שתף קטע נבחר

העלייה הספרדית

שלושה ספרדיים של יקב "מרקס דל פוארטו" נחתו בארץ. הזדמנות טובה להפנות מבט לעבר איזור יין מיוחד במינו והמפורסם שבין כרמי ספרד – "ריוחה"

"ריוחה" הוא האיזור הנותן כמה מהטובים שביינות האדומים של חצי האי האיברי. אם תרצו, במיטבם, היינות האלה הם שילוב של שור ושושן אדום. שנים רבות מנהלים יקבי האיזור מאבק נגד יינות ספרדיים הנושאים את השם "ריוחה" ללא קשר למקום – בניסיון לזכות במשהו מן המוניטין הכרוך בכינוי – ולא תמיד בהצלחה מלאה.
כרמי ריוחה נטועים בצפון ספרד, על המדרונות היורדים אל נהר האברו, ויובליו השונים, בהם גם ריו אוחה, שנתן את שמו ליין. רוב הכרמים מרוכזים במחוז אוטונומי הנושא גם הוא את השם ריוחה, והשאר נטועים אל תוך חבל נאוורה, וחבל הבסקים. בדרך כלל היין עשוי משילוב של ענבים שמקורם בשלושה אזורי גידול: ריוחה אלאבזה וריוחה אלטה במערב, שם האקלים קריר יותר, וריוחה באחה, במזרח, שם שורר מזג אוויר ממוזג יחסית.
הפיקנטריה ההיסטורית מדגישה (במיוחד אצל היסטוריוני היין הצרפתיים) כי בסוף המאה ה- 19, כאשר מגיפת הפילוקסרה עשתה שמות בכרמי צרפת, שררה אבטלה קשה בין אנשי המקצוע בבורדו. באין ברירה, היגר חלק מהם לאיזור ריוחה, שם טרם נפגעו הכרמים באותן שנים. עובדי הכרם והייננים הביאו איתם ניסיון וידע רב בכל הקשור ליינות איכות ושיטות העבודה שהנהיגו קיימות שם עד היום.
"מרקס דל פוארטו" הוא יקב מתחילת שנות ה - 70, ויש לו שם טוב בספרד ובאירופה. כמה מיינותיו זכו בציונים גבוהים. המדור נגס בשניים מהם, אדומים למהדרין, והמהם בנחת.
"מרקס דל פוארטו", ריוחה קריאנזה 1998 – ענבי הטמפרניו הארומטיים הם הבסיס של נפלאות ריוחה. הבקבוק הזה נותן יין אדום יפה, גם גוון עץ עתיק, ניחוחות של שזיפים חמים, מעט תבלינים וזיכרונות שנף מעץ החבית שהיה לו לחברה בתקופת התיישנותו. הוא קל, ידידותי לחיך ומתאים לסיסמת הבחירות של מדפי היין: לקנות, לשתות וליהנות במחיר של 56 שקלים לצרכן, זאת קנייה טובה.
"מרקס דל פוארטו", ריוחה רזרבה, 1996 – הוא מדרגה אחת כלפי מעלה מבחינת הסיפוק. ענבי הטמפרניו (בתוספת מעט מזואלו, שהוא הקאריניאן למעשה, הזן הנפוץ ביותר בצרפת וגם בישראל), עשו חנייה ארוכה של כמעט שנתיים בחביות עץ אלון, רובן אמריקניות וחלקן צרפתיות, עורבבו בתום התקופה ובוקבקו על מנת לבלות עוד 20 חודשים שרועים על גחונם במרתפי היקב. התוצאה מצדיקה את ההמתנה. הוא נדלק באדום עמוק בכוס, נשאב אל האף ניחוחי ומלא פרי שזיפי, בשני, אדום ובשל, עם משבי שנף. בטעימה הוא משלב קלות מפתיעה עם עושר – אשליה של מתיקות למרות היובש. יין שנקשרים אליו.

מה שצבע יכול לעשות

המדור פגש משקה חדש שהגיע לשיווק בישראל מחברה בריטית, למרות שהוא מיוצר בספרד, ויש לו שם עם צליל גרמני – "שנפ'ס אייס". מדובר בשילוב של משקה קל, תות שדה, מלון ואפרסק, כל אחד לחוד וכולם צבעי מאכל, עם אלכוהול ברמה נמוכה – 5.4% - משהו בדומה לאלכוהוליות של בירה. הדבר הטוב שאפשר להגיד עליו: הבקבוקונים מעוצבים באופן מושך.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ריוחה קריאנזה. לקנות, לשתות ולהינות
מומלצים