שתף קטע נבחר

המשחקים בחוף הים הובילו להצלת חיי המבלים

כשהיה ילד נהג ארז גן להסתובב בחוף הים ולחפש מטבעות. התחביב הפך למקצוע - וגן הפך למפתח של גלאי מתכות. אחד הגלאים שהמציא התריע על המטען שנשא על גופו המחבל שנלכד ביום שישי בתל אביב

כשמיכאל סרקיסוב, המאבטח שמנע פיגוע בתל אביב ביום שישי, בדק את המחבל המתאבד שניסה להיכנס לתוך בית הקפה, הוא החזיק ביד גלאי מתכות שחור, שציפצף כשהעביר אותו ליד המחבל. "כל הגב שלו עשה רעש", סיפר סרקיסוב. "הבנתי שמשהו לא בסדר בגלל הצפצופים".
לגלאי המתכות הזה, שהציל קרוב לוודאי את חייהם של כמה עשרות בני אדם, יש אב ישראלי גאה, וסיפור לידה לא שיגרתי. "אני מתעסק עם גלאים מגיל עשר", סיפר ל-ynet ארז גן, בן 31, ממציא הגלאי ומייצרו. "גרתי עם הוריי בפלורידה, ואבי קנה לי גלאי מתכות נייד. הייתי מסתובב איתו בחופים בפלורידה ומחפש מטבעות".
גם לאחר המעבר לארץ הגלאי לא נזנח. "נסעתי לטיול מסביב לעולם ולקחתי איתי את הגלאי. בכל מקום שהסתובבתי בו עזרתי לאנשים למצוא כל מיני תכשיטים שאיבדו", סיפר גן.
כשנחת לבסוף בארץ החליט גן, יחד עם אביו, להפוך את התחביב לעסק. במקביל הוא המשיך להסתובב בחופי הארץ, לחפש מתכות ואוצרות, וגם לסייע למתרחצים למצוא מפתחות שאיבדו.
כמו כן, הוא מוזמן לעתים הרצאות בעולם ולמשימות מיוחדות. "שוכרים אותי לפעמים לנסוע למזרח אירופה כדי למצוא אוצרות שהחביאו הנאצים", הוא מספר, "לעתים אני נוסע לחפש גם יודאיקות שהחביאו יהודים במלחמת העולם השניה".

"יש לי חוש שישי"

במשך השנים הוא פיתח כמה סוגים של גלאים, בהם גלאי שמצליח לגלות מתכות בעומק של חמישה מטרים, וגם את הגלאי שהחזיק סרקיסוב בידו. אחד מהם שימש אותו לפני שנים אחדות כשנקרא למצוא טבעת נישואין יקרה עבור אישה שאיבדה אותו בחוף אכזיב. "יש לי מן חוש שישי", הוא אומר. "אני יכול להגיד בדיוק לפי הצפצוף מה מסתתר מתחת לאדמה".
את הגלאי שהציל חיים, העונה לשם "ארז גן 3003", פיתח גן במשך חודשים ארוכים, והוציא אותו לשוק רק לפני כשנה. מאז הצליח למכור כ-4,500 יחידות, בעיקר לחברות שמירה, שעסקיהן נסקו בשנה האחרונה בגלל המצב הביטחוני, אבל גם למסעדות, גני אירועים, לנמלי תעופה ולאנשים פרטיים. מחירו של גלאי מגיע ל-450 שקל, ולדברי גן, הוא מהמתקדמים היום בשוק.
גן: "תכננתי אותו כך שיהיה חזק, עמיד ובעיקר אמין. המכשיר עובר ידיים כל היום, אז חשוב שהוא יהיה חזק, כי כל אחד משתמש בו אחרת". הגלאי מצוייד בסוללה נטענת בעלת חיים ארוכים במיוחד, שמחזיקה מעמד כמה ימים ללא טעינה. כמו כן הוסיף לו גן מווסת רגישות וכן אוזניה מיוחדת.
"זה מיועד בעיקר למקומות בהם יש הרבה רעש או למשרדים ממשלתיים בהם צריך להיות שקט", הוא מסביר. "המאבטח יכול להכניס אוזניה לאוזן, וקשה לו מאוד לפספס צפצופים. אפשר לגלות אפילו מטבע של חמישה שקלים בנעליים, והוא לא מושפע מהפרעות של מכשירי קשר".
לדברי גן, הייחוד של הגלאי הוא שניתן להחליף את חלקיו שהתקלקלו. "רוב הגלאים בשוק הם כאלה שצריך לזרוק אותם אם הם מתקלקלים", הוא מפרט. "בגלאי שלי אתה יכול לתקן ולהחליף כמעט כל חלק".
הצעד הבא של גן לדבריו, הוא פנייה לשוק הבינלאומי ופיתוחים חדשים, דוגמת גלאים לשערים. גן: "אני מנסה להתאים את הגלאים שלי לדרישות של הלקוח. עכשיו אני עובד על פיתוח של גלאי נייד לשערים, משהו זול בהרבה ממה שנמצא כיום בשוק".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
המאבטח ובידו הגלאי
צילום: איי פי
מומלצים