שתף קטע נבחר

ועדת הכנסת החליטה להקפיא את שכר הח"כים לשנה

יו"ר הכנסת הזכיר לח"כים שרק לפני ארבעה חודשים הם דחו הצעה דומה. רק חבר ועדה אחד התנגד להצעה: ח"כ מוחמד ברכה שטען כי מדובר ב"פופוליזם זול"

ועדת הכנסת החליטה היום (יום ג') להקפיא את שכר חברי הכנסת לשנה. המתנגד היחיד להצעה היה ח"כ מוחמד ברכה. עוד החליטה הוועדה להעביר למליאה הצעה להקפיא גם את שכר השרים וסגניהם, שמשמעותה גם הקפאת שכרו של מבקר המדינה.
ח"כ רן כהן (מרצ) הציע כי הכסף שייחסך מהקפאת השכר יועבר למוסדות לילדים בסיכון, אך ההצעה נדחתה. שר האוצר נימק את הדחייה במילים: "אנו רוצים להקטין עלויות עובדים, הצעתו של כהן משאירה את אותה עלות עבודה כאילו לא הוקפא השכר".
עוד החליטה הוועדה לפנות לוועדת הכספים המוסמכת בדיון וקבלת החלטות על שכר השופטים, ולבקש ממנה להחליט בנושא. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יוסי כץ (עבודה), פנה במהלך הישיבה בטלפון לנשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק, שאמר כי הוא רואה בחיוב הצעה כזו.
אשר להקפאת שכר העובדים הבכירים במגזר הציבורי במשק – התברר בישיבת הוועדה כי אין טעם ואף קיימת בעיה חוקית להעלות הצעת חוק פרטית בנושא, ולכן משרד האוצר ומשרד המשפטים מגבשים הצעת חוק ממשלתית שתכלול את מירב השכבות הרלוונטיות במגזר.
שר האוצר, סילבן שלום, והיועצת המשפטית של הכנסת, אנה שניידר, הסבירו את הבעייתיות בהקפאת שכר הבכירים: בעשור האחרון רבים מהמנכ"לים ובכירים בשירות המדינה, עברו לחוזים אישיים שאינם צמודים עוד לשכר הח"כים.
יו"ר הכנסת, אברהם בורג, שנכח בדיון, אמר כי למרות תמיכתו בהקפאת שכר הח"כים, השרים וסגניהם, שיש בה איתות לציבור כי הכנסת קשובה לרחשי העם, הרי שזהו תיקון קוסמטי, והתיקון האמיתי צריך להיות שינוי המנגנון לפיו נקבע שכר הח"כים, השרים וסגניהם.
תיקון כזה הציע בשעתו ועדת אלוני בראשות השופט שאול אלוני והמלצותיה נדחו. בורג הזכיר לח"כים שרק לפני 4 חודשים סירבו לקיצוצים. בורג הציע שני מנגנונים – הצמדה למדד ולשכר הממוצע במשק, "תיערך בדיקה בכל פעם מהו הנמוך מבין השניים ואליו יוצמד שכרנו, יש לנו שכר מספיק גבוה כדי שנוכל לספוג את ההפרש", אמר.
שר האוצר סילבן שלום אמר שהדיון וההחלטות חשובות מאחר ותהיה להן השפעה גדולה על הסיכוי להגיע להסכמה לאומית: "לצעד הזה אין משמעות כלכלית רחבה מאחר שהקפאת שכר הח"כים, השרים וסגניהם תחסוך סכום קטן יחסית, אך מבחינת מנהיגותית נתרום תרומה עצומה, וייתכן שאבקש להאריך למעבר משנה את הקפאת השכר".
ח"כ שאול יהלום (מפד"ל) אמר כי כמו שפוגעים בשכר הח"כים יש לפגוע בשכר בכירי הבנקים, "שמרוויחים פי כמה וכמה מכל ח"כ, וחלקם עובדים מטעם הממשלה".
ח"כ מוחמד ברכה שהיה המתנגד היחיד להצעות, נימק זאת בנימוק עקרוני – הקפאת שכר בסקטור הציבורי תגרום לסכסוכי עבודה, והכנסת אינה רשאית להתערב בהסכמים בין עובדים למעבידים. "אני גם לא להוט מהספורט החדש הרואה בח"כים אוכלי חינם, זהו פופוליזם, נמוך לראות בח"כים ובשכרם נטל מיותר. הסכומים שמדובר בהם אפסיים לעומת הסכומים האמיתיים שעומדים בשער", דברי ברכה.
גם ח"כ יעל דיין, שתמכה בהצעות, דיברה נגד הצדקנות שיש בפעולת הכנסת היום. "אנחנו לא מצילים את המדינה אז בואו לא ננפנף בדגלים, בסך הכל שכרנו נשאר גבוה".
ח"כ יוסי פריצקי (שינוי) אמר בתגובה להחלטת ועדת הכנסת כי כעת תורה של הממשלה לגלות אחריות ציבורית, "ולקצץ במספר השרים וסגני השרים שממילא אינם עושים דבר וזוכים להטבות כספיות מפליגות, ובכך מהווים נטל על קופת המדינה".

עודפי התקציב של הכנסת יוחזרו למשרד האוצר

בצהריים אישרה ועדת הכנסת להחזיר לאוצר המדינה 10,780,000 ש"ח – עודף מתקציב הכנסת לשנת 2000, שלא השתמשה בו. מתברר גם כי חברי הכנסת לא ניצלו 1,900,000 ש"ח מתקציב קשר לבוחר – תקציב הניתן בכל שנה לח"כים להוצאות לצורך שמירת קשר עם ציבור הבוחרים, מכשירים חשמליים, טלפונים לעוזרים פרלמנטרים ועוד. הסכום הזה לא יועבר לאוצר המדינה מאחר שח"כ שלא השתמש במלוא הסכום שהוקצה לו, צובר אותו עד סוף הקדנציה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החלטות חשובות. שלום
צילום : אביגיל עוזי
תיקון קוסמטי. בורג
צילום : אביגיל עוזי
צעד פופוליסטי. ברכה
מומלצים