שתף קטע נבחר

פרס: יוזמת בוש - ויתור על זכות השיבה תמורת פינוי התנחלויות

ההערכה: היוזמה האמריקנית תוצג בימים הקרובים בפני הנשיא מובארק ובפני ראש הממשלה שרון שייצא לארה"ב במוצאי שבת. פרס: "ההוראה לפיגוע במגידו הגיעה ישירות מסוריה. זה מצב בלתי יאומן"

שר החוץ שמעון פרס אמר היום (ה') כי בארצות הברית מתגבשת יוזמה מדינית חדשה למזרח התיכון, במסגרתה יוותרו הפלסטינים על זכות השיבה תמורת פינוי התנחלויות על ידי ישראל.
בהופעה בפני יצואנים בתל-אביב, אמר השר פרס: "דבר חדש מגיע מארצות הברית, שאומר שהפלסטינים יוותרו על זכות השיבה תמורת זה שישראל תוותר על כל ההתנחלויות".
פרס שב והדגיש כי גם אם הסדר עם הפלסטינים ייקח זמן, יש להתחיל עכשיו בתהליך של משא ומתן, דבר שיהיה בו כדי לפתור בעיות רבות במשק הישראלי הנמצא במצב קשה. פרס ציין כי ישראל צריכה לשתף פעולה עם ארצות הברית, רוסיה ומדינות אירופה, בניסיון להגיע להסכם עם הפלסטינים, "שלעולם יהיה אינטרס להגיע אליו ולשמרו".
בעניין הפיגוע בצומת מגידו, אמר השר פרס כי הפיגוע בוצע בהוראה ישירה של ראש הג'יהאד האיסלאמי בדמשק, השייח' ראמדאן שלאח. פרס אמר כי: "ההוראה באה ישירות מסוריה, מדינה שיושבת בראש מועצת הביטחון של האו"ם, זה מצב בלתי יאומן".
ראש הממשלה אריאל שרון, אמר היום בכינוס של מכון היצוא, כי ברשותו יותר מתוכנית מדינית אחת, אולם הדגיש כי בנושא זה צריך לשמור על זהירות מירבית. "אם אומר מה שצפוי להיות מאוחר יותר זה יהפוך להיות נקודת ההתחלה במשא ומתן, ולכן צריך לנהוג בזהירות". לדבריו, "מטרת המחבלים הפלסטינים היא לשבור את כושר העמידה של ישראל במערכה אכזרית שמנוהלת על ידי הרשות הפלסטינית והעומד בראשה".

היוזמה האמריקנית

האמריקנים צפויים להעלות את היוזמה המדינית בשיחותיהם עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, שיהיה אורחו של הנשיא בוש בסוף השבוע בקמפ דייוויד ובפני ראש הממשלה שרון, שייצא במוצאי שבת לארצות הברית. מובארק יחל כבר הערב בשיחות עם בכירי הממשל האמריקני.
באופן פומבי ממשיך הממשל בוושינגטון לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית, אך סוכנות אי.פי דיווחה היום כי בוושינגטון עוקבים בדאגה אחר פעולות צה"ל בשטחים וחוששים מתגובת יתר שתחרוג מצורכי ביטחון לגיטימיים.
פקיד בכיר בממשל אמר כי ישראל לא דיווחה לממשל קודם שהורתה לצה"ל לפעול במוקטעה ברמאללה בעקבות הפיגוע בצומת מגידו. אותו פקיד העיר כי הממשל לא נתן לישראל "אור ירוק" לפעול.

בכיר אמריקני: לא ברורה מטרת הפעולה ברמאללה

הבית הלבן הודיע הלילה (ו') כי לא ברורות לו מטרותיה של ישראל בתקיפת לשכתו של יאסר ערפאת במוקטעה שברמאללה אמש. "תצטרכו לבדוק עם הישראלים ולשאול אותם מה מטרת הכניסה לרמאללה, לי לא ברורה המטרה", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, שון מק-קורמק.
בעקבות הפיגוע בצומת מגידו, הפציצו טנקים ישראלים וכוחות חי"ר מבנים ברמאללה, ובכלל זה את מגוריו של ערפאת. התגובה הישראלית התרחשה בזמן "רגיש" מבחינת האמריקנים, המנסים ללחוץ על הפלסטינים לבצע רפורמה במנגנוני הרשות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ynet
יוזמה. השר שמעון פרס
צילום ynet
מומלצים