שתף קטע נבחר

שיר הבורגנים

"דרכנו", בביצוע שרית וינו אלעד וחני פירסטנברג, מתוך "הבורגנים", כבש את המצעדים והפך סמל למצבנו הקיומי. בפרק סיום העונה, שישודר השבוע, מבצעות השתיים את השיר שהפך להמנון. כתבת "פנאי פלוס" שמעה מהן מה עשה השיר לקריירה שלהן

רק "מלנכוליה" של חמי רודנר הצליחה להזיז הצידה את "דרכנו", של הצמד שרית וינו אלעד החיונית וחני פירסטנברג המתוקה, מראשי המצעדים. שלושתנו מתכנסות במטבח של וינו אלעד לשיחה על סוף עונת "הבורגנים", ומסכימות כי התחושה היא ששרנו את עצמנו לדעת עם "לא קלה היא, לא קלה דרכנו", שיר המשקף את המצב. "יש מישהו במדינה שלא דיבר על השיר הזה?", שאלתי, ווינו אלעד ענתה בהומור האופייני לה: "רק בניזרי. הוא התקשר לשרון ואמר לו: 'קטונתי מלדבר על השיר, דבר אתה'". פירסטנברג: "היינו עשרה שבועות בראש המצעד, וזה יפה". אפילו ראש הממשלה שרון הזכיר את השיר (גם אם שגה בשם המלחין) כשהתראיין אצל אושרת קוטלר ותיאר את המצב: "כמו ששרות שתי הבחורות הנחמדות מ'הבורגנים' את השיר של יעקב רוטבליט וזוהר (יזהר) אשדות, לא קלה היא הדרך'".
וינו אלעד כועסת: "אם הוא היה מצטט את ניטשה לא נכון, היו קורעים אותו. התקשר אלי רפי רשף וסיפר שראש הממשלה אמר זוהר במקום יזהר, אבל שאנחנו נסלח לו. אמרתי: 'למה נסלח? לא נסלח ולא נשכח. הבלגים יכולים לשכוח לו את סברה ושתילה, אנחנו לא חייבים'".

לא קצת מוגזם להשוות בין אשדות לניטשה?

"אם כראש ממשלה אתה מצטט כדי להבהיר נקודה, כדאי שאנשים לפחות יאמינו שאתה יודע על מה אתה מדבר. השיר הוא 'לא קלה דרכנו' ולא 'לא קלה הדרך', וזה יזהר לא זוהר".

זה לא קטנוני מצידך?

"נראה לי קטנוני שבמקום שהוא ידאג לביטחון שלנו, הוא עושה דברים שלא קשורים לשום דבר. המירמור שלי לא אישי, אלא על מה שאנחנו עוברים יום יום. אני קמה בבוקר והולכת לעבודה שהכי מתאימה לי, אני קמה עם הבן אדם שאני הכי אוהבת בעולם, יש לי עבודה, וכן, אני מתפרנסת בכבוד ומצליחה לגמור את החודש. מבחינה אישית אני מודה לאלוהים".

לאחרונה נפתחו שתי מהדורות החדשות של ערב שישי בשיר "דרכנו" והכתירו אותו כשיר המלחמה הזאת.

"כן, אבל זה לא שיר מלחמה, זה שיר אהבה. אני נכנסת לדיכאון מזה שמשמיעים אותו כל פעם אחרי פיגועים. זה נורא".
פירסטנברג: "כל הזמן שואלים אותנו שאלות על השיר, ובסך הכל עשינו אותו לפרק האחרון של הסידרה בתור משהו אירוני, שיעשה לאנשים טוויסט בבטן".

אז אתן לא מרוצות מההשמעות הרצופות שלו?

וינו אלעד: "אני הכי מרוצה בעולם ממה שקרה לשיר. הוא סידר לי את החיים. בזכותו חברת התקליטים 'הליקון' הבינה שיש לה משהו טוב ביד, ובאמצע אפריל ייצאו לרדיו שלושה סינגלים שלי: 'כמו רוח בים', 'שוקי' ו'אני באה'".
פירסטנברג: "אני חושבת ש'דרכנו' תפס ככה בגלל שאנשים מנסים למצוא משהו להתחבר אליו ושינחם אותם, וזה עשה להם להרגיש טוב".
וינו אלעד: "מוזר שהישראלים מרגישים יותר טוב כשהם יודעים שעוד אנשים סובלים".
בעונה הקודמת של "הבורגנים" אומר יוני (רמי הויברגר) לישראל (דב נבון): "דליה (וינו אלעד) ביקשה שלא תביא יותר את הילדה" (פירסטנברג). היא בטח לא חלמה להישאר עם הילדה עשרה שבועות בראש המצעד. בעונה הנוכחית הן לא נפגשות כמעט, למעט בסצינה בה יוני חולם על שקד בתו לכשתגדל. פירסטנברג: "שיחקתי בחלום של יוני את שקד הגדולה". וינו אלעד: "ויש לנו שם סצינה גדולה. בעונה הזו השתחרר משהו מהציניות, וניסינו להתחבר יותר לאמיתות של החיים: איך הילדים שלנו יסתכלו עלינו כשנתבגר, מה זו זוגיות, מה זו חברות ועל מה מבססים אותה. היתה התעסקות פסיכולוגיסטית במצב הקיומי של האנשים".

איך החיבור האמיתי בינך לבין חני?

"אנחנו קולגות לעבודה, אבל היא לא מתקשרת אלי לשאול מה לעשות כשחבר שלה נפרד ממנה. חוץ מזה, אני מתה עליה ולימדתי אותה שיעור בהגשת שירים כשהיא היתה שנה שלישית ב'בית צבי'".

נכנסת לנעליים של דליה בקלות?

"דליה היא קודם כל בן אדם, עוד לפני שהחברה מגדירה אותה כבורגנית. אני לא יודעת איך לעשות דמות, אני יודעת איך לתפקד בסיטואציות אנושיות".

מי הם בעצם "הבורגנים"?

"בן אדם בן שלושים פלוס, עם סובארו או מזדה, שאו שיש לו משפחה או שהוא בדרך להקים אחת ולא בגלל שהוא רוצה, אלא כי זה הדבר שצריך לעשות. בעיני אלה אנשים שתמיד מסתכלים על מה שאין להם. יש להם בית, אבל הם רוצים בית יותר גדול, יש להם עבודה אבל הם רוצים עבודה אחרת. יש להם חברים אבל החברים האלה לא מספקים אותם".

ואת בורגנית?

"לא. אני בחרתי את בן הזוג שהכי רציתי בעולם, ואני חיה איתו באהבה ויש לי את העבודה שלי, שהיא לא קלה, אבל לשמחתי זה הדבר שאני הכי אוהבת לעשות והכי משמח אותי ויש לי את החברים שלי, שבחרתי בקפידה. זה לא שאין לי ציפיות, אבל אני מאוד מבסוטית ממה שיש לי".
אגב, בסופו של דבר דליה ויוני נשארים יחד למרות המשברים. וינו אלעד: "יש ביניהם יציבות שהיא עדיין אפורה ולא זוהרת, כזאת שהיתה נותנת להרבה מאוד אנשים אחרים סיבה מוצדקת לגירושין. תשמעי, לא הייתי רוצה לחיות עם אשה כמו דליה, כי אין לה שום הערכה עצמית, ואיך אפשר להעריך אותה כשהיא נותנת לכולם לדרוך לה על הראש?".

גם היוני הזה הוא לא בדיוק הבעל-חבר האולטימטיבי.

"הוא טיפוס המאצ'ו הישראלי המצוי, וחוץ מזה הוא עוד הרבה דברים רעים: הוא חסר קשב, הוא לא מחובר לשום דבר שהוא עושה, הוא אופורטוניסט, חבר רע, אבא חרא ובעל מחורבן. אבל גם הוא מתמודד בעונה הזו עם שאלות כמו איזה מין אבא אני, ואיך הילדה שלי תסתכל עלי כשתגדל".
את הזוגיות של וינו אלעד עם עידן אלעד, בעלה (אגב, שניהם נולדו באותו יום ובאותה שנה), היא לא יכולה להשוות לזו של דליה ויוני: "קודם כל זו נקודת התחלה אחרת. אנחנו זוג שוויוני עד כמה שאפשר. כרגע הוא נמצא בסקי בשוודיה ואני פה אבודה, נשבעת לך. עם זה שאני עצמאית, כשהוא איננו חסרה לי חתיכה. הקשר בינינו סימביוטי. הוא כזה שלם, שכשהוא לא נמצא אני מרגישה קצת חולה".

ואיך ג'וי בתכם בת השלוש משתלבת?

"ג'וי לימדה אותנו סבלנות, הקרבה ואת כל מה שאנחנו יודעים, והצליחה לעשות את זה די מהר".

הוא מפיק מוסיקלית את התקליט שלך. חלום רטוב של כל שחקנית-זמרת.

"הוא מפיק את התקליט וגם כתב בו שלושה שירים, אבל זה לא היה פשוט. די הרבה זמן רציתי שנעשה משהו יחד וזה לא יצא. רק כש'הליקון' וגדי גידור (מנהל הרפרטואר העברי בחברה) נכנסו לתמונה, עבדנו על סקיצות ועידן נדבק. שיתוף הפעולה בינינו הכי מתאים לי. הוא מכיר את האנרגיות שלי הכי טוב בעולם".
לילך (פירסטנברג) היא תלמידת גימנסיה בי"ב, ויש לה רומן עם האח הדוס של בני, קובי (גור יערי). "אני מתמודדת עם השאלה אם אנחנו יכולים להיות יחד, כי אני לא אהפוך לדתייה ואני לא מצפה ממנו שהוא יחזור בשאלה בשבילי".

ומה בסוף?

"בסוף האהבה מנצחת. יראו את זה בפרק האחרון".

זהו תפקידך הראשון בטלוויזיה, היישר מ"בית צבי". איך את מרגישה?

"זה מדהים. אני חושבת שהיה לי מזל לא נורמלי ליפול על דבר כזה כפרויקט ראשון שאני עושה בטלוויזיה. כולם שם כל כך מפרגנים לי".
וינו אלעד: "תיכנסי לאתר האינטרנט שלנו ותראי כמה הצעות נישואין יש לה שם".

וגם לך זה תפקיד דרמטי ראשון. קנית את עולמך?

"אני מקווה. אחרי 'הבורגנים' עשיתי את 'חיים וטעים' ואת 'עושים חיים וטעים'. קיבלתי אין סוף הצעות, יש לי דיסק בדרך, והתיאטראות יותר מחזרים אחרי מכיוון שאני כבר פרסונה מוכרת".

כשריאיינתי אותך לפני כשלוש שנים, היית פסימית מאוד לגבי השתתפותך בסדרות טלוויזיוניות. אפילו סיפרת לי שאודישנים מאוד קשים לך.

"בתקופה ההיא עזבתי את כל העבודות כדי להתמסר להריון וללידה הצפויה, ולא היה לי שום דבר בטוח. הדבר היחיד שיצאתי בשבילו מהבית היה דיבובים".

הרווחתן משהו מ"דרכנו"?

"אני הרווחתי את הדיסק שעומד לצאת, אבל אנחנו לא מקבלות כסף. עזבי את כל מאות אלפי הפיראטים שנמכרו לפני שיצא הסינגל. אם היינו חיים במדינה מתוקנת ולא במדינת עולם שלישי, חני ואני היינו צריכות לקבל אחוזים ממכירה של עשרים אלף עותקים ואחוזים מהאוסף של 'הבורגנים'".
פירסטנברג: "בטח שהשיר עזר לקידומי. עשיתי דרמת טלוויזיה, 'ראס פינה', את הדרמה של איתן פוקס 'יוסי וג'אגר', בתיאטרון 'הספרייה' עשיתי את 'האסופית' ואת 'פרפרים הם חופשיים', המחזמר 'צ'ריטי המתוקה'".
בפרק האחרון העונה ישי, האח התאום של ישראל, מתחתן עם טליה (איה שטיינוביץ) ודליה מקדישה להם את השיר "דרכנו", ואז נכנסת לילך, ודליה קוראת לה לשיר איתה. זה כל הסיפור.

תהיה עונה שלישית?

וינו אלעד: "אני חושבת ש'קשת' יהיו ממש מטומטמים אם לא יעשו זאת".

המונופול של "החמישייה הקאמרית" הופקע לדעתכן ב"הבורגנים"?

"אם בעינייך הוא הופקע, אז כן. בהתחלה שווקה 'הבורגנים' כ'החמישייה הקאמרית' פלוס תוספות. היום משווקים אותה דרך נקודות נוחות לשיווק, כמו השיר הזה, או העובדה ששרית וינו אלעד לא סותמת את הפה כששואלים אותה משהו".

יש לכן עוד דואט בדרך?

פירסטנברג: "לא".
וינו אלעד: "מאיפה את יודעת שלא? יש לנו עוד הרבה דואטים. עוד לא עשו את 'שיקגו' (של פרנק סינטרה) בארץ".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמואל יערי
חני פירסטנברג (משמאל) ושרית וינו אלעד
צילום: שמואל יערי
לאתר ההטבות
מומלצים