שתף קטע נבחר

הסוכנות היהודית של החרדים

עמוק בלב ההוויה החרדית מתרקמת יוזמה ציונית קלאסית, ארגון חדש בשם 'זכות השיבה' פועל לאחרונה להעלאת יהודים חרדים ארצה. הרב קורנפלד, יוזם המבצע: "זו ציונות? אז בסדר, שיהיה ציונות". כל גדולי הרבנים החרדיים תומכים

בשולחן הכבוד בכנס היסוד של תנועת העלייה החרדית החדשה 'זכות השיבה' ישב, לצד הרבנים, האלוף עוזי דיין. בתפקידו כראש המועצה לביטחון לאומי מהווה דיין נציג מובהק של הממסד הציוני, ובאולם הגדוש בח"כים חרדיים, רבנים ועסקנים לובשי שחורים, נראה היה דיין כדגל ישראל המתנפנף בגאון בין שלל המגבעות. כל זה לא הפריע למארגנים להעניק לו את הכבוד לשאת את נאום הפתיחה, אף לפני הרבנים, בכנס הייסוד של הארגון החרדי החדש 'זכות השיבה', אשר שם לעצמו למטרה לפעול להעלאת חרדים מחו"ל ארצה.
דיין שטח בפני הנוכחים את תמונת המצב הדמוגרפית בארץ, והזמין את הציבור החרדי להירתם לשינויו. לדבריו, קצב הגידול של הבדואים בישראל הוא הגבוה ביותר בכל אוכלוסיות העולם, ובכל עשור הם מכפילים את מספרם. מדובר בקצב גידול כמעט כפול אף מזה של החרדים, גבוה פי שמונה מקצב הגידול של כלל היהודים בישראל, וגבוה פי 50 מקצב הגידול של יהדות התפוצות.
הארגון החדש ישמש מעין מתחרה לסוכנות היהודית, ולשאלה האם יש צורך בארגון נוסף על הסוכנות, עונה הרב אהרון קורנפלד, ממייסדי "זכות השיבה": "הסוכנות היהודית לא פועלת להעלות לארץ בחורי ישיבות. אנחנו נדע לדבר אליהם בשפתם ולהביאם לישראל". אם כן, לפנינו "הסוכנות היהודית לחרדים", וכעת נותר לחכות ולראות האם תוקם בהמשך גם קק"ל חרדית, והאם הקופסה שלה תהיה כחולה או שחורה. קורנפלד מתפתל מול הניסיון לרתום את פועלו לחזון הציוני, ועם מעט זיעה קרה הוא מודה: "זה אכן נשמע ציונות. אם זה ציונות, אז בסדר, שיהיה ציונות".
הרב מנחם פורוש, ח"כ לשעבר מטעם אגודת ישראל במשך שנים ארוכות, ומי שנחשב לפרויקטור בציבור החרדי, כינה את טקס השקת התנועה החדשה היסטוריה, ונראה כי בהיסטוריה של הציונות אכן נרשם בשבוע שעבר פרק חדש בטשטוש הגבולות בינה לבין החרדים, שטוענים תמיד כי ישיבה בארץ ישראל היא הציונות שלהם. בכנס הייסוד, שהתקיים בתחילת יולי בקריה החרדית טלז-סטון, נכחו חברי הכנסת יעקב ליצמן, מאיר פרוש ושמואל הלפרט, ראשי עיריות ומועצות חרדיים, וכן עסקנים חרדיים מובילים. את ברכתם ליוזמה שלחו גם הרבנים שלום אלישיב ואהרון שטיינמן, וכן שורה של אדמו"רים חשובים. איש משורת הנכבדים הללו לא הטיל וטו על היוזמה, ולא ניסה לתרץ את הסתירה בינה לבין האידאולוגיה החרדית המסורתית, שהתנגדה לעלייה מתוך מחויבות ל"שלושת השבועות" שעל פיהם ישנו איסור "לעלות בחומה" - לאמור: אסור לדרבן את הגאולה מיוזמתנו.
נתן גרינברג, סמנכ"ל הביטוח הלאומי ומיוזמי התנועה החדשה, התייחס בכנס הייסוד לאפשרות שהיוזמה להעלות רבבות חרדים בתוך שנתיים "תעורר את הדובים" כלשונו, לאמור, תרגיז גורמים חילוניים או דתיים החוששים מהתפשטות מואצת של הציבור החרדי: "שלא יגידו שאנחנו מעוררים את המשיח", הוא הצטדק.
במישור המעשי מתכוונים אנשי "זכות השיבה" לשלוח שליחים לקהילות החרדיות הגדולות בחו"ל ולשכנע את המהססים לעלות לישראל. בין השאר יוצע להם לרכוש בארץ דירה לצורך השקעה, ובכך לדרבנם לקראת עלייה עתידית. כמו כן השליחים יציעו לצעירים להגיע לשנתיים לימודים בישראל בישיבה או בסמינר לבנות, גם זאת כדרבון לקראת השתקעות בהמשך. לטובת המשימה כבר התגייס אחד מגדולי המסבירים החרדיים, הרב מרדכי נוייגרשל. פעילי הארגון גם יסייעו לעולים החדשים למצוא את מקומם בריכוזים החרדיים ההולכים ומתרבים ברחבי ישראל. בקיץ, מבטיחים ב"זכות השיבה", יתקיים כנס רבנים גדול, שממנו תצא הקריאה לחרדים בכל העולם להזמין מקום ב'ספינת המעפילים' הקרובה. מגן-דוד יהיה שם ממילא, לאט-לאט נראה כי סביבו גם נצבעים קווים תכולים.

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתכננים כנס רבנים גדול שממנו תצא הקריאה לכל החרדים בבולם לעלות על "ספינת המעפילים" הקרובה
מומלצים