שתף קטע נבחר

חיילים ומפקדים: משאיות הספארי אינן בטוחות

חלק מהמשאיות ממוגנות באופן חלקי בלבד. "אם תפתח עלינו אש ויופעל מיטען לא נצא מזה שלמים", אומר ל ynet חייל הנוסע במשאית הספארי באופן קבוע

חלק ממשאיות ה"ספארי", בהן משתמש צה"ל לתנועת חיילים באיזורי יהודה ושומרון ובעיקר בכבישי רצועת עזה, ממוגנות באופן חלקי. חלקים שלהן אינם ממוגנים די וחושפים חיילים לפגיעות ירי, מטענים, ואפילו אבנים. כך עולה מבדיקת ynet בעקבות תלונות של חיילים הנוסעים במשאיות אלה ברצועת עזה, ושל מפקדיהם הזוטרים.
מאז פרוץ המהומות בשטחים, מקפיד צה"ל להסיע את החיילים והחיילות המשרתים בשטחים במשאיות ספארי ממוגנות, ששימשו בעבר הלא רחוק לנסיעה בדרום לבנון והועברו לשטחים. המשאיות ה"לבנוניות" ממוגנות בלוחות פלדה כבדים בקירות, בריצפה ובגג. גם בתאי הנהג הותקן מיגון ייחודי וכן חלונות ממוגני ירי ורשתות פלדה להגנה מפני אבנים.
צה"ל מקפיד בצירים מסויימים על תנועה בכלי רכב ממוגנים, ולראיה - בפיגוע המטען בכביש כיסופים בשבוע שעבר הגן האוטובוס המשוריין על חיי הנוסעים והנהג. בטיולית הלא ממוגנת באופן חלקי, שהסיעה את חיילי סיירת גולני ביום שישי נפצעו 5 חיילים והנהג לאחר ששוטרים פלסטינים ירו בה.
בשבוע שעבר נודע ל-ynet כי משאיות ספארי חדשות, שיוצרו במהירות מאז פרוץ הקרבות, ממוגנות באופן חלקי.
"אנחנו מתבקשים לנסוע במשאית הלא ממוגנת באופן חלקי עם שכפ"ץ וקסדה, אבל כולנו יודעים שאם תיפתח עלינו אש ויופעל מטען, לא נצא מזה שלמים", אמר אחד החיילים שפנו ל-ynet. "כשפנינו למפקדים בבסיס התובלה, הם ענו לנו שהוחלט מטעמי חיסכון לבצע את ההתקנה במהירות כדי לספק את כל הצרכים. אם נגיע למצב שבו יחטוף אחד הרכבים מטען או כדור, יהיה כבר מאוחר מדי, ואז יתחילו בצבא לחפש אשמים במחדל, במקום לחשוב על זה קודם." דברי החיילים חוזקו גם על ידי קצין זוטר, העוסק בתחום ומודע לבעיות המיגון של המשאיות.

צירים מסוימים

גורמים בפיקוד דרום הסבירו כי המשאיות הממוגנות למחצה נוסעות בצירים מסויימים, פחות מועדים, בהם מותר לנוע גם בכלי רכב אזרחיים, אולם הוסיפו כי הנושא מוכר ומטופל, וכי קיים תהליך רציף של מיגון כלי הרכב ומשאיות הספארי בפרט.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי בצה"ל נעשה שימוש במשאיות ספארי בכלל הגזרות, להסעת חיילים. חלקן ממוגן באופן מלא, והיתר באופן חלקי. בצה"ל ממשיכים למגן את המשאיות כדי להגיע למצב בו כל המשאיות ימוגנו באופן מלא. צה"ל נותן לחייליו מיגון אישי ואיכותי, וכלי רכב ממוגנים, המתאימים לתנאי השטח.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי אף פי
רכב צבאי. לא בהכרח ממוגן
צילום איי אף פי
מומלצים