שתף קטע נבחר

המאמץ המדיני עובר לוושינגטון

ראשי המימשל האמריקני פותחים במרתון פגישות עם נציגים בכירים מהאיזור. ההערכה: האמריקנים לא מגבשים יוזמה חדשה - אבל מבקשים למנוע הסלמה

המגעים המדיניים עוברים לארה"ב. החל מהיום (ה') ובמשך השבוע הקרוב צפויה סידרת פגישות מדיניות בארה"ב בנוגע למזרח התיכון. ההערכה היא שהאמריקנים אינם מגבשים תוכנית מדינית חדשה, אלא מבקשים למנוע הסלמה, ולחפש אלטרנטיבות חדשות לתוכניות הקיימות.
הנשיא בוש ושר החוץ קולין פאוול צפויים להיוועד היום ומחר עם מלך ירדן עבדאללה, שהגיע לביקור בוושניגטון. כמו כן תיערך בוושינגטון פגישה של ארבעת השליחים המיוחדים למזרח התיכון: שליח האו"ם טרייה לארסן, השליח הרוסי אנדרי ודובין, שליח האיחוד האירופי מיגל מורטינוס ונציג ארצות הברית ויליאם ברנס. לדברי לארסן "המצב באזור עגום ונוכחותו של צד שלישי נחוצה כדי לפתור את הסכסוך".
גם לישראל יש נציג בארה"ב: שר החוץ שמעון פרס נמצא בניו יורק, ומשתתף בועידה כלכלית גדולה. ראש הממשלה אריאל שרון ושר הביטחון בנימין בן אליעזר יגיעו גם הם בימים הקרובים לוושינגטון לפגישות עם צמרת המימשל האמריקני. מהצד הפלסטיני צפוי להגיע לארה"ב אבו עלא והוא צפוי להיפגש עם פרס.
גורמים במשרד החוץ אומרים כי לא נראה שיש סיכויים לקדם את יישום דו"חות טנט ומיטשל בפגישות שיתקיימו בוושינגטון. לדבריהם, ישראל תתמקד בתביעתה להפסיק את הטרור הפלסטיני. "בשלב זה מדברים על השאלה 'כיצד ניתן להפסיק את הטרור הפלסטיני', כדי להתחיל ולהתקדם במישור המדיני", אמרו.
הגורמים אמרו כי ישראל תבקש להבהיר לארה"ב את הסכנות להסלמה איזורית, שנובעות מפעולות איראן וממדיניות ערפאת. "אם ערפאת יגיע למסקנה שהוא לא יכול להשיג הישגים מדיניים במצב הקיים, הוא יעדיף להבעיר את כל האזור, ולהביא למלחמה, בהנחה שכך יהיה לו סיכוי להשגת הישגים. יש אווירה של חשש ושל צורך לעשות משהו עכשיו", אמר גורם במשרד החוץ.

תוכנית צרפתית חדשה

התקשורת הפלסטינית דיווחה היום על תוכנית מדינית חדשה שגיבשה צרפת ושהועברה כבר להנהגה הפלסטינית. התוכנית מציעה הכרה ישראלית במדינה פלסטינית, שתהווה נקודת מוצא למו"מ מדיני על הסדר קבע. כמו כן ייערכו בחירות חדשות בשטחים, שאמורות לחזק את הלגיטימציה של ההנהגה הפלסטינית. כמו כן מציעים הצרפתים הקמת מנגנון בינלאומי שיפקח על יישום ההתחייבויות מצד שני הצדדים.
ברשות הפלסטינית שוררת בימים האחרונים תחושה שהקהילה הבינלאומית שבה לגלות עניין מדיני בסכסוך הישראלי-פלסטיני. בכל המגעים האחרונים שקיימו עם שליחים אירופיים, הזהירו אנשי הרשות שונים כי שרון ינסה לגדוע את המאמצים המדיניים באמצעות פעולות הסלמה.
הפלסטינים צפויים להעלות את אזהרתם גם בפני המצרים, שישגרו בימים הקרובים שליח לפגישה עם ערפאת.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
ייפגש עם עבדאללה. בוש
צילום איי פי
מומלצים