שתף קטע נבחר

מריחואנה כן, אלכוהול לא

בית משפט לערעורים בארה"ב ביטל הרשעה בגין "נהיגה תחת השפעה", של נהג שהודה בעישון מריחואנה. לא אצלנו

במדינת איידהו שבארה"ב מותר לנהוג תחת השפעת מריחואנה, כל עוד אתה נוהג בקו ישר - כך עולה מהחלטת בית משפט פדרלי לערעורים. הרכב של שלושה שופטים קבע כי אם לא הוכח שהנהג אינו כשיר לנהיגה, הרי שהודאתו בעישון מריחואנה אינה מספיקה להרשעה.
בית המשפט הפדרלי נדרש לנושא לאחר שבית משפט מקומי הרשיע את מתיו פצר בן ה-21 ב"נהיגה תחת השפעה", לאחר שהאחרון הודה שעישן מריחואנה במהלך מסיבה. ראוי לציין כי החוק האמריקני מגדיר "נהיגה תחת השפעה" כנהיגה לאחר שימוש מופרז באלכוהול או שימוש בסמים נרקוטיים. מאחר ומריחואנה אינה שייכת לאף אחת מההגדרות הללו, זוכה, כאמור הנהג. יחד עם זאת קבעו השופטים כי שוטר רשאי לעצור נהג אם לא עבר בהצלחה בדיקת פיכחות בסיסית בשטח, וללא קשר לסיבה - חוסר שינה, תרופות או כל דבר אחר. אגב, פצר בן ה-21 נדרש לשתי בדיקות ועבר בהצלחה את שתיהן.

מריחואנה

החלטת בית המשפט בארה"ב מעלה מחדש את שאלת חוקיות השימוש במריחואנה בכלל ונהיגה תחת השפעת הסם בפרט. מחקר שנערך לפני כמה חודשים בבריטניה מעלה טענה כי נהגים שעישנו מריחואנה האטו את מהירות נסיעתם, אך זמן התגובה שלהם למצבי חירום על הכביש לא השתנה. עורכי המחקר הדגישו כי כמות גדולה של מריחואנה עלולה אמנם לגרום לבעיות שליטה, אם כי ברמה פחותה מאלו הנגרמות בעקבות חוסר שינה או שתייה מופרזת של משקאות אלכוהוליים.
"כל מי שאינו בשליטה מלאה על גופו - אם בשל חוסר שינה, אלכוהול, קנביס או סמים - אסור שינהג. אבל, יש לקחת את הדברים בפרופורציה. יש צורך להפוך את הקנביס לחוקי בצורה דומה לאלכוהול", אמר אז פיט הנדל מהאגודה לאישור הקנביס כחוקי בבריטניה.

לא אצלנו

בארה"ב צפויה המדינה לערער על פסק הדין במשפטו של פצר לבית המשפט העליון. במקביל הודיעו מספר חברי סנאט כי יפעלו לשינוי החוק ולמניעת האפשרות לנהוג תחת השפעת מריחואנה.
בדיקה של תקנות התעבורה בישראל מעלה כי בנושא זה החוק ברור מאוד. סעיף 64 ב' לתקנות התעבורה קובע כי "מי שנתון תחת השפעתו של משקה או סם משכרים... יועמד לדין". תחת הגדרת "סם משכר" נמצאות גם תרופות רבות וידוע על מקרים מהעבר, בהם נשפטו נהגים בעקבות שימוש בתרופה.
אגב, לסיום כדאי לספר כי בעקבות זיכויו של פצר מאשמת "נהיגה תחת השפעה" בוטל גם כתב אישום נוסף נגדו, באשמת אחזקה בלתי חוקית של נשק. בית המשפט קבע כי החיפוש במכוניתו היה לא חוקי מאחר שלא היתה עילה לעוצרו. בכל זאת, רק כדי שתדעו: במכוניתו של הנהג הצעיר נמצאו ארבעה רימונים מתוצרת בית, רובה ציד קצוץ קנה ורובה משופר עם משתיק קול מתוצרת עצמית.

למען הסר ספק, אין באמור לעיל כדי להצדיק או לעודד נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים מסוג כלשהו.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארה"ב. מריחואנה כן...
אלכוהול לא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים