שתף קטע נבחר

לא רק אקספלורר

האינטרנט אקספלורר הוא מזמן כבר לא הדפדפן היחיד. כיום, תוכלו למצוא ברשת דפדפנים רבים - חלקם טובים יותר וחלקם פחות. דבר אחד בטוח - התחרות ביניהם עושה לנו רק טוב. כתבה ראשונה בסדרה

Microsoft Internet Explorer 6.0 Mozilla 1.0 Netscape 7.0 Opera 6.0 

דפדפן Explorer הוא כנראה המנצח במלחמת הדפדפנים, אבל זה לא אומר שהמתחרים מרימים ידיים. Netscape, Opera ו-Mozilla ממשיכים לאתגר את Explorer, ומבחינתנו כמשתמשים זה אפילו רצוי. תחרות מחייבת את כל המוצרים להשתפר. דפדפן Netscape, עדיין מועדף בפלחי שוק קטנים שאינם בבעלות Explorer , מזנב בעקביות אחר האחרון ומאלץ את מיקרוסופט לא לנוח על זרי הדפנה. חביב עולם הדפדפנים הפסיד את רוב נתח השוק שלו ל-Explorer כשזה עבר אינטגרציה עם מערכת ההפעלה. אך גם לאחר שבית המשפט מצא את Microsoft אשמה בהפרת חוקי מונופול, וההפרדה המאולצת בין השניים, נשאר הדפדפן שלה במעמדו הדומיננטי.
במאמץ לזכות מחדש במשתמשים, בנו בעלי Netscape (כיום AOL) את Mozilla. זהו בסיס קוד פתוח מרשים, המהווה את התשתית לדפדפן Netscape 7.0 החדש, ומוסיף מאפיינים חדשים רבים. AOL אמורה להשתמש ב-Mozilla בדור הבא של דפדפנים מתוצרתה, אבל הרבה משתמשים מעדיפים אותו ללא קשר עם מה שעושה או לא עושה AOL. Opera הוא דפדפן ממוצא אירופי, שאינו קשור לאף חברה גדולה, המרחיב את יריעת התחרות. שעה ששאר המתמודדים עושים את הכסף במקומות אחרים ומגישים את הדפדפן בחינם, Opera יחייב אותך ב-39$, אלא אם כן תבחר לגלוש בחסות פרסומות מציקות.
חדשנות אינה חייבת להתחיל מהצמרת. כמו במערכות הפעלה, הכלים הטובים ביותר לשיפור חווית הגלישה מגיעים כמוצרי צד ג'. הרבה זמן עובר עד שרעיון חדשני זוכה לאימוץ כפונקציה של המערכת - וגם אז המימוש הסטנדרטי בדרך כלל נופל באיכותו ממה שמציעים מומחי התוספים.

כתבה זו הנה כתבה ראשונה בסדרה הסוקרת את מגוון הדפדפנים הקיימים היום בשוק. בכתבות הבאות נסקור את התוכנות ונמליץ על האתרים מהם תוכלו להוריד אותן
Microsoft Internet Explorer 6.0
לא בטוח שצריך לתאר לקוראנו את הדפדפן של מיקרוסופט, אך למען הסדר הטוב ראוי שנסביר מדוע לדעתנו הוא העדיף למרבית המשתמשים. Explorerמציע כמה מאפיינים מעולים: פונקצית היסטוריה חזקה, הדפסה נטולת דאגות, שמירת אתרים גם לאחר ההתנתקות, ותמיכה בתוספי שיטוט של מפתחי צד שלישי. כל יתרונות אלה נמצאים בצל בעיות אבטחה. החברה השקיעה שנים באינטגרציה של הדפדפן למערכת ההפעלה, והתוצאה הישירה היא סדרת בעיות אבטחה. Explorer תומך ב-SMIL 2.0, שפה חדשה שמיועדת להאצת זרמי מולטימדיה, אם כי בינתיים מעטים האתרים שעושים בה שימוש. הדפדפן משתמש במאפיינים הייחודיים ל-Microsoft כמו למשל בקרי ActiveX, שאינם זמינים בדפדפנים אחרים.

שתי בעיות: Explorer כבר אינו תומך בתוספים (Plug-Ins) ישנים מסוימים, לכן דפי אינטרנט מסוימים שעבדו בעבר עם גרסאות קודמות של Explorer אינם עולים היום כהלכה. בעיה נוספת היא שמשתמשי XP אינם מקבלים עם החבילה את Java Virtual Machine, אם כי המוצר ייכלל ב-Service Pack 1. Explorer יכול להציג גם מסמכי Word, דפי Excel ובעצם כמעט כל מסמך או תמונה שתזרוק לתוכו. הדפדפן הקדים את מתחריו בהרבה מאפייני נוחות: מילוי אוטומטי של טפסים, השלמה אוטומטית של כתובות אתרי אינטרנט והתאמת התצוגה למסך המשתמש.

ניתן לכוונן את רמת האבטחה הנדרשת לפי דרישת המשתמש בין חסימה מלאה ועד הרשאת הורדה אוטומטית או ספציפית של רכיבי תוכנה דוגמת בקרי ActiveX. עוגיות ושאר מאפייני פרטיות ניתן לכוונן בהתאם לרצונותיך. רשימת המועדפים זקוקה בדחיפות לאפשרות חיפוש, חסר גם ממשק נוח יותר לארגונם, ולכן כדאי לשקול תוסף שיטוט רלוונטי. אפשר לשמור תוכן כל אתר מרשימת המועדפים לצפייה בלתי מקוונת על פי פקודה או תזמון מראש - מאפיין מצוין שאין בדפדפנים אחרים.

חזור למעלה
Mozilla 1.0
Mozilla 1.0 הוא למעשה Netscape 7.0 בלי הפרסומות ועם קוד מעודכן ויציב יותר. פרט לבעיית התאימות שכבר הכרנו ב-Netscape אפשר לומר עליו שהוא מהיר, מאובטח היטב ומבצע יופי של התאמה אישית. לב היישום הוא Gecko - מנוע גלישה חדיש, הכתוב בקוד פתוח מהיר ותגובתי. Mozilla מוסיף פאנל ניתן להתאמה, מאפייני מילוי טפסים וסיסמאות, עורך HTML מובנה ואפשרות נוחה לצפייה בדואר ובחדשות.

העדר האופי המסחרי של Netscape דווקא משמח אותנו, אבל אם אתה מתגעגע למראה של Netscape תוכל לבחור בחזות Modern המזכירה מאוד את Netscape הרגיל. ניתן לחסום חלונות pop-up מבלי שתזדקק לעריכת קובץ טקסט - יכולת שלא קיימת ב-Netscape. שינויים נוספים קיימים ברשימת מנועי החיפוש של ברירת המחדל: Mozilla כולל מנועי קוד פתוח ומנועי Mozilla ספציפיים, ואינו כולל את אתרי Lycos ו-Spinner, העובדים עם Netscape.

גרסאות ביתא האחרונות של Mozilla כוללות תפריטי ניפוי שגיאות, שאינם מעניינים את רוב המשתמשים. לצערנו אין אפשרות להסירם בקלות. Mozilla שומר על נאמנות לתקני קונסורציום WC3, עובדה המקשה עליו להתמודד עם אתרים של משתמשים ב-HTML לא סטנדרטי. זו חולשה להערכתנו, כי למשתמש הממוצע לא אכפת מתקנים - הוא רק רוצה שהדפים ייטענו כמו שצריך.

חזור למעלה
Netscape 7.0
Netscape 7.0 כולל את מבנה התפריטים של Netscape הקלאסי אבל אל תטעו: חברת AOL החליפה את כל מה שנמצא מתחת למעטה הגרפי. מנוע Gecko המהיר הפועל ב-Netscape, בנוי באמצעות הקוד הפתוח ממנו בנוי גם Mozilla. הדפדפן משלב גם את מיטב המאפיינים של Netscape Communicator 4.x. בדומה למנוע Explorer, גם Gecko אינו קשור לדפדפן מסוים וניתן להרכיבו גם בתוכנות אחרות. ובדומה ל-Mozilla, גם Netscape שומר על דיאטת WC3 מחמירה, אבל רוב המשתמשים לא מתעניינים בתקנים כשהאתרים החביבים עליהם לא עולים כשורה.

Netscape נפרד ממערכת ההפעלה ולכן מאובטח טוב יותר מ-Explorer. ממשק הדפדוף מרשה למשתמש לפתוח מספר אתרים באותו חלון, ניתן לסמן כמועדפת קבוצת אתרים פתוחים, אותה ניתן לפתוח מחדש בקליק אחד. הדפדפן משפר את יכולות מילוי הטפסים והסיסמאות ומוסיף תיבות דו-שיח באמצעותן תוכל לכוונן את המערכת ולהשיג יתר שליטה, כך אפשר לנהל טוב יותר עוגיות, שדות טפסים וסיסמאות.

תכלס, הדפדפן מטריד אותך רק במקצת. סרגלי הכלים שלו עמוסים בתוספים כמו רדיו, טלפון אינטרנט וקישורים לאתרי מכירה, אותם ניתן להוריד בקלות דרך תפריט ההעדפות, בדומה ל-Mozilla ניתן לחסום פרסומות pop-up. חיפוש דרך הדפדפן יכול להתבצע במנוע החיפוש המועדף עליך. חיפוש ברשימת ההיסטוריה והאתרים המועדפים מתבצע בקלות, אם כי עליך לציין האם לסרוק על פי שם, מיקום, תיאור או מילת מפתח. זהו צעד אחד אחורה מ-Netscape 4.x. ניתן לבצע ניטור שינויים באתרים מועדפים.

חזור למעלה
Opera 6.0
הדפדפן הזה מהיר יותר משאר חברי השבט, אבל המהירות באה במחיר חוסר יכולתו להציג סוגי תכנים מסוימים, שנותנים חיים לאתרי אינטרנט עדכניים. מבחינת המשתמש, אופרה מבקשת ממנו לוותר על תוכן מגניב תמורת מהירות. זה כיוון נכון בעבודה (לכן אופרה מומלץ כגלשן תיקני במקומות בהם העובדים נוטים ללכת לאיבוד ב-Web) ובמחשבים ניידים ולא כל כך חזקים. אבל לשימוש אישי או ביתי, הגישה הזאת נזירית מדי לטעמנו. כמו כן, אם אינך יכול לסבול מנת יתר של פרסומות ב-Opera, אתה צריך לשלם עליו כסף.

Opera נגיש באמצעות מקלדת, ועל מנת להפיק את המרב מנגישות זו יש להקדיש קצת זמן ללמוד את קיצוריו. חובבי העכבר יכולים להשתמש ב"מחוות", הכוללות אפשרות לפתוח חלון חדש או לחזור לחלון קודם פשוט באמצעות הזזת העכבר. Opera מספק מוצרי נוחות שונים לרבות אפשרות זום. לחיצה על CTRL-J מעלה רשימה של כל הקישורים בחלון הנוכחי. הדפדפן מצויד גם במאפייני פרטיות מצוינים. אפשר להיכנס למוד חמקן המקשה על אתרים לבנות עליך פרופיל. הוא גם מתחזה לדפדפנים אחרים ובכך מונע מאתרים לברר באיזה דפדפן אתה משתמש.

מאפיינים שגרתיים הכלולים בדפדפן הם מילוי טפסים אוטומטי, השלמת סיסמאות וכן אפשרות לפתיחת מספר חלונות באותו דפדפן. תפריטים רלוונטיים נפתחים עם הקלקה ימנית או בקליק שמאלי כפול. באמצעות התפריט אפשר לבצע חיפושים, להשתמש במילון, לעלעל באנציקלופדיה ועוד. למרות המאפיינים החדשניים, Opera עדיין לוקה בחסר כממשק אינטרנט. העדר תמיכתו ב-HTML דינמי מובילה לכך שדפי רשת מוצגים באופן לקוי, וקישורי JavaScript אינם מגיבים כשאתה לוחץ עליהם. בעיות אלה מתרחשות עם דפים שבנויים באמצעות ColdFusion או Dreamweaver - בעיה דומה לזו שקיימת ב-Mozilla ו-Netscape. עם זאת מצאנו שמנוע Gecko סלחן יותר מאשר זה של Opera. החברה מבטיחה התמודדות טובה יותר עם HTML דינמי בגרסאות עתידיות.

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פי סי מגזין
דפדפנים, ישנן אפשרויות רבות
צילום: פי סי מגזין
מומלצים