שתף קטע נבחר

לחלום על קליפורניה

בימים אלה טעם ולגם המדור כמה יינות חדשים שהגיעו מארה"ב, והתעוררו בו געגועים אל אזורי היין היפהפיים אשר מצפון ומדרום לסן פרנסיסקו. על אידיאולוגיה בחבית יין, רוח נשית במרתפים החשוכים ותוצרת שאינה מתאימה לכל כיס

יקב פצר (Fetzer) האמריקני מדגים יפה את המהפכה שהוליכה את יינות קליפורניה אל מקומם החשוב בשוק היין הועלמי, וגם את מה שקרה להם מאז. ב - 1968 הוא עשה את צעדיו הראשונים, ב"הום ראנץ'" חוות גפנים במחוז מנדוצ'ינו, עם 2,500 תיבות יין מהבציר הבכור. מאז, פיתוח וגידול כרמים קפדני ושאיפה לאיכות ללא פשרות, הצעידו אותו קדימה. כיום, עם תוצרת סביב שלושה מיליון תיבות, הוא יקב גדול בעל שורה ארוכה ומגוונת של יינות, חלקם מצויינים, עם מפעל חשוב לייצור חביות עץ ועם הרבה אידיאולוגיה. היקב דוגל בעשיית יין אורגני, דאגה לסביבה אקולוגית מאוזנת, והשקעה בגידול עשבי תיבול, פירות וירקות בחלקות מיוחדות, על מנת להבין ולהתאים טוב יותר את היינות לאוכל. אם למישהו לא ברור – מדובר בדור ילדי הפרחים וצאצאיהם.
לצד שני ייננים בעלי שם המובילים את היקב, פול דולן ודניס מרטין, בולטות גם שתי כוכבות עולות בתחום, קארה היין, האחראית על יינות לבנים, וננסי ואקר, המטפלת בסדרות האדומים המשובחים. בעולם זה של ייננים שהוא כמעט לחלוטין גברי, זאת תופעה המשולה לרוח חדשה נעימה מאוד הנושבת בין החביות.

קלי גוף אך יקרים

באופן כללי, יש ביינות יקב מצר שלהלן (ויקב בונטרה השייך לו) נטייה לקלות גוף טובה, לצד עושר רב. הם ידידותיים מאוד, והטובים שבהם מתווכים בצורה כמעט מופלאה את איכויות קרקע הגידול שלהם. אפשר לעצום עיניים, לשקוע – אף וחך – בגביע, ולהיות שם על האדמה הגולשת לעבר האוקיאנוס השקט.
הבעיה היחידה, הם יקרים משהו, לעיתים, לא לכל כיס.
"מרלו בארל סלקטד 1999" – הוא הבקבוק בו התאהבתי באופן אישי. חגיגה קטנה לחובבי מרלו. זר הניחוחות שלו קושר שזיף בשל אופייני (כמעט ריבתי), עם גרגרי יער אדומים ומשהו רענן מאוד מתחום המנטה. 12 חודשים בחביות עץ העניקו לו מנה מדודה של שנף. בטעימה הוא רך וקטיפתי, נוכח ונמשך. מחיר הבקבוק 109 שקלים.
"קברנה סוביניון, ואלי אוקס, 1999" – יש לו צבע להבה נאה היודע לשחק באור כאשר המזיגה הראשונה מסתובבת בכוס, ממתינה לשיחרור הניחוחות. באף הוא עשיר מאוד, מגיש פרי שיחי יער עם הדי אבקות תבלינים ותבלינים טריים. על החך הוא יוצר מתח מרתק בין משהו מפולפל למשהו שוקולדי. מחיר הבקבוק 89 שקלים.
"זינפנדל, ואלי אוקס, 1999" – זן שהקליטה הנהדרת שלו בקליפורניה הפכה אותו כמעט לענב הבית המקומי. במקרה הנוכחי, הוא נתן יין בעל גוון נוצץ ונאה, עם ניחוחות גדושים של גרגרי יער, שזיף מיובש, תבלינים ושנף עץ. גם על החך הוא פירותי מאוד, קל ומאוזן. יין שעושה טוב לצלחת פסטה. מחיר לבקבוק 89 שקלים.
"פינו נואר ואלי אוקס, 1999" – הזן המהולל של בורגונייה, אשר נדודיו מעבר לגבולות מחוזו הסתיימו לעיתים קרובות בכישלון, נקלט באופן מעורר התפעלות פה ושם בקליפורניה. הנה עוד הזדמנות לעמוד על כך. יין עם הרבה פרי, פיקנטי, דובדבני מאוד, מגע של שנף ומשהו מעושן בקצה. מחיר הבקבוק 109 שקלים.
"בונטרה, זינפנדל, 1999" – יין שמעלה את הזינפנדל עוד מדרגה אחת מעלה. הניחוחות שלו הם עושר ואושר לאף התקוע בגביע. סופה קטנה של גרגרי יער, נשימת פלפל ותבלינים אקזוטיים. על החך הוא עשיר ומורכב אבל ידידותי מאוד, מתפנק ונמשך. מי שהזינפנדל מעורר בו משיכה וסקרנות, זה היין המדגים היטב כמה מצדדיו היותר אופייניים של הזן הזה. מחיר הבקבוק 139 שקלים.

ה"גורו" בצרות

הדיווחים המגיעים מצרפת, מדברים על משבר חמור המאיים על אזור היין היוקרתי ביותר בעולם – בורדו. המומחים מצביעים על שילוב גורמים: בצירים פחות טובים, ביטחון עצמי מופרז של היקבים ובעיקר, התעלמות שחצנית מההתקדמות העצומה של יינות העולם החדש, קליפורניה למשל, הנוגסים עוד ועוד נפח בשוק היין העולמי, על חשבון הבקבוקים הצרפתיים. עד לאן הגיעה תחושת האסון הממשמש ובא – עד לידי כך שגל שמועות והשמצות החל עולה כלפי מי שנחשב ל"גורו" הגדול של יקבי בורדו, מבקר היין הידוע בעולם, האמריקני רוברט פארקר, בעל הדו ירחון THE WINE ADVOCATE.
מספרים על האיש הזה בן ה - 55, כי במקום מגוריו במרילנד, העמיד משרד הדואר המקומי דוור מיוחד העובד רק עבורו, מביא אליו יום יום את דוגמאות בקבוקי היין הנשלחים מכל העולם. מזה 20 שנה הוא מפרסם ביקורות יין, וציון גבוה שהוא מעניק מסוגל להפוך בעל יקב לאיש עשיר מאוד. קטילה שלו היא הוצאה (מסחרית) להורג. בשנות ה - 80 וה - 90 ייחסו לפארקר חלק גדול מההצלחה האדירה בעולם של יינות בורדו, והמחירים האסטרונומיים ששולמו עבור חלק מהם. "עכשיו מתחילים בבורדו לבקר את המבקר" כתב ה"לה מונד" הצרפתי בימים אלה. מדברים על כך שתחזיות שלו לגבי יינות שונים התבררו כלא מוצלחות, ולמרות שאיש לא מטיל בו דופי אישי, חלילה, הרי שדברים קשים נשמעים כלפי כמה מעוזריו לעסקים. חקירה נגד חברה בעלת כרמים בבורדו הגיעה גם למספר חשבוניות מהן עולה שכספים זרמו לסביבתו הקרובה של פארקר בכמה הזדמנויות. בעולם היין מדובר בפיצוץ של בקבוק.


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים