שתף קטע נבחר

גורמי צבא: טרם החלה הנסיגה בג'נין

גורמים פלסטינים דיווחו כי עשרות טנקים עזבו את המחנה. גורמי צבא: מדובר רק בפריסה מחדש. שר החוץ הירדני יצא לפגישה עם ערפאת

גורמי צבא הכחישו הבוקר (יום ה') את הודעת הפלסטינים לסוכנויות הידיעות כי צה"ל החל לסגת מחלקים בעיר ג'נין. ככל הנראה, תזוזת הכוחות שנראתה בעיר ג'נין היא פריסה מחדש ולא נסיגה של ממש. עם זאת, הנסיגה במקום צפויה להתחיל בקרוב. מקורות פלסטינים אישרו ל-ynet כי הדיווח שפורסם היה "מוקדם מדי".
בבית לחם נדחתה פגישה ישראלית-פלסטינית שהיתה צפוייה להתקיים היום במטרה לדון במצב בכנסיית המולד. ככל הנראה, שני הצדדים היו רחוקים בעמדותיהם ולכן הוחלט כי לפי שעה אין טעם לקיים את הפגישה.
הפלסטינים שוללים עדיין כל אפשרות להסגרת המבוצרים וגורם פלסטיני בכיר אף אמר: "אפילו לא נסכים להסגרת בודדים".

בן אליעזר: ניסוג עד יום א'

שר הביטחון בנימין בן אליעזר העריך אמש כי רובה המכריע של הנסיגה הישראלית יסתיים עד יום ראשון הקרוב.
בשיחה עם עיתונאים אמר פואד: "נשתדל לעשות הכל כדי לפנות את רוב השטחים הפלסטינים עד יום ראשון הקרוב". הוא ציין כי ברמאללה ובבית לחם, בהן צרים הכוחות על לשכת ערפאת וכנסיית המולד, "יש לנו בעיה", אולם ציין ש"מזכיר המדינה האמריקני קולין פאוול, גילה הבנה".
שר הביטחון הוסיף שאין לו אשליות שמבצע "חומת מגן" הצליח לפתור את בעיית הטרור בשטחים, אולם, "חיוני והכרחי להחדיר לפלסטינים את ההכרה שיש מחיר יקר לפגיעה באזרחי ישראל, וכי בטרור רצחני הם לא יכפו עלינו שום ויתור, ולא ישיגו שום הישג".

רמאללה: נמשכים המגעים

שר החוץ הירדני, מרואן מועשר, יצא הבוקר מרבת עמון בדרכו לרמאללה להפגש עם ערפאת. השר יצא במסוק ואליו הצטרף רופאו האישי של יו"ר הרשות.
נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש קרא אמש לכל הצדדים במזרח התיכון להתקדם לקראת שלום. מהרשות הפלסטינית תבע בוש להלחם בטרור ולגנות אותו, ומישראל הוא דרש לסגת מהשטח הפלסטיני.
בנאום שנשא במכללה הצבאית בוירג'יניה פנה בוש גם למצרים, ירדן. "לכל הצדדים יש מחויבות להגיד שרוצח אינו קדוש מעונה אלא רק רוצח" אמר בוש.
בהמשך דבריו בירך בוש את מזכיר המדינה קולין פאוול על שליחותו במזרח התיכון וטען כי היתה מוצלחת. בוש ציין כי פאוול הצליח להבהיר לצדדים את שנדרש מהם כדי להגיע לשלום. "מדובר פה בשנאה של מאות שנים" אמר "אנחנו נמשיך לפעול לקידום השלום".

פאוול עשוי לשוב בעוד שבועיים-שלושה

מזכיר המדינה סיים אתמול את שליחותו במזה"ת. לפני צאתו נועד פאוול שוב עם יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת ברמאללה. בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר הלילה כי פאוול עשוי לשוב למזרח התיכון בתוך שבועיים-שלושה. עם זאת הבכיר הבהיר כי אין מדובר בתוכנית, אלא באפשרות. אותו גורם אמר כי תת מזכיר המדינה, וויליאם ברנס, נשאר בירושלים כדי להמשיך במאמצים להשכין הפסקת אש, ולהכין את ביקורו של ראש ה-CIA, ג'ורג' טנט.
פאוול אמר במסיבת עיתונאים טרם צאתו שראש הממשלה, אריאל שרון, הציג בפניו לוח זמנים לנסיגת כוחות צה"ל משטחי הרשות הפלסטינית בימים הקרובים.
הוא הבהיר שלא יהיה המשך מו"מ על הפסקת אש, עד שישראל תיסוג משטחי הרשות הפלסטינית. "ניתן היה להודיע עקרונית על הפסקת אש אך היא תהיה חסרת משמעות. היא תהפוך רלוונטית רק כשהנסיגה הישראלית תושלם".
פאוול שב והדגיש גם כי על ערפאת לפנות לעמו ולהורות על הפסקת הטרור: וכן "עליו לפעול לפירוק תשתיות ארגוני הטרור". הוא הבהיר שוושינגטון מאוכזבת מתפקודו של ערפאת. "אנו סבורים שערפאת היה יכול לעשות הרבה יותר". עם זאת הוא מתח ביקורת מרומזת על מדיניות הבדוד של ערפאת. לדבריו, הוא אמר לשרון שאם לערפאת תהיה "גישה חופשית יותר לעולם החיצון, זה יאפשר לו לתקשר עם כוחותיו טוב יותר וכן עם שאר העולם, שיסייע להגיע להפסקת אש".
באשר לסוגיית הוועידה האזורית ציין פאוול, כי ידון בנושא עם הנשיא בוש מיד עם שובו לוושינגטון. פאוול ציין, כי במהלך מסעו במדינות ערב, קיבל תגובות חיוביות ליוזמה, והדגיש שזו תהיה ועידה בינלאומית, לא אזורית.
בהתייחסו לכך ציין עוד כי אחת היוזמות החשובות כרגע בהקשר זה, היא היוזמה הסעודית שאומצה על ידי הליגה הערבית בפסגה בביירות.

ערפאת: לבידוד שלי יהיו השלכות על השלום

לאחר פגישתו עם פאוול נתן ערפאת ראיון קצר לעיתונאים שנילוו למשלחת האמריקנית. היו"ר נראה נסער. הוא הצביע על דלת לשכתו ואמר "זה נראה לכם הגיוני שאני לא יכול לצאת מהדלת הזאת?". לאחר הפסקה קצרה בה נשאל שאלה בנושא אחר, אמר ערפאת "לבידוד שלי יהו השלכות על השלום במזרח התיכון".
שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד רבו, הגדיר את פגישת פאוול-ערפאת כ"אסון". "פאוול לא הצליח במהלך ביקורו להביא לנסיגה ישראלית", אמר.
חבר צוות המו"מ הפלסטיני, סאיב עריקאת, אמר בתום הפגישה, כי שרון טרפד את מאמצי השלום של פאוול. מוקדם יותר אמר עריקאת לעיתונאים כי מאז החל ביקורו של מזכיר המדינה באזור, המצב של הפלסטינים הורע.
"הדרך היחידה שבה אריאל שרון מדבר איתנו, היא באמצעות כדורי הרובה ופגזי הטנקים. שרון מתעלם מקריאת הנשיא בוש לנסיגה מיידית של צה"ל משטחי הרשות הפלסטינית", דברי עריקאת.

את הידיעה כתבו דיאנה בחור, פליקס פריש ועלי ואקד

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
דורש נסיגה. בוש
צילום: איי פי
צילום רויטרס
בקרוב. בן אליעזר
צילום רויטרס
מומלצים