שתף קטע נבחר

שרון: הימין והשמאל מסיתים באותה מידה

ישראל מציינת היום שש שנים לרצח רבין בשורת טקסי אזכרה. ראש הממשלה אמר לחברי הליכוד כי אחד הלקחים מהרצח הוא ש"החלטות קשות כמו עשיית שלום צריך לקבל כשיש רוב בעם והוא מאוחד". עוד אמר שרון כי "השמאל והימין מסית באותה מידה, והגיע הזמן להפסיק את ההתחסדות"

"תמיד תפעלו מתוך תחושת צדק. היו שלמים עם מצפונכם. רק כך תוכלו לעולם, שבדרך כלל יהיה נגדכם", כך, סיפרה היום (ב') ח"כ דליה רבין פילוסוף, הטיף יצחק רבין ז"ל לילדיו. יובל רבין אמר בטקס האזכרה הממלכתי במלאת שש שנים לרצח אביו, כי דרכו של ראש הממשלה המנוח לא כשלה, אלא נקטעה וכי סופה להצליח.
"הרצח הוא מעשה בגידה", אמר נשיא המדינה משה קצב בטקס בהר הרצל. "חופש הביטוי איננו החופש להסית ולהטיף נגד הדמוקרטיה ומחובתנו לעקור מן השורש הלכי רוח כאלה. יידעו כל אזרחי ישראל כי החברה הישראלית כולה איננה סולחת. אין מקום לרוצח בתוכנו", אמר הנשיא.
ראש הממשלה שרון הזכיר בטקס את תרומתו של יצחק רבין לכיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים. שרון פנה לראש הממשלה המנוח: "שש שנים יצחק. השבר בנפש האומה שהותיר הרוצח השפל בן הבליעל לא יסולח ויהיה לדיראון עולם. אך מדינת ישראל תעמוד במערכה הניטשת היום, ובכל אתגר ומאבק - ותנצח. היא תגשים את יעדיה ותשיג ביטחון ושלום. ישראל נוצרת אותך לעד יצחק. היא מכירה לך תודת נצח".
שרון הוסיף: "שש שנים חלפו מאז אותו לילה מר ומשא האחריות שהיה על כתפיך עתה על כתפיי. אני יודע היום את קורבן הבדידות, החוסן שלך חסר לי היום יותר מבעבר ויותר ממה שאוכל לתאר", אמר שרון.
מאוחר יותר אמר ראש הממשלה בישיבת אבל בכנסת של הליכוד, כי אחד הלקחים שאפשר להסיק מכל מה שקרה, הוא ש"החלטות קשות כמו עשיית שלום צריך לקבל כשיש רוב בעם והוא מאוחד". עוד אמר שרון כי "השמאל והימין מסית באותה מידה, והגיע הזמן להפסיק את ההתחסדות". שרון אמר עוד כי "כולנו נגועים בעניין הזה, אין לאף אחד מונופול על ההסתה ואין בינינו מי שנקי ממנה".
שרון אמר עוד כי שמע מלאה רבין שבעלה המנוח לעולם לא היה מחלק את ירושלים. בנאום ארוך בו ציטט נאומים של רבין על ירושלים ביסס שרון תזה שהמשתמע ממנה היא כי הסכמתו של אהוד ברק לחלוקת הבירה לא היתה מתקבלת על ידי רבין לעולם והיא בבחינת ייהרג ובל יעבור. הוא סיים את נאומו במלים "מילאתי את צוואתך לאה, אגשים את משאלתך יצחק".

בעבודה: אבל וביקורת פוליטית

לישיבת האבל המיוחדת של העבודה בכנסת הגיעו גם חברי סיעות אחרות כדי ללחוץ יד ולהביע הזדהות. באולם הוקרן סרט הנצחה ובו תמונות מליל הרצח, מההלוויה וטקסי חתימת הסכמי השלום עם ירדן והפלסטינים.
שר החוץ שמעון פרס הדגיש בדבריו כי את מורשתו של רבין חייבת העבודה לקיים ומורשת זו משמעותה בין השאר המשך הסכם אוסלו ופינוי שטחים: "אנחנו בקרב ולא באזכרה, במערכה ולא בנוסטלגיה. מערכה על דרך שאיש אחד בתוכנו מצא איך לעשות את זה. לדבר אל העם ולא להיבהל מקולות הנגד ... זה לא שנרצח לנו חבר ובאנו לבכות. אסור להסתפק באזכרה, חובתנו להמשיך בדרך הזו", אמר השר פרס.
סגנית השר רבין פילוסוף, לראשונה כחברת סיעת העבודה, אמרה כי נדמה לה לעתים שנאמר הכל על רצח אביה - ולמרות זאת לא נאמר דבר: "בימים נוראים אלה, כשקורים של תקוה טובעים בדם ובדמעות וגלים עכורים של שנאה מכסים כל חלקה טובה, מה שנותר מהמורשת הוא להמשיך - עד שתשוב הרכבת למסלולה, עד שנראה שוב אור".
יו"ר הכנסת אברהם בורג נשא מאוחר יותר במליאה נאום חריף. "הכיבוש משחית, צריך לוותר על ארץ ישראל השלמה, שתי מדינות לשני עמים", הוא אמר בנאומו.

אוהל הצום: לכסות על הקרע

מאז שעות הבוקר המוקדמות פקדו מאות אוהל "צום, לימוד והידברות למען אחדות ישראל", שהוקם בסמוך להר הרצל בשנה החמישית ברציפות.
את האוהל הקימו קבוצה של צעירים וצעירות מכל שכבות החברה, שביקשו לסייע במתן גוון לאומי ממלכתי ליום המסמל יותר מכל את השבר העמוק בחברה הישראלית. באוהל הרצו ושוחחו בין היתר הרב יואל בן נון, אפרים סידון, פרופ' יולי תמיר והיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטין.
בסמוך לאוהל הוקם אוהל "גשר", הקורא להידברות בין תלמידי תיכון דתיים וחילונים מכל רחבי הארץ. בני משפחת רבין באו לביקור בשני האוהלים.

ערפאת שיגר זר

ח"כ אחמד טיבי טען היום כי הממשלה דחתה בקשה של הרשות הפלסטינית לאשר לאחד מאנשי לשכתו של ערפאת להיכנס לישראל ולהניח זר בשמו של יו"ר הרשות על הגלעד לזכר רבין בכיכר בתל אביב.
בסופו של דבר נשלח הזר באמצעות אחד מעוזריו של טיבי. על הזר נכתב: "לשותפינו המנוח, איש השלום, עם הוקרתנו לזכרך הטוב, יאסר ערפאת".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לע"מ
יצחק רבין ז"ל. בכנסת אין פינת זיכרון
צילום: לע"מ
צילום רויטרס
שרון בטקס בהר הרצל
צילום רויטרס
מומלצים