציעים רכיבה לפי שעה וגם מסלולי טיול ליומיים. היוצאים למסלול מקבלים הדרכה קצרה, מטעינים ציוד ועולים דרך קיבוץ גדות לכיוון גונן, אוכלים צהריים ליד המעיינות, לנים בעין-טינה (מעיין ליד אקליפטוסים), שם קושרים את הסוסים, מדליקים מדורה וצולים בשר על האש, לוגמים יין, מקנחים בפירות, מאזינים קצת למוזיקה טובה והולכים לישון וישנים באוהל או בשקי שינה. בבוקר מוגשת לרוכבים ארוחת גבינות וירק, פיתות חמות וקפה חריף, והם יוצאים לרכב לאורך הירדן בכיוון צפון, עד לקיבוץ חוליות. הנוף זרוע פינות-חמד לאורך הבניאס. בשעת צהריים צולים בשרים על האש ומאריכים לשבת, ללא שעון וללא לוח זמנים, עד שלחבר'ה נמאס.

באחרונה, מספר עמירן, באים אלינו מנהלי חברות עם עובדיהם, מלווים ביועץ פסיכולוגי, ומקבלים משימות בשטח, בנוסף לרכיבה. למשל, בניית גשר על נחל קטן, מציאת מטמון לפי כתב חידה וכאלה.

מעבירים להם סדנה לגיבוש הפעלת צוות, והם נלהבים מאוד מהחוויה הכפולה. גם רוכבים וגם משבחים את יעילות תפקודם כצוות משימתי.

מחיר רכיבה ליומיים: 750 שקל כולל האוכל. טיול מרכבה: 50 דקות בשדות ובמטעים וטעימה מפירות העונה, 23 שקל לאדם. טיול רכיבה במורדות הגולן בליווי מדריך: 90 שקל לאדם. אפשר, אגב, גם ללון באירוח הכפרי של כפר סאלד: 220 שקל לזוג כולל ארוחת בוקר.

חזור למעלה
מלכיה

ממתחילים עד מתקדמים מאוד

קיבוץ מלכיה שוכן מעל עמק קדש, מול חרמון וגולן, בגובה 712 מ'. בית-הספר לרכיבה של הקיבוץ, הפועל כבר עשר שנים, מקיים שיעורי רכיבה מרמת מתחילים עד מתקדמים מאוד, ומציע טיולי רכיבה קצרים לרוכבים לא מנוסים, השתתפות ברכיבה תחרותית וטיולים ארוכים יותר עבור רוכבים מנוסים. גם כאן יש כרכרות רתומות לסוסים וכרכרות פוני לפעוטות.

מחיר שיעור רכיבה לאדם: 85 שקל. מתחת לגיל 14: 130 שקל. הרכיבה המודרכת, כמו גם הטיולים, מלווים הסברים על ההיסטוריה של המקום, הצמחיה האופיינית ותצפיות נוף. גם כאן רוכבים וטועמים. שיעור רכיבה, או טיול, מתנהל בלב שדות ומטעים ומותר לקטוף תפוחים אדמדמים ומוזהבים וגם קיווי.

במלכיה פועלת גם חווה טיפולית-רכיבתית לילדים בעלי קשיי למידה וקשיי הסתגלות, הלומדים לסמוך על הסוס, לתקשר איתו ולפתח כלפיו אמון, אחריות ויכולת הבעה רגשית. לטיפול הרכיבתי נודעת באחרונה חשיבות חינוכית, ומטפלים רבים מיישמים באמצעותו הצלחות. לינה וארוחת בוקר לזוג ביחידות הנופש המטופחות של מלכיה יעלו 290 שקל לזוג. לחדרים רצפת קרמיקה וריהוט קיבוצניקי צבעוני ועליז.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים