שתף קטע נבחר

תקע את אשלון

יום ראשון (היום) הוכרז כ- Jam Echelon Day, ניסיון "לתקוע" על ידי עומס את מערכת הציתות

אם תמיד רציתם להיות מהפכני סייבר אך טרם הספיקותם, היום (א') תקבלו הזדמנות נוספת. על אשלון (echelon) שמעתם? אם לא, זה לא מקרה. קיומו של הפרויקט הזה (ראו כתבה בשם "מישהו שומע אותי", תחת הקישור מצד ימין), שהוקם ביוזמת ארה"ב במטרה לאסוף ולהצליב מידע מערוצי תקשורת אזרחיים (קווי הטלפון שלי ושלכם, למשל), הוכחש בתוקף מאז נחשף לראשונה בשנת 88'.
הקמת אשלון התאפשרה בעקבות הסכם שנחתם ב-47', לשיתוף פעולה בנושאי מודיעין תקשורת בין ארה"ב ובריטניה. מאוחר יותר הצטרפו לברית גם אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה, שנרתמו במרץ להתקנת מכשירי ציתות על קווי הטלפון הבינלאומיים שלהן. היום כולל המערך של אותה ברית מתקני קרקע וחלל להאזנה לתקשורת לוויינית וסלולרית, מערכות ציתות שיושבות על צמתים מרכזיים באינטרנט, מתקני האזנה תת-מימיים ועוד. אגב, המונח "ברית" קצת מטעה, כי במקום חלוקה של המידע בין המדינות, השותפות האחרות מעבירות את כל המידע שבידן לארה"ב.

לא צו ולא נעליים

הפוטנציאל של אשלון לפגוע בפרטיות של כולנו הוא ברור. בניגוד לתפיסה המשפטית המקובלת, שהאזנה מבוצעת רק אם יש חשד סביר לעבירה, אשלון לא מחכה לשום צו משום שופט. במקום, היא מנסה לקלוט כמה שיותר מידע מתוך תעבורת התקשורת העולמית, לנתח אותו ולגלות אם מתבצעים פשעים.
זה אומר, למשל, שאם דיברתם הבוקר עם איציק והזכרתם שדנה היא פצצה אמיתית, יש לכם סיכוי כלשהו לעלות בחכתו של אשלון. אם איציק יוצא במקרה עם הבת של בכיר בשב"כ ומרבה לטלפן לביתו, הסיכוי לכך גדול הרבה יותר, כי המערכת יודעת גם למפות את הקשרים בין אנשים (מה שנקרא Traffic Analysis). אם שלחתם דואר אלקטרוני שבו כתבתם כי נמאס לכם מהטרור של הבוס שלכם והמצב קרוב לפיצוץ, יש סיכוי שמישהו (או משהו) באשלון יעבור על ההודעה.
כמובן שאפשר לנצל את המערכת גם לריגול תעשייתי או לדיכוי פעילות פוליטית לגיטימית. ב- 92' אמר מקור מודיעיני בכיר בבריטניה לעיתון "אובזרוור" כי המערכת מאזינה באופן קבוע לארגונים כמו "אמנסטי" ולמוסדות צדקה שונים. אבל גם למי שאינו אקטיביסט בנשמה יש סיבות טובות למחות נגד הפעילות של אשלון.

ארה"ב לצרפת: אתם התחלתם

כבעלי עסק, למשל, אתם עלולים לסבול מריגול תעשייתי. בשנה שעברה האשימה צרפת את ארה"ב בניצול אשלון לריגול אחר חברות צרפתיות, כדי לספק יתרונות יחסיים למתחרותיהן בארה"ב. בזה יש אירוניה מסוימת, משום שארה"ב ממשיכה להכחיש עד היום את קיומה של אשלון. ראש ה-CIA לשעבר, אר. ג'יימס וולסי, הסכים לשחרר תגובה מהסוג שמזכיר גן ילדים: צרפת משחדת בעלי עניין כדי לזכות בעסקאות, אמר וולסי, ולכן אין לנו בעיה מוסרית "להחזיר לה".

האקטיביסטים נגד האספיונג'יסטים

עכשיו, אם אתם רוצים לעשות מעשה אציל למען זכויות הפרט האלקטרוניות, זו ההזדמנות שלכם. יום ראשון (היום) הוכרז על ידי כמה קבוצות אקטיביסטיות בארה"ב ובאירופה כ-Jam Echelon Day (ובעברית: יום "תקע את אשלון"), שבו ינסו להגדיל את העומס על מערך מערך הציתות של אשלון, במחאה על הפגיעה שלו בזכויות הפרט ברחבי העולם.
כל מה שצריך זה לשלוח לחברים דואר אלקטרוני שמכיל מילות מפתח "חשודות", שיגרמו למערכות אשלון לנסות לנתח את המכתב. התקווה היא שכמות גדולה מספיק של הודעות כאלה תיצור עומס גדול על המערכת. האם היא באמת תקרוס? סביר להניח שלא, אבל גם שיבוש כלשהו של פעולתה ייחשב להישג.
בכל מקרה, לאירוע יש חשיבות הסברתית. חשוב להפיץ את העובדה שהמערכת קיימת, ושנעשה בה שימוש מסוכן ללא פיקוח מניח את הדעת. גם אם אשלון תצליח להתמודד עם כמות כזו של "רעש", השתתפות המונית במבצע תראה ל-NSA (הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי, שלפי הטענות אחראית על הפרויקט) שיש דעת קהל חזקה נגדה, או כפי שמצטטים המארגנים פתגם ממדגסקר: "חצו את הנהר בקבוצה גדולה, והתנין לא יטרוף אתכם".

הדואר הזה נשמע לי חשוד

ולסיום: טיפ. אם אין לכם כוח להתחיל לנסח הודעות שנשמעות כמו נסיונות הפיכה כושלים, אתר סלובקי ייצר עבורכם באופן אוטומטי דואר "חשוד". רק שימו לב: למרות שהאתר מאפשר לכם למסור את כתובת הדואר שלכם ושל הנמען כדי לשלוח בעצמו את הדואר ביום ראשון, עדיף להשאיר את השדות האלה ריקים (עדיין תקבלו את הטקסט ותוכלו לשלוח אותו בעצמכם). כמו שאמר הסוכן מאלדר מ"תיקים באפילה": אל תסמכו על איש.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים