שתף קטע נבחר

נאום בוש על המזה"ת: היום או מחר

בישראל חוששים: נשיא ארה"ב עשוי להציג לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית. גורם מדיני: "הדרישה העיקרית שלנו היא שהקמת המדינה לא תהיה מובנת מאליה, אלה מותנית ברפורמות ובפעולה נגד הטרור"

דריכות גבוהה בישראל לקראת נאומו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בעניין המזרח התיכון. בוש צפוי לשאת את הנאום כבר היום (ג') או מחר. אמש, בהתייעצות עם בכירי הממשל, גובש סופית נוסח הנאום.
בישראל חוששים, כי הנשיא בוש יציג לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית בשטחים שכבר נמצאים בידי הרשות. עם זאת, ההערכה היא שבוש לא יתחייב ללוח זמנים מפורט. גורמים מדיניים אומרים, כי הקמת מדינה שכזו עשויה לפגוע באפשרותה של ישראל לפעול בתוך השטחים הפלסטינים מבלי לעורר תגובות נזעמות בעולם.
"הדרישה העיקרית שלנו היא שהקמת המדינה תהיה תלויית ביצועים, ולא מובנת מאליה, כלומר מותנית ברפורמות ובפעולה נגד הטרור", אמר גורם מדיני, "ולכן אסור שיהיה לו"ז ברור".
היועץ המשפטי של מחלקת המדינה האמריקנית, אלן בייקר, אומר שכלל לא ברור מהי "מדינה פלסטינית זמנית". לדבריו, "גם אם הרשות הפלסטינית תהפוך להיות יישות ריבונית, הדבר לא אמור לגרוע מזכות ההגנה העצמית של ישראל בשטחי A".
גורמים בלשכת ראש הממשלה הסכימו עם הדברים: "אין דבר כזה 'מדינה זמנית'. או שיש מדינה, או שאין - והדבר אמור להיסגר רק במסגרת הסדר הקבע". הגורמים אומרים כי "לא ניתן להפוך יישות שהיא עדיין טרוריסטית למדינה, וזכות ההגנה העצמית צריכה של ישראל חייבת להישמר".

לורה בוש נגד ההפרדה

בתוך כך, במהלך ההכנות לנאומו של בוש, נזפה אמש מחלקת המדינה האמריקנית בישראל על תוכניתה להקים גדר אלקטרונית לכל אורך הגדה המערבית כמגן נגד מחבלים מתאבדים.
"אם יש בכך משום ניסיון לקביעת גבול, היינו מציעים לטפל בנושא תוך שימוש במשא ומתן ישיר עם גורמים פלסטינים", אמר ריצ'ארד באוצ'ר, דובר מחלקת המדינה. "אנו מזכירים לישראל, שמתן תקווה לעם הפלסטיני, בדבר חיים נורמליים וקץ למחסומים, זהו חלק חשוב בהשגת ביטחון ושלום".
גם אשת הנשיא, לורה בוש, הצטרפה לביקורת על ישראל: "אני לא חושבת שגדר היא סימן שיאריך ימים כסמל לשלום", אמרה בוש בתכנית רדיו ארצית, והוסיפה: "במזרח התיכון יש מספיק מחסומים של שינאה ואי אמון בין העמים".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
נאום מדיני. בוש
צילום: איי פי
מומלצים