שתף קטע נבחר

פרס אבי חי יוענק לאדם ברוך

הפרס, בסכום 80 אלף ש"ח, מוענק לישראלים שתרמו לקירוב בין יהודים למסורת ישראל

פרס אבי חי להוקרת יוזמות משמעותיות של יחידים התורמים בעשייתם להגברת יחסי הבנה ורגישות הדדיים בין ישראלים בעלי רקע שונה וגישות שונות למסורת ישראל יוענק ביום ג', 10.9, במוזיאון ארצות המקרא בירושלים לאיש התקשורת, מבקר התרבות, אוצר האומנות והעורך אדם ברוך.
הפרס, בסכום 80 אלף ש"ח, המוענק זו השנה העשירית ברציפות, יינתן לברוך בשל כתיבתו הייחודית המצליחה לגשר בין לשונה וערכיה של היהדות ההלכתית לבין אלה של ישראל העכשווית. שמונת חברי ועדת הפרס נימקו את החלטתם וכתבו בין היתר: "אדם ברוך הוא מתווך תרבותי יחיד במינו בנוף הישראלי. מזה שנים הוא שוקד בכתיבתו הענפה על יצירת גשר מקורי ואמיתי בין לשונה של היהדות המסורתית לבין לשונה של ישראל העכשווית. הפערים בין דוברי 'שפות' אלו מציבים איום אמיתי על המרקם הפנים-חברתי העדין של החברה הישראלית. המיוחד במפעל כתיבתו של אדם ברוך הוא שאין מדובר בפעולת תרגום של שפה אחת לשנייה, אלא ביצירה של שפה משותפת היונקת משני עברי הפער התרבותי-ערכי והמדברת בשפת שניהם מבלי לאבד את חיוניותם. הצלחתו הגדולה של מפעל התיווך התרבותי של אדם ברוך נעוצה בהיותו נטוע היטב בשתי התרבויות גם יחד. במדורו 'שישי', המתפרסם מדי שבוע בעיתון 'מעריב', הוא מגיש לקוראיו התייחסויות קצרות ומכוונות היטב של המסורת ההלכתית-רבנית אל שורה ארוכה מאוד של סוגיות מחיי היום-יום בשפה ישראלית נגישה ועכשווית. עולמה של ההלכה מתגלה בכתיבתו של אדם ברוך כעולם חי, מגיב, יוצר, ובעיקר רלבנטי. לדוברי הישראלית מהווה מדור זה גילוי של אוצרות אבודים; לדוברי היהודית - מקור השראה וסימן דרך למגע אפשרי, אותנטי ולא-מתנצל בינם לבין דוברי הישראלית".
קרן אבי חי פועלת בישראל ובצפון אמריקה, ומטרתה העיקרית לטפח הבנה הדדית ורגישות בין יהודים מכל הזרמים. מועמד לפרס השנתי יכול להיות כל אזרח ישראלי שתרם תרומה ייחודית, מתמשכת או חדשנית, לקירוב בין יהודים בעלי דעות שונות. הפרס אינו מוענק למוסד, ארגון או גוף ציבורי. יו"ר ועדת הפרס הוא פרופסור מנחם פיש, פרופסור להיסטוריה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטת ת"א ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן ללימודי יהדות מתקדמים. בשנה שעברה זכו בפרס פרופסור רות גביזון והרב יעקב מדן.
אדם ברוך, 57, נולד בשכונת מאה שערים בירושלים ובשלושים השנים האחרונות מתגורר ביפו. הוא בוגר ישיבה תיכונית ומשפטן בהשכלתו. במהלך השנים הפך לאיש תקשורת, מבקר תרבות, אוצר, עורך וסופר רב השפעה. כתיבתו הייחודית נתמכת בשורשים העמוקים של התרבות היהודית והאוניברסלית. הוא שימש כעורך וייסד שני כתבי עת, "מושג" ו"מוניטין". בין העיתונים שערך ניתן לציין את "ידיעות אחרונות", "מעריב", "גלובס", ו"שישי תרבות". במקביל פרסם מספר ספרים וכיום הוא בעל מדור אישי, "שישי", המתפרסם אחת לשבוע בעיתון "מעריב".
החל מהתשיעי בספטמבר תעלה לשידור בערוץ 1 תכניתו החדשה - "אדם ברוך מבקש תשובה", בה יביא ברוך לצופים את תפיסת עולמו הייחודית. בין שאר עיסוקיו של ברוך הוא מכהן כנשיא בית הספר לאמנות קמרה אובסוקורה ובעבר שימש כאוצר הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה וכאוצר הביאנלה הבינלאומית לצילום בעין חרוד. בשנת 2000 פרסם אדם ברוך את ספרו "סדר יום - חיי יום יום בראי ההלכה", ספר עיון העוסק בפסיקה ההלכתית ודברי חכמים. ב-2001 התפרסם ספרו השני "בתום לב", אשר הפך כקודמו לרב-מכר. בשנת 2002 יצא לאור ספרו השלישי: "חיינו- תקנונים יהודיים ישראליים", המהווה יחד עם קודמיו מפעל ספרותי יחיד מסוגו.



לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים