שתף קטע נבחר

חגם של הגנבים

כשמטבעות ושטרות אירו חדשים בשווי 315 מיליארד דולר מסתובבים ברחובות ובבנקים, השודדים פוקחים עיניים. גם זייפני הכספים עובדים שעות נוספות. לבנק המרכזי האירופי תוכניות משלו והמלחמה בעיצומה

ב-24 בספטמבר 2001 נכנסה חבורת פורצים לאחד מהבנקים בעיר בארי האיטלקית, ויצאה כשבידיה שטרות אירו חדשים בשווי 4.16 מיליון אירו. הכנופייה שפעלה בבארי הגשימה את סיוטיהם של ראשי המשטרה ב-12 המדינות בהן מתבצעת ההמרה ממטבעות מקומיים לאירו: ההחלפה לאירו היא גן-עדן לגנבים.
הבנקים והחלפנים המורשים, שיאכסנו כמויות אדירות של כסף בחודשיים הראשונים של 2002, מאובטחים כבר עתה בהיקף נרחב, כשבמקביל הולכת וגוברת גם כמות הפניות לחברות הביטוח המוכנות לאבטח סיכונים בהיקף כזה. בסך הכל יסתובבו ברחבי אירופה מטבעות ושטרות אירו בשווי 315 מיליארד דולר ואמצעי ההגנה הוגדרו כחסרי תקדים.
בבנק המרכזי האירופי חוששים, כי בחודשים שלאחר ה-1 בינואר יהיו הפקידים בבנקים עסוקים מדי בחישוב התמורה המדוייקת שעליהם להעניק ללקוחותיהם, ולא ישימו לב כי הכסף שהם מחליפים הנו מזוייף. על פי הערכות, כנופיות רוסיות הקימו מערכי הדפסת אירו מזוייף, שיוחדר למדינות האיחוד האירופי.

שטרות גדולים מדי

הגוף המתאם של משטרות היבשת המתאחדת - האירופול, התריע בסוף יולי השנה כי הפשע הפיננסי עלול להיות יותר קל באירופה, בגלל השטרות הגדולים שיוכנסו לשימוש.
מומחי המשטרה הסבירו כי השטרות בעלי ערך-נקוב רב – 200 אירו (כ-177 דולר), ובעיקר 500 אירו (כ-443 דולר) – יגרמו למצב חדש: בכל מזוודה פשוטה יהיה אפשר להכניס סכומי-כסף גדולים במיוחד. "זה גן-עדן בשביל מי שעוסק בהלבנת-כספים" – אמר אחד המומחים.
לשם השוואה: בארה"ב השטר הכי גדול הוא 100 דולר, השווה ל-115 אירו בלבד. בנציבות האיחוד האירופי מיהרו להרגיע את החוששים ואמרו, כי שטרות של 500 אירו יהוו רק 3% מתוך 14.2 מיליארד השטרות שיוכנסו למחזור.
ובכל-זאת, עדיין מדובר בבעיה לא פשוטה. מתוך 12 המדינות שאימצו את המטבע, יש 11 בהן השטר של 500 אירו יהיה בעל שווי גדול יותר מאשר השטר הכי גבוה המצוי בשוק היום.
בדוכסות לוקסמבורג הקטנה, לדוגמה, היו רגילים לשטר של 5,000 פר"ל (פרנק-לוקסמבורגי) מקסימום. מעכשיו יהיה שטר ששוויו יגיע ל-20,120 פר"ל. בצרפת, כמו בצרפת, הלכו על פיתרון קיצוני יותר והחליטו שלא להכניס כלל לשימוש את השטר בן 500 אירו. זאת, מפני שהוא יהיה שווה ל-3,250 פרנק צרפתי. הבעיה היא רק, שמדובר בשטר חוקי למהדרין ולכן כל סוחר צרפתי יצטרך לקבל אותו מידי לקוח או סוחר (למרות שלא מדובר בשטר שישולם עבור כוסית של יין טוב או באגט פריך מהתנור); וכך, השטר הזה יימצא גם בצרפת.

"הביטו, מששו ונענעו"

לראשי הבנק המרכזי האירופי (ECB) פתרונות משלהם בנוגע לדרך בה על האזרחים לקבל את הכסף החדש. "על תושבי אירופה להפנות תשומת-לב מיוחדת כלפי השטרות החדשים של האירו", אמרו בבנק והוסיפו: "מומלץ להביט היטב בשטרות, למשש ולנענע אותם, לחוש את המאפיינים המיוחדים של כל סוג". ואם תרצו, אולי בכלל מדובר בהפגנת חיבה כלפי המטבע החדש.
החשש של אנשי הבנק מובן. הם חרדים לגל של זיופים שישטוף את היבשת. לפיכך, הם מקווים כי ככל שיותר תושבים יכירו היטב את המאפיינים של השטרות – כך יהיה קשה לזייפנים להצליח בעת הפצת המוצרים הבלתי-חוקיים שלהם.
צעד נוסף שננקט בהקשר זה היה דחייתה של הפצת השטרות למועד מאוחר ככל שניתן. רק בסוף אוגוסט נחשפה צורת השטרות החדשים, מה שנועד להקשות על ציירי הזיופים להתכונן מבעוד מועד.
בבנק המרכזי מבטיחים כי השטרות יכללו את "כל מאפייני הביטחון" של קודמיהם: סימני-מים, פס-מתכת או טלאי, תבליטים ועוד ועוד. ומכיוון שידוע כי זייפנים כבר התגברו בהצלחה כזו או אחרת על המאפיינים הללו, "הוספנו כמה מאפיינים חדשים", אמרו הרשויות, וכמובן סירבו למסור פרטים נוספים.
עם זאת, ידוע כי השטרות יודפסו על "נייר כותנה" – נייר שאזרחי אירופה יוכלו לזהות מייד לפי התחושה המיוחדת שהוא יוצר. בנוסף, כשמזיזים את הנייר, רואים על פס-המתכת הולוגרמה ועליה סימן האירו וציון השווי של השטר. בשטרות של 50 אירו ומעלה, הצבע גם משתנה. האם כל זה באמת יעזור? ספק גדול.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : מתוך אתר האיחוד האירופי
שטרות יורו. מששו ונענעו
צילום : מתוך אתר האיחוד האירופי
צילום: לע"מ
קוטפים כותנה. תחושה מיוחדת
צילום: לע"מ
מומלצים