שתף קטע נבחר

לימור לבנת: לגדר יישובים גם ללא הסכמתם

השרה לימור לבנת סבורה שסוגיית גירוש ערפאת ירדה לעת עתה מהפרק, לפחות עד שניתן יהיה לראות מהי התגובה הפלסטינית לדרישת בוש להחלפת ההנהגה ברשות. "לדעתי בלי גירוש כל הצמרת הנגועה במדיניותו לא יהיה טעם בגירוש של ערפאת". ראיון

על רקע נאומו האוהד של הנשיא בוש, שקרא להחלפת ההנהגה הפלסטינית, סבורה השרה לימור לבנת שסוגיית גירושו של ערפאת ירדה לעת עתה מהפרק. "צריך להמתין ולראות מה יהיו התגובות ברשות הפלסטינית לקריאת בוש להחלפת המנהיגות", היא אומרת ומוסיפה: "אני אישית לא מתנגדת לגירוש ערפאת לבדו, אך לדעתי בלי גירוש כל הצמרת הנגועה במדיניותו לא יהיה טעם בגירוש".
בנושא גדר ההפרדה היא אומרת שלדעתה חייב הדרג המדיני להיזהר מניצול המצב הביטחוני לצורך קביעת גבול מדיני ואולם היא סבורה שגדר היא כורח המציאות, גם לגבי יישובים שלא מעוניינים בה. "צריך להתחיל מיד בגידור של היישובים שרוצים בכך". ראיון

- מה דעתך על נאום בוש שקרא לראשונה להחלפת ערפאת?

"מדובר בנאום חשוב מאוד ששם אחת ולתמיד חיץ ברור בין הטובים לרעים, בין התוקפן לקורבן. הנאום הזה בניגוד לנאומי נשאי ארה"ב הקודמים, ולעמדות מנהיגים אירופאים, שבר את הסימטריה השיקרית והמזוייפת בנינו לבין הפלסטינים, כאילו אפשר להקביל בין התנהגות הצדדים. בוש חיבר את הפלסטינים למדינות ציר הרשע כמו אירן ועיראק, מדינות שזורעות הרס וטרור. את ישראל הוא העמיד בציר המדינות שמובל ע"י ארה"ב מדינות שתומכות בערכי החופש והדמוקרטיה. הנאום הזה שבר את הסימטריה שמנסים להציג בעולם כאילו גם הישראלים הורגים וגם הפלסטינים הורגים. ישראל לא רוצחת אנשים ברחובות הרשות הפלסטינית ואז מצפה להיות חלק מאומות העולם".

- מה לגבי החלק בנאומו של בוש התומך בהקמת מדינה פלסטינית?

"הדיון הזה בכלל לא עומד על הפרק כרגע. זה שבוש חושב שצריך מדינה פלסטינית לא מחייב אותי לקבל את כל חלקי נאומו".

- האם הנאום לא מוריד למעשה את גירוש ערפאת מעל סדר היום הישראלי?

"אכן כן. אין טעם לדון כרגע בגירושו ערפאת משום שצריך להמתין ולראות מה יהיו התגובות ברשות הפלסטינית לקריאת בוש להחלפת המנהיגות. צריך גם לראות כמה לחץ האמריקנים מתכוונים להפעיל בנושא הזה של החלפת ערפאת. אני אישית לא מתנגדת לגירוש ערפאת לבדו אך לדעתי בלי גירוש כל הצמרת הנגועה במדיניותו לא יהיה טעם בגירוש של ערפאת".

- מהי עמדתך בעניין הקמת גדר ההפרדה?

לבנת: "אני תומכת במה שנועד להגן על האזרחים אבל אני מתנגדת לניצול מצב ביטחוני כדי לקבוע גבול מדיני. בעקבות הקמת הגדר יש צורך להביא תכנית חדשה להבטחת היישובים ביש"ע שנמצאים מחוץ לגדר. דרשתי זאת משר הביטחון והוא אמר שמערכת הביטחון מגבשת כעת תכנית כזאת. אני תומכת בגידור כל היישובים שיישארו מחוץ לגדר".

- מה עם היישובים שמתנגדים לגידור מסיבות אידיאולוגיות?

"מי שלא רוצים גידור הם מיעוט. לדעתי צריך להתחיל מיד בגידור של היישובים שרוצים בכך. אני בעד לגדר גם את מי שאינם רוצים בכך. להערכתי אפשר לשכנע אותם. בכל מקרה מי שיכריע בנושא הזה הם הרבנים ולדעתי הם יכריעו בעד גדר בגלל פיקוח נפש. גם אני הלכתי בלי מאבטחים כמדיניות תקופה ארוכה ואפילו חתמתי על מסמך ויתור אבטחה של השב"כ, אך לאחר רצח גנדי שיניתי את דעתי. אולי המתיישבים שמתנגדים להקמת גדר יסכימו לחתום על ויתור כזה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאיר פרטוש
לבנת. "נאום בוש הבחין בין הטובים לרעים"
מאיר פרטוש
מומלצים