שתף קטע נבחר

פרס מציע תוכנית מדינית

בעקבות התוכנית שהציעו רמון ובן עמי הציג פרס תוכנית משלו. הסכם הקבע יכלול גם ברית הגנה בין ישראל וארה"ב, הגבולות יקבעו לפי ה"דמוגרפיה", ונושא ירושלים יידון רק בסוף המו"מ

לאחר תקופה ארוכה של ואקום בתחום המדיני עולות במפלגת העבודה שורה של תוכניות מדיניות חדשות. אתמול בבוקר (ה') הציגו חברי הכנסת חיים רמון ושלמה בן עמי את תוכניתם להפרדה חד צדדית בגיבוי בינלאומי (ראו קישור לידיעה מימין). בערב הציג שר החוץ שמעון פרס בפני פורום 'שרינו' של המפלגה תוכנית מדינית משלו.
לקראת סוף ישיבת 'שרינו' סיפר פרס שלאחרונה חשב על כמה רעיונות אותם הוא מתכוון להציג בפני הפורום, הסיעה ולאחר מכן להביא לאישור מוסדות המפלגה.
פרס הציג את תוכניתו בקווים כלליים. לדבריו דרוש תיאום מוקדם של תוכניתה המדינית של ישראל עם ארה"ב. הגבול הבינלאומי צריך להיקבע על-פי הדמוגרפיה, ובמסגרת החתימה על ההסכם, ישראל צריכה לבקש הסכם הגנה עם ארה"ב. פרס הוסיף שהמו"מ צריך להתחיל בנושא גבולות המדינה והביטחון ולהסתיים בנושא ירושלים והפליטים. כמו-כן, לפי פרס, יש צורך לגבש תוכנית כלכלית לאזור.
האם המשמעות היא שמעתה ועד כינוס המרכז תתנהל בעבודה מלחמת מסמכים ורעיונות? יש המעריכים שזו עלולה להיות ההתפתחות, ויש המקלים ראש ואומרים כי בסך הכל מדובר בוויכוח שכן פרס, השולל לחלוטין את תוכניתם של בן-עמי ורמון, נלחץ הערב על-ידי שרי העבודה, שתבעו לשמוע את תוכניתו, במיוחד לאחר אירועי השבוע האחרון בשטחים.
בישיבת לשכת מפלגת העבודה הביעו שר החוץ פרס, שר הביטחון בנימין בן-אליעזר, והשרים מתן וילנאי ואפרים סנה, התנגדות לתוכנית ההפרדה החד-צדדית שהציגו בן-עמי ורמון. פרס אף כינה אותה בזלזול "יחסי ציבור".

"למה זלמן שובל עוקב אחרי?"

בישיבת פורום 'שרינו' מתח שר החוץ פרס ביקורת על זלמן שובל, שליחו של שרון, ששהה בארה"ב במקביל לביקורו שם. פרס תהה מדוע שלח ראש הממשלה את זלמן שובל להיפגש עם פקידים בדרג נמוך, כהגדרתו, כשהוא נפגש עם בכירי הממשל.
חלק מהנוכחים בישיבה ציינו שדבריו של פרס היו ביקורת על ראש הממשלה. דוברו של פרס טוען כי לא כך הדבר, וכי פרס לא מתח כל ביקורת על ראש הממשלה במפורש או במרומז.

ביילין: "פואד תתבייש".

שהיית צה"ל בשטח A קיבלה הרבה ביקורות בישיבת הלשכה ובפורום שרינו. השרים ביקשו מפרס לזרז את היציאה מהשטחים. עם זאת השרים מתן וילנאי והשר אפרים סנה אמרו כי אין בכך עילה לפרישה מן הממשלה. "יש הבדל בין פעולה זמנית הנמשכת זמן קצוב, לכיבוש מחדש, וזה לא יקרה. יש לנו שליחות בממשלה הזו. בנישואין האלה אין אהבה, אנחנו עושים את זה למען הילדים", אמר השר סנה.
לעומתו, השר לשעבר יוסי ביילין, פנה בלשכת מפלגת העבודה לשר הביטחון, בנימין בן אליעזר והטיח בו: "דגל ישראל בטול כרם, פואד – בושה וחרפה! דגל ישראל בג'נין – בושה וחרפה! מי הפראייר שיהיה מוכן להצביע לנו? אני יודע מה פרס חושב, והסיוט שלו זה לראות את העבודה שלו ושל רבין נהרסת. אין טנט, ואין מיטשל, ואין אוסלו ואין שום דבר. אני פונה אליכם השרים, אישית, אל תעשו את זה לעצמכם. בגלל הילדים, אפרים, תצאו משם, והיום".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רוייטרס
פרס. יש לו תוכנית
צילום רוייטרס
צילום: שאול גולן
רמון. גם לו יש תוכנית
צילום: שאול גולן
מומלצים