שתף קטע נבחר

גוברת ההתנגדות ברחוב הפלסטיני לפיגועי ההתאבדות

בכיר בתנזים ל-ynet: "יש להפסיק את פיגועי ההתאבדות, אבל להסלים את ההתנגדות נגד חיילים ומתנחלים בשטחי 1967"

"על הפלגים הפלסטינים לבצע בחינה מחודשת של אסטרטגיית הפעולה שלהם ולהפסיק את פיגועי ההתאבדות, אבל במקביל להסלים את ההתנגדות נגד חיילים ומתנחלים בשטחי 1967". כך אומר ל-ynet בכיר הפתח חוסאם חאדר, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית, ומראשי התנזים.
דבריו משקפים את העמדה שתופסת תאוצה ברחוב הפלסטיני בימים האחרונים, בעקבות חזרתם של פיגועי התופת. הרשות הפלסטינית חזרה באחרונה לפרסם גינויים לפיגועי ההתאבדות, ורבים בפתח סבורים כי הם פוגעים בצורה קשה בעמדה הפלסטינית בקהילה הבינלאומית.
השינוי בעמדת הרשות נגרם בין השאר כתוצאה מלחץ כבד של מדינות ערב המתונות ובראשן מצרים, ירדן וערב הסעודית, שאף שלחו נציגים בכירים לערפאת ואנשיו. לעומת זאת, סוריה, עיראק ואיראן ממשיכות להביע תמיכה בפיגועי ההתאבדות.
"אנו צריכים להעניק יותר משקל למה שקורה אצלנו", אומר חאדר, "מה יתרום הרג 100 אזרחים ישראלים כל יום, אם אלה שבתוכנו והעושים עוול לעמנו, הם אלה שיקצרו את פירות האינתיפאדה?".
אבל עמדתו של חאדר, שמשקפת אולי שינוי קו בתנזים, אינה מקובלת על החמאס, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית. איסמעיל אבו-שנב, מראשי החמאס, אומר כי פיגועי ההתאבדות הם הנשק היחיד שיש בידי העם הפלסטיני כדי להגן על עצמו ולהדוף את התוקפנות הישראלית. "אם ישראל תימנע מפגיעה באזרחים פלסטינים, תפסיק את הרס הבתים והרעבת האוכלוסייה הפלסטינית, אנו נמקד את ההתנגדות בשטחי 1967", הוא מצהיר.
לדברי אבו שנב "אלה שטוענים כי פיגועי ההתאבדות בתוך ישראל מקימים עלינו את דעת הקהל הבינלאומית לא אומרים אלו ערבויות יוגשו לנו להגנה על עצמנו. גם בימים האחרונים נהרגו עשרות אזרחים פלסטינים, והקהילה הבינלאומית, כמו תמיד, לא הגיבה, ולכן הרחוב הפלסטיני, וזה ברור לכל, ממשיך לתמוך בפעולות אלה".
ומהי באמת עמדתו של הרחוב הפלסטיני? מסקרים שבוצעו לפני מבצע "חומת מגן", עלה כי הרוב הגדול בציבור הפלסטיני תמך בפיגועי ההתאבדות בתוך ישראל. דוקטור נביל קוקאלי, נשיא המרכז הפלסטיני לסקרי דעת קהל, אומר כי המגמה השתנתה וגוברת ההתנגדות לפיגועי ההתאבדות. "הפלסטינים תומכים בעמדת ערפאת הקוראת להפסקת הפיגועים ולמתן סיכוי למאמצים הבינלאומיים", אמר קוקאלי, "אך לעם הפלסטיני איו היום מה להפסיד, ואם תמשיך ישראל במדיניות הענישה הקולקטיבית והסבל היומי, אין לצפות כי הפלסטינים יתנגדו לפיגועי ההתאבדות".
לדבריו: "במצב הסבל הנוכחי, כשאין לפלסטינים מה להפסיד, לא יפעיל הרחוב הפלסטיני לחץ להפסקת הפיגועים. אבל, אם יהיו הקלות בחיי היום-יום, והפלסטינים יראו שניתן לחזור לחיים נורמליים, הם לא יאפשרו פעולות כאלה".
קוקאלי מוסיף: "לפני העימות, כשהחיים היו סבירים, רק 18% מהפלסטינים תמכו בפיגועי ההתאבדות. היום ישראל לא נותנת לפלסטינים שום סיבה להתנגד לפיגועים הללו, ומחזקת את הקיצוניים".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
פיגוע ההתאבדות בנתניה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים