שתף קטע נבחר

פרס: "אני שואל אתכם, אוסלו מת?"

שר החוץ תקף בחריפות את חבריו לסיעה על שלא יצאו להגנתו בעקבות ההתקפות עליו ושאל: "אוסלו אשם במה שקרה בשנה וחצי האחרונות בכלכלה ובביטחון?"

שר החוץ שמעון פרס הגיע היום (ב') לישיבת סיעת מפלגת העבודה עם בטן מלאה. על שרי העבודה וחברי הכנסת הוא מתח ביקורת חריפה והאשים אותם באי התייצבות להגנה על הסכמי אוסלו ואף עליו אישית. זאת, לאחר שהרב של איתמר "קרא להרוג אותי ואת יוסי ביילין".
"אנשי הליכוד חוגגים", אמר פרס. "נגמר אוסלו, הם אומרים, ואצלנו כולם יושבים עם פה סתום. אף אחד לא אומר מלה. אף אחד. אני שואל אתכם? אוסלו מת? מדוע הממשלה הזו אינה מבטלת את אוסלו? במה הם מאשימים אותנו? אוסלו אשם במה שקרה בשנה וחצי האחרונות בכלכלה ובביטחון? איזה מן דיבורים אלה. אפשר לא להגן, אך אני אשאר נאמן למה שאני נאמן, שלא לדבר על דברים קטנים כמו למשל שקם רב ביום שישי ומציע בטלוויזיה להרוג את יוסי ביילין ואותי. אף אחד חוץ מאופיר פינס לא הוציא הגה".
פרס הסביר את עזיבתו אתמול בטריקת דלת את דיון הממשלה בנושא הגדר, בכך שהוא חושש כי המפה שהועברה לעיונו תיחשב למסמך שהוצג ואושר בממשלה.
"אני לא מסכים שיהיה פתאום אזור ביטחון שכולל 22 אחוז מאיזורי הגדה. היום כל הגדה היא איזור ביטחון אחד. אין שום צורך בשום הגדרה כזו. אני יודע את הפרובלמטיקה ואני לא רוצה להשתמש במילים חריפות, אבל כאשר רושמים באיזה פרוטוקול שהוחלט על איזור ביטחון ומחר יפתחו את הפרוטוקול ויגידו 'הנה הסכמתם לאזור ביטחון', זה נוגד נהלי עבודה והיגיון", אמר.
לדבריו, "עלה בליבי חשש שיש כאן כוונה לגמרי שונה. אני מכיר את הפטנטים האלה. ברוך השם, על גבי חרשו החורשים. בגלל זה אתמול בהחלט התרגזתי. חבר אחד (בעבודה) אמר שאני התנהגתי באופן מוזר. מה זאת אומרת? החברים התנהגו באופן מוזר! הם לא התייצבו כאיש אחד נגד התוכנית! הם לא הבינו שיש כאן קרב אמיתי".
בן אליעזר העיר: "לא היה דיון על קטע הגדר הזה".
פרס: "אז בשביל מה הוצגה המפה? בשביל מה זה היה דרוש? מה זה שייך? אם מציגים מפה כזו אגב, מותר להודיע לי על כך. אני במקרה רק שר החוץ של מדינת ישראל. יש לכך אפקט בינלאומי. מחר תופץ המפה הזו בכל העולם. הם כבר היום אומרים שאנו משתלטים מחדש על הגדה".

"אני מחפש פריצת דרך"

לדברי פרס, על ישראל להציע הצעות לפיתרון המשבר עם הפלסטינים ולחזור לדבר עימם. "אני מחפש פריצת דרך. תמיד אומרים תחילה זה מגוחך, זה לא מעשי... לא מעניינים הפרשנים שיש להם כל הזמן רק הערות ציניות. אני אנסה לפרוץ דרך ואם אווכח לדעת שלא נותנים לי - אצא. אם אהיה נחוץ - אשאר. היום תוכנית אבו עלא-פרס היא יסוד התוכנית של הנשיא בוש. התוכנית שלי להקמת מדינה על 42 אחוז מהשטח הפכה לנחלת כולם ואמשיך לעבוד גם הלאה. אנחנו לא נשאיר הכל בידי האמריקנים. מה, אנחנו לא צריכים ליטול יוזמות, אנחנו לא צריכים לדבר עם הפלסטינים? מה פתאום. בעניין אוסלו - תתייצבו כפי שצריך, ולא רק בימי אזכרה ליצחק עליו השלום. עשינו מהלך עצום שקילקלו באמצע".

"נותנים לי ציונים"

השר פרס כילה את זעמו גם בעיתונאי ירון דקל מ"קול ישראל". פרס נפגע מהפרשנות הנרחבת שניתנה לצעדיו מול ראש הממשלה וכן מהערות ציניות שליוו אותה. "ירון דקל כל היום נותן לי ציונים אם אני עוזב את הממשלה או לא עוזב את הממשלה. דקל הוא פוליטיקאי קלאסי - עוזב, לא עוזב, כל היום הוא משדר. הוא מתיישב יחד עם חנן קריסטל והכל הוא יודע: מה בראשי ומה באחוריי? אתה חושב ירון שאני אתחשב בדעתך?", שאל פרס את העיתונאי שהיה במקום, "טעות חמורה. לא אתה ולא (חנן) קריסטל ואפילו לא באחרים... הוא מופיע שלוש פעמים ביום, אז אני אעשה איתו פעם בחודש חשבון. אולי אני אתפטר פעמיים בשבוע כדי שלהם יהיה על מה לכתוב. זה מעניין אותי כשלג דאשתקד. רוב חיי העיתונאים ירדו לחיי ולא ביקשו מעולם סליחה".

רבין פילוסוף: אם אין לנו פרטנר - ייתכן שצריך לפרוש

סגנית שר הביטחון, דליה רבין-פילוסוף, אמרה בישיבת הסיעה כי אם אכן הדרך היחידה להתמודד עם הטרור היא באמצעות כניסה ושהייה לשטחי A, היא לא הייתה רוצה לראות את מפלגת העבודה מבצעת את המדיניות הזו.
"באין תהליך מדיני ישנה היום לגיטימציה להסתה", הוסיפה. לדעתה, השר פרס צריך להגיש תלונה על ההסתה נגדו מצדו של הרב של איתמר.
סגנית שר הביטחון אמרה עוד כי היא חשה שהישיבה בממשלה מוצתה - "אם אין פרטנר מפלגת העבודה צריכה לצאת מהממשלה ולתת לימין לנהל את המדינה, ואנו נתגבש בשורותינו ונבנה אלטרנטיבה משלנו".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מאיר פרטוש, ידיעות אחרונות
פרס. התנהגתי מוזר?
צילום מאיר פרטוש, ידיעות אחרונות
מומלצים