שתף קטע נבחר

קצין צה"ל יואשם היום בריגול לחיזבאללה

הפרשה הביטחונית הותרה לפרסום בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" ו-ynet לבית המשפט. בסך הכל נעצרו 11 בני אדם. גורמי ביטחון: "מספר פעמים בחודשים האחרונים הועבר חומר מודיעיני, תמורת אישור חיזבאללה להעברת מאות קילוגרמים של סמים לישראל". בין השאר הועבר מידע על היערכות כוחות צה"ל בצפון ותנועותיו של האלוף גבי אשכנזי. העצורים העבירו לחיזבאללה טלפון סלולרי שנתפס אצל אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע במצובה. משפחתו של הקצין: "הוא חף מפשע"

הותר לפרסום: קצין צה"ל, בדרגת סגן אלוף, יואשם היום (ה') בבית הדין הצבאי המיוחד בריגול חמור לטובת החיזבאללה ובסחר בסמים.
הפרשיה הביטחונית הוגדרה על ידי גורמי ביטחון "אחת החמורות שנחשפו בשנים האחרונות". לדבריהם, מדובר בפרשה "בעלת פוטנציאל חמור מאוד לפגיעה בביטחון המדינה, ואלמלא היתה מסוכלת במהירות, היה בה כדי לסכן את כוחות צה"ל בגבול הצפון ואף את חייהם של קצינים בכירים".
שמו ותפקידו של הקצין עדיין אסורים בפרסום, שהותר באופן חלקי בעקבות פניית "ידיעות אחרונות" ו-ynet באמצעות עו"ד טלי ליבליך לבית משפט השלום בפתח-תקווה. בפרשה נעצרו עוד 10 בדואים, תושבי הצפון, שרובם שירתו בעבר בצה"ל וחלקם אף בשירות קבע. אחד החשודים שוחרר, וכתבי אישום נגד תשעת האחרים יוגשו בבית המשפט המחוזי בנצרת.

החשוד מכחיש

על פי החשד, העביר הקצין מידע לחיזבאללה אודות היערכות כוחות צה"ל ופריסתם בצפון הארץ, בתמורה לכמויות גדולות של סמים וכסף. הוא ועורך דינו, אמנון זכרוני, מכחישים בתוקף את החשדות. "אינני יכול להרחיב בנוגע לפרטים בפרשה הזו, מכיוון שאני לא יכול לחשוף את זהותו של החשוד", אמר זכרוני, "אני יכול לומר שהוא מכחיש מכל וכל כל אחריות כלשהי וטוען שלחשדות נגדו אין יסוד, וכי מעלילים עליו עלילת שווא". זכרוני הוסיף ואמר כי מרשו מתקומם נגד המעצר, וכי עד היום נפגש רק עם אחד מבני משפחתו.

תמונה סבוכה

חקירת השב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות במשטרה, החלה לפני כמה חודשים, ועברה למישור הגלוי ב-12 בספטמבר. באותו יום נעצר הקצין הבכיר במקום מגוריו. שניים מן החשודים נעצרו סמוך לקיבוץ סאסא בגבול הלבנון, על ידי השב"כ והיחידה ללוחמה בטרור (ימ"מ), כשבכליהם כמות גדולה של סמים שקיבלו זה עתה משותפיהם בלבנון: 7 ק"ג הרואין, 9 ק"ג חשיש, ו-110 גרם חשיש מסוג מיוחד. החשודים האחרים נעצרו במהלך השתלשלות החקירה הגלוייה.
מן החקירה, שנוהלה בשב"כ ובמשטרה תחת הכינוי המבצעי "עצם עין", עולה תמונה סבוכה של שלוש רשתות ריגול, שהופעלו על ידי סוחר סמים לבנוני בשם כאמיל נהארה (אבו סעיד). נהארה פעל בשליחות של איש חיזבאללה בכיר בדרום לבנון, והעביר בשמו הנחיות ל"סוכניו" הישראלים, ובהם הקצין הבכיר.
בין השאר התבקשו הישראלים להעביר מידע על סדרי הכוחות של צה"ל באיזור הצפון, פרטים על מבנה המוצבים ועל כמות החיילים המשרתים בהם ושיטות הפעילות באיזור הגבול. בעיקר התעניינו המפעילים בפרטים מבצעיים אודות היערכות צה"ל בהר דב ובחרמון – איזורים אותם נוהג חיזבאללה לתקוף מדי כמה חודשים. כך, למשל, דרש המפעיל מפות קוד של איזור הצפון, מיקומים של מארבי טנקים, מידע על מצלמות של צה"ל המוצבות לאורך הגבול ועל בלון התצפית של צה"ל המרחף מעל הגבול. המפעילים אף דרשו מן החשודים להשיג מכשירי קשר מוצפנים של צה"ל. ומכשירי טלפון סלולאריים.
חמורה לא פחות הייתה בקשה של המפעיל למידע אודות אלוף פיקוד צפון באותה עת, גבי אשכנזי, נהלי התנועה שלו, והאנשים הסובבים אותו, וכן מידע אודות מפקד אוגדת הגליל, שאת שמו לא מסרו, אולם ככל הנראה מדובר בתא"ל מאיר כליפי, המשמש בתפקיד בשנה האחרונה.

שלוש חוליות

הקצין הבכיר, שחוליית הריגול שלו ושל אדם נוסף מכונה "ציר 1", העביר, על פי החשד, חלק מן המידע לידי המפעיל "אבו סעיד", אולם החוקרים לא הצליחו לברר באיזה היקף של מידע מדובר, בין השאר, כיוון שהחשוד טוען לחפותו. בעניין האלוף אשכנזי, החשד הוא שהועבר מידע, כיוון שהחשוד והאלוף הכירו זה את זה ועמדו בקשרים אישיים.
חוליית ריגול נוספת, "ציר 2", היא זו שאנשיה נעצרו במהלך הברחת הסמים בסאסא. הבלדר של אותה חוליה שריכז, לפי החשד, חלק מן המידע המודיעיני, תיכנן לחדור לבסיס צה"ל שבו שירת בעבר, כדי לגנוב ציוד צבאי וככל הנראה גם את מכשיר הקשר, אולם התיכנון לא יצא אל הפועל. לפיכך, מרבית הציוד הצבאי, עזרי המודיעין ומכשירי השר, לא הועברו ללבנון.
החוליה השלישית, "ציר 3", פעלה לאורך התקופה הארוכה ביותר: היא כללה שלושה קרובי משפחה, שפעלו בשתי תקופות שונות. לפני כשנה וחצי נשפט אחד החשודים לאחר שנתפס במהלך עיסקת סמים, ונשפט ל-8 שנות מאסר. אז עדיין לא היה ידוע לגורמי הביטחון כי במקביל עסקו השלושה בריגול. שני החשודים שלא נעצרו הפסיקו את פעילותם מחשש שיתפסו בשל פעילות הסחר בסמים.
לפני כמה חודשים חודש הקשר בין שני החשודים למפעיל, והם התבקשו לספק מידע וציוד. בחקירה סיפרו השניים, יחד עם קרוב המשפחה הכלוא, כי הסכימו להעביר מידע, אולם בפועל העבירו מידע כוזב. באחד המקרים העבירו השלושה כמה טלפונים סלולאריים מרשת ישראלית, לידי המפעיל, ובתמורה על המידע והטלפונים קיבלו ממנו סכום של 24 אלף דולרים.
אחד הטלפונים נמצא על גופתו של אחד משני המחבלים שחדרו לישראל בחודש מארס, וביצעו את הפיגוע בקיבוץ מצובה, בו נהרגו 6 ישראלים. לא ברור איזה שימוש עשו אנשי חיזבאללה בטלפונים, אולם נראה כי ביקשו להשיג לעצמם יכולת האזנה לטלפונים ישראלים ויכולת מבצעית בתוך ישראל. לדברי גורמי ביטחון, לא עולה מן החקירה כי החשודים הישראלים ידעו כי הטלפונים או המידע שהעבירו קשור ישירות לפיגועים, ולכן לא ניתן לקשור אותם ישירות לפיגוע במצובה, אולם כיוון שהעבירו מידע וציוד לחיזבאללה, היה ברור להם שהוא עשוי לשמש נגד ישראל, וכך אכן קרה.

"בצע כסף"

גורם ביטחוני בכיר הסביר כי המניע של החשודים היה "בצע כסף" ותו לא. "לא מדובר באידיאולוגיה שלהם, ולא ברצון מכוון לפגוע במדינה, אלא במסחר הסמים וברדיפת בצע". לדברי גורמי ביטחון, גם החשודים אשר הודו בחקירה לא הביעו צער או חרטה על הפגיעה בבטחון המדינה. "מבחינתם זה היה חלק מפעילות הסמים שלהם". גורמי הביטחון מעריכים גם, שלא כל החשודים ידעו כי מדובר בפרשיית ריגול, וחשבו כי הם עוסקים רק בהברחת סמים.
הנזק שגרמה פרשיית הריגול עדיין אינו ברור. מחלקת ביטחון שדה של חיל המודיעין, עוסקת כעת במחקר ובערכת הנזק שגרמו החשודים, עבודה שעשוייה להימשך זמן רב. עם זאת, "הפוטנציאל של הפרשיה", כפי שהגדיר גורם בכיר, "היא חמורה מאוד. עצם העובדה שקצין בצה"ל משתף פעולה עם חיזבאללה, ושפלטפורמה של סחר בסמים הופכת לפלטפורמה מודיעינית, זה חמור. עצם הפעילות של מבריחי סמים ואיש צבא בהברחת סמים, חושפת במידה רבה את פעילות הביטחון השוטף לאורך גבול הצפון".
מאידך, אומרים גורמי ביטחון בכירים, כי הרשת זוהתה בזמן, וכי "פעילותם סוכלה ברגע הראשון שניתן היה לעצרם".

היכרות קרובה עם הרמטכ"ל והנשיא

לזכותו של הקצין הבכיר נרשם שירות צבאי קרבי, במהלכו אף נפצע קשה בהתפוצצות מטען צד בדרום לבנון.
לדברי בני משפחתו, לאחר הפציעה נקבעה לו נכות בשיעור של 98%, ולמרות זאת הוא שב והתנדב לצבא. לדבריהם, מאז הפציעה הוא אף היה בקשרים חמים עם רבים מבכירי הצבא והפוליטיקה, ובהם הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז והנשיא לשעבר עזר וייצמן. קצינים בכירים, ובהם קצינים בצמרת צה"ל, הכירו אותו באופן אישי וחלקם אף התארחו בביתו.

המשפחה: "הפכו אותו למחבל"

משפחתו של הקצין שרויה בהלם מאז שנעצר. בשיחה עם ynet אמרה רעייתו כי היא איננה מאמינה שבעלה ביצע את המעשים המיוחסים לו. בני המשפחה טוענים כי "נחטף" על ידי סוכני השב"כ לפני כמה שבועות. "חזרנו מביקור אצל רופא", משחזרת אשתו, "הילדים היו לי על הידיים והוא נכנס לבית המרקחת לקנות תרופות. פתאום הגיעו הרבה מאוד אנשים וגררו אותו בכוח. לא הבנתי מה קורה. צעקתי ורדפתי אחריהם. הייתי בטוחה שמדובר בחטיפה על ידי מחבלים".
כשעה לאחר מכן הגיעו לבית המשפחה אנשי שב"כ ומשטרה שהחלו לבצע במקום חיפוש והחרימו את נשקו האישי של הקצין, קלטות וידאו ופנקס עם מספרי טלפון. עשרים יום חלפו עד שנפגש הקצין לראשונה עם עורך דין.
"הפכו אותו בשניות לפצצה מתקתקת, מקצין בכיר הוא נהפך למחבל המבקש לפגוע בביטחון המדינה", אמר אחיו בכעס. לבני המשפחה, שחלקם שירתו בתפקידים בכירים בצה"ל, טענות קשות למערכת הביטחון. לטענתם, נאמר לאשתו כי הוא בגד בה וחוקרי השב"כ אף הפגישו אותה עם חברתו לכאורה. "הם נוקטים בדרכים שסדאם חוסיין לא נוקט בהן, הם שכחו שמדובר באנשים שנתנו את דמם למדינה", אמר האח.
בשב"כ הכחישו את הטענות. גורם ביטחוני בכיר אמר כי החקירה נוהלה תחת פיקוח משפטי צמוד, שהגיע לעיתים עד לבית המשפט העליון. "ניצלנו אמנם את סמכותינו למניעת מפגש עם עורך דין, אבל הכל נוהל תחת פיקוח משפטי", אמר הגורם הביטחוני.
גורמים בכירים בצה"ל חששו שחשיפת רשת הריגול תפגע בשמה הטוב של הקהילה הבדואית עליה נמנים החשודים. גורם צבאי בכיר הדגיש כי רק אחד מן החשודים הוא קצין בשרות פעיל, וכי אין כוונה או מידע שהופך את כל הקהילה לקשרה בטרור. גם בשב"כ רואים בפרשיה ובחשודים כחריגים.

בכתיבת הידיעה השתתפו אפרת וייס וורד לוביץ'

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפרודוקציה חגי אהרון
הקצין החשוד
צילום: רפרודוקציה חגי אהרון
וייצמן. קשרים חמים
מומלצים