שתף קטע נבחר

הרוגה בפיגוע בבר אילן; הנהג והנוסעים החזיקו את המחבל

מחבל מתאבד התפוצץ סמוך למחלף בר אילן, לאחר שהנהג והנוסעים מנעו ממנו לעלות לאוטובוס. אשה נהרגה ו-16 בני אדם נפגעו, מרביתם קל. ניצב סדבון: "אין ספק שפיגוע גדול מאוד נמנע". המטען היה במשקל 5 קילוגרם וכלל כדוריות מתכת. החמאס נטל אחריות

אשה נהרגה ו-16 בני אדם נפצעו בפיגוע שהיה הבוקר (יום ה') במחלף בר אילן. נראה כי הודות לתושיית הנהג והנוסעים נמנע פיגוע תופת קשה באוטובוס, שהיה עמוס בחיילים.
ההרוגה היא סעדה אהרון, בת 71 מרמת גן, שנפטרה מפצעיה בבית החולים "בלינסון" בפתח תקוה למרות ניסיונות ממושכים של הצוות הרפואי להחיותה.
גדודי עז א-דין אל קאסם, הזרוע הצבאית של החמאס, נטלו אחריות לפיגוע. בהודעת החמאס נאמר כי הפיגוע הוא תגובה למעשי הטבח של ישראל וכי החמאס ימשיך לפעול בכל מקום כדי לפגוע בישראל וביעדים ישראלים. המחבל המתאבד שהתפוצץ הוא ראפיק חאמד, בן 31, אב לארבעה ילדים מהכפר חבלה הסמוך לקלקיליה.

ניסה להסתנן

האירוע כולו התרחש דקות ספורות לפני השעה 8:00 בבוקר, בתחנת אוטובוס בכביש מספר 4 (כביש גהה), בנתיב לכיוון דרום, כאשר מחבל מתאבד ניסה לעלות לאוטובוס דן בקו 87, שעמד בתחנה במחלף בר אילן.
המחבל, שניסה "להסתנן" לאוטובוס במהלך סגירת הדלת האחורית, נתקל בה ונפל לכביש. יעל בן-צור, אחת הנוסעות: "הנהג לא ראה את המחבל וסגר עליו את הדלת. הראש שלו היה בפנים והגוף בחוץ. צעקתי לנהג: 'אתה הורג אותו, אתה הורג אותו'. ואז הדלת נפתחה והוא נפל על הארץ בחוץ".
הנהג, ברוך נוימן, שסבר תחילה כי מדובר באזרח תמים שהתעלף, פתח את הדלת וניגש להגיש לו סיוע יחד עם כמה מהנוסעים. "אישה אחת רצתה לעשות לו הנשמה", מספרת בן-צור, "היא פתחה לו את החולצה ואז מי שהיה קרוב אליו ראה את חגורת הנפץ. חייל שהיה שם התחיל לצעוק: 'תברחו, זה מחבל!"
הנהג ואחד הנוסעים מיהרו להתאושש: הם תפסו את הפלסטיני המעולף בשתי ידיו וזעקו לנוסעים לפנות את האוטובוס. במקביל, הזעיקו את המשטרה. מפקד מחוז תל אביב, ניצב יוסי סדבון, סיפר בשטח: "אחרי שהזירה הייתה נקייה, הנהג והנוסע עזבו למחבל את הידיים וברחו. בשלב זה המחבל קם, הלך לכיוון דרום כ-30 מטרים ופוצץ את עצמו".

"הוא צעק בערבית והתפוצץ"

את התמונה הזו בדיוק ראה אריאל קרן, תלמיד בן 16: "הסתכלתי אל התחנה וראיתי אותו. אנשים צעקו 'הנה המחבל!' הוא רץ לכיווני, צעק משהו בערבית והתפוצץ. הייתי בערך 20 מטרים ממנו, היה הדף חזק ועפתי אחורה". רס"ן במיל בני אמיר, עד ראייה נוסף, מספר: "ראיתי את המחבל מתרחק מהאוטובוס לתחנה בהמשך הדרך, מתקרב לשני חיילים שהיו שם. החיילים קלטו אותו והחלו להתרחק, ואז היה פיצוץ גדול".
בפיצוץ נהרגה סעדה אהרון בת ה-71 ו-16 בני אדם נפצעו, אחד בינוני והשאר קל. הפצועים פונו לבתי החולים "בילינסון" בפתח תקוה (טלפון חירום: 1255134) ו"שיבא" בתל השומר (טלפון חירום: 1255131).
ניצב סדבון העריך: "אין ספק שפיגוע גדול מאוד נמנע. לפי האפקט של המטען על המחבל עצמו - מדובר במטען לא קטן". בדיקות העלו כי משקל המטען היה כ-5 קילוגרמים, והוא כלל חומרי רסס וכדורי מתכת.
האזור כולו נסגר לתנועה ובמקום התבצעו סריקות נרחבות בסיוע מסוק, ככל הנראה אחרי המסיע של המחבל. המשטרה ממליצה לנהגים לא להגיע לאזור בשעות הקרובות. עומסי תנועה כבדים היו בכל כביש גהה והאזור.
השר לביטחון פנים, עוזי לנדאו, אמר לאחר הפיגוע שלא היו התרעות ממוקדות לגבי כוונת אירגוני הטרור לבצע פיגוע באיזור תל אביב דווקא היום. "התרעות לא קונקרטיות מתקבלות כל הזמן", אמר השר אך הוסיף עם זאת: "לא מפתיע אותי שהיה פיגוע. כמו שגנבים ורוצחים פועלים כל הזמן - כך גם המחבלים".
השר אמר עוד, שהוא סבור שצה"ל צריך להמשיך לפעול בשטחים הפלסטינים כדי למגר את הטרור, ושלל כל קיום של מגעים מדיניים כל עוד יש פיגועים.

בהכנת הידיעה השתתפו עלי ואקד, סמדר שילוני וורד לוביץ'

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חיילים בזירת הפיגוע
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
האוטובוס. פיגוע כבד נמנע
צילום: איי פי
צילום: איי פי
הנהג, ברוך נוימן
צילום: איי פי
אזור הפיגוע
מומלצים