שתף קטע נבחר

בוש: לא מוכן לקביעת לו"ז למדינה פלסטינית

נשיא מצרים הציג בפני בוש את התוכנית המצרית: מדינה פלסטינית בראשית 2003 - ואז מו"מ על הסדר הקבע. הלילה המריא שרון לארה"ב

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר אתמול (שבת) כי הוא אינו מוכן לקביעת לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית.
בוש אמר את הדברים לאחר שנפגש עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, בקמפ דיוויד. בפגישה השתתפו גם סגן הנשיא דיק צ'ייני ושר החוץ קולין פאוול. לדברי בוש: "אנחנו לא מוכנים להניח לוח זמנים ספציפי, מלבד האמירה שאנחנו צריכים להתחיל בתהליך במהירות, בהקדם, כדי לנצל את ההזדמנות".
בוש הוסיף כי הוא מאוכזב מהנהגתו של ערפאת וקרא לו לעשות כל שביכולתו כדי לעצור את האלימות והפיגועים נגד ישראל "ואני מתכוון הכל!", הדגיש. "ערפאת, ככל שזה נוגע לי, אינו הסוגיה. אני סבור שהוא איכזב את עמו ולכן אני מתמקד ברפורמות הנחוצות, כדי לסייע לפלסטינים. צריך להתחיל לבנות מיד את המוסדות הנחוצים, דבר שיעניק לפלסטינים תקווה למדינה - ולעולם ולשכני הפלסטינים תקווה לשלום".
מובארק לחץ על בוש לקבל את היוזמה המצרית לכינון מדינה פלסטינית כבר בראשית שנת 2003 - עוד לפני המו"מ על הסדר קבע. במסיבת העיתונאים קרא מובארק לישראל להסיג את כוחותיה משטחי הרשות הפלסטינית, להפסיק את פעולות החיסול ולהפסיק את הרחבת ההתנחלויות. "צריך לתת לערפאת הזדמנות", אמר. בוש הגיב לדברים ואמר: "זו נקודת מבט מעניינת, אבל יש הרבה כישרון גם לפלסטינים אחרים". מובארק דרש מעורבות אמריקנית מאסיבית "בכל הנוגע למסגרת מוסכמת שתוביל לכינון מדינה פלסטינית".
לפני הפגישה אמר מובארק, כי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית היא הדרך היחידה לשים קץ לפיגועי ההתאבדות. "רק שתי מדינות, החיות זו לצד זו בשלום, יוכלו לעצור את 'הפצצות האנושיות' שמגיעות לשטח ישראל", אמר מובארק בראיון ל-CNN.
נשיא מצרים אמר כי במצב הנוכחי, יאסר ערפאת אינו מסוגל לשלוט בשטחי הרשות הפלסטינית. "אין לו אמצעי אכיפה הכרחיים, כמו כוח משטרתי ושירותי מודיעין", אמר. בעניין מעמדו של ערפאת אמר הנשיא, כי "רק העם הפלסטיני יוכל להחליט על החלפת מנהיגו, ותהיה זו טעות חמורה לנסות ולקבוע עבורו את הנהגתו".
בראיון שהעניק השבוע לעיתון "הניו יורק טיימס", אמר מובארק: "נמאס לנו מהצהרת כוונות. אנחנו מתכוונים לדון באופן שבו ניתן להשיג פריצת דרך". הנשיא המצרי קרא להצהיר על הקמת מדינה פלסטינית "באופן תיאורטי", ואז לשבת ולדון בגבולותיה ובסוגיית ירושלים.

פרסום התוכנית האמריקנית - בקרוב

הנשיא בוש הודיע כי לאחר פגישותיו עם מנהיגי ישראל ומצרים, הוא יפרסם הודעה בדבר תוכנית מדינית חדשה. גורם המקורב לנשיא האמריקני אמר, כי יועציו של בוש מכינים עבורו מספר אפשרויות באשר למתווה התוכנית. לדברי הגורם, הנשיא מקווה להשלים את קביעת לוח הזמנים ליישום התוכנית עד למועד כינוס הוועידה האזורית בטורקיה, ככל הנראה בחודש הבא.
נראה כי על פי התוכנית שמגבשת מחלקת המדינה האמריקנית, הפלסטינים יוותרו על זכות השיבה, בתמורה לוויתור ישראלי על ההתנחלויות. כך לפחות אמר אתמול שר החוץ, שמעון פרס. ואולם בכיר בממשל אמר לעיתון "ניו יורק טיימס" שהנשיא בוש והיועצת לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס, נוטים לתמוך בתוכנית אחרת, שלפיה ייקבע כבר כעת לוח זמנים להסדר קבע.

"בוש לא רוצה ליפול לבור שנפלו בו קודמיו"

גורמים מדיניים בירושלים אמרו בתגובה לדברי בוש, כי הם מרוצים מנאומו. לדבריהם, הסיבה לכך שאין בכוונתו לתמוך בקביעת לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית כי "בוש לא מעוניין להיכנס לבור שנפלו בו קודמיו". לדברי הגורמים, "הבעיה במתווה קלינטון, בהסכמי אוסלו ובתוכניות של ברק, היתה בכך שנקבע לוח זמנים נוקשה וכשקרב המועד שנקבע ולא היתה עמידה בזמנים מסיבות שונות, הפלסטינים החלו להפעיל טרור ולכן כל התוכניות שנתלו בלוח זמנים נוקשה ליישום נכשלו".
הגורמים הוסיפו כי "הדבר האחרון שבוש רוצה בו הוא שגם תוכניתו לא תצליח. לא ניתן לקבוע לוח זמנים קשיח ליישום לפני שיש הסכמה על הליכה במתווה המסוכם. כך למשל, תוכניות מיטשל וטנט מדברות על הליכה בשלבים ולא על פי לוח זמנים. אי אפשר להתקדם לצעדים בוני אמון לפני הפסקת אש".

לשכת רה"מ: שרון לא ידון בגירוש ערפאת

הלילה יצא ראש הממשלה, אריאל שרון, לארה"ב, ומחר הוא ייפגש עם הנשיא בוש. שרון, כמו מובארק, מעוניין להשפיע על עמדותיו של בוש לפני פרסום התוכנית.
שרון צפוי להשמיע לבוש את עמדתו, שלא תיתכן כל התקדמות מדינית לפני שיו"ר הרשות, יאסר ערפאת, ינוטרל, ותתבצע רפורמה מקיפה ברשות. שרון גם מתנגד למו"מ על הסדר קבע ותומך בהסדר ביניים ארוך טווח.
לקראת נסיעתו של שרון נשמעו הערכות שהוא יעלה בפגישתו עם בוש את האפשרות לגירושו של ערפאת, אולם לשכת ראש הממשלה הכחישה זאת. מקורבים לשרון אמרו ל-ynet כי גירוש ערפאת לא יוכל להתבצע ללא אישור האמריקנים, ואלה מתנגדים לכך בתוקף.
בפגישה הקודמת בין שרון ובוש אמר הנשיא האמריקני לשרון: "אני מסכים איתך שערפאת הוא 'קוץ בישבן'. המחלוקת שלנו היא רק בשאלה, אם ניתן להתקדם לקראת הסדר בלעדיו. אנחנו סבורים שלא ניתן".
גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי האמריקנים "אינם מצפים שישראל תעדכן אותם מראש בפעולה כמו גירוש ערפאת. הם מעדיפים להתייחס לנושא כאל פעולת מנע צבאית. הם לא רוצים להיות שותפים לעניין".
לדברי הגורמים, "הלגיטימציה לגירוש נבנית בהדרגה והביקור ייסוב יותר סביב הרפורמות וסביב סיכול דיפלומטי של יוזמות מדיניות כמו היוזמה המצרית, שעיקרה הצבת לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית, דבר שמנוגד לתפיסה הישראלית שנמנעת מלהכיר בלוחות זמנים ליישום".
שרון צפוי לומר גם לבוש שסוריה אחראית לפיגוע בצומת מגידו, בשל הקשר בין חיזבאללה לבין הג'יהאד האיסלאמי. שרון ידווח לבוש שסוריה הגבירה לאחרונה את הסיוע שהיא מעניקה לחזבאללה, ויזהיר כי אם הסורים לא ירסנו את החיזבאללה, ישראל תיאלץ לפעול נגדה במלוא הכוח. "אסד משחק באש ולא מבין למה הוא מכניס את עצמו", אומרים בישראל.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי פי
בוש ומובארק. למצרים נמאס (תמונת ארכיון)
צילום איי פי
צילום: רויטרס
שרון. אסד משחק באש
צילום: רויטרס
מומלצים