שתף קטע נבחר

לוקחים את החוק לידיים

ארגון ה-BSA שולח לבתי עסק מכתבי אזהרה בנוסח אחיד, בהם נכתב כי נציגי הארגון יבקרו אצלם בשבועות הקרובים. זאת, מבלי להציג בפניהם בסיס לחשד או צו של בית משפט. עו"ד יובל קרניאל: "לארגון ה-BSA אין סמכות לאיים על בעלי בתי עסק"

דווקא במסיבת ההפתעה ליום הולדתו, ברגעים של התעלות הנפש בקרב חברים לעבודה, יפתיעו אותו, עבריין הגונבות, סוכנים של משטרה תאגידית חסרת שם. מסתבר שהמציאות אינה רחוקה כל כך מהפרסומת המטרידה של ארגון ה-BSA, שמשודרת בימים אלה בערוצי הטלוויזיה המסחריים.
בימים האחרונים מקבלים בתי עסק מכתב מטעם ארגון ה-BSA, שכותרתו "רישוי תוכנה" ובו נכתב: "במסגרת פעילות שעורך ארגון ה-BSA, יבקרו במהלך השבועות הקרובים בעסקך נציגי הארגון…הכלל הבסיסי קובע כי יש צורך ברישיון שימוש עבור כל עותק של תוכנה המותקן במחשבי החברה. כמנהל הארגון, חשוב שתדע כי מוטלת עליך אחריות אישית לניהול תקין של רישוי התוכנה בחברתך. לאור האמור, אנא וודא כי יש ברשותך מספר רישיונות התואם את מספר המשתמשים בחברתך". על המכתב חתום עורך הדין ערן סורוקר, בא-כוח בישראל של ארגון ה-BSA.

"גישה מעצבנת"

"הגישה של ה-BSA מעצבנת", אומר ד', שקיבל עותק של המכתב. לדבריו, אין ל-BSA בסיס לחשוד בו. בעבר מכר מחשבים אך בשנים האחרונות הוא בעיקר מייבא ומשווק חלקי מחשבים לחברות מחשבים בארץ. בבית העסק שלו פועל כיום מחשב אחד, וד' מציג לנו רישיונות שימוש עבור התוכנות שמותקנות בו. "יש לי רשיונות שימוש לכל מערכות ההפעלה שהיו ברשותי, מדוס ועד למהדורה השנייה של Windows 98 וכל מערכות ההפעלה שהיו ביניהן", הוא טוען.
"לארגון ה-BSA אין סמכות לאיים על בעלי בתי עסק", קובע עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מרצה לדיני תאגידים ודיני תקשורת במכללה האקדמית למשפטים, "החוק אינו מתיר לאנשי הארגון להיכנס לבתי עסק ולבעלי עסקים יש זכות מלאה לסרב להכניסם".
"ה-BSA מנסה להציג עצמו כמעין זרוע אכיפת חוק. לכך תורמות הפרסומות של הארגון, שמציגות את אנשיו במדים, כאילו ביכולתם לפלוש לבית עסק באמצע מסיבת יום ההולדת של בעל העסק. אני מתפלא על הרשות השנייה שמאשרת לשידור פרסומת כזו.
"ויכוח סוער מתנהל בעולם בשאלה של זכויות יוצרים ושאלת השימוש ההוגן. אין להבין מדברי שאני מעודד להפרת זכויות יוצרים, אך הקמפיין של ה-BSA מעורר דאגה, שכן מטרת הארגון לערער על סמכותן של מדינות ברחבי העולם. אם יש בידי מיקרוסופט או חברת תוכנה אחרת ראשית ראיה נגד בית עסק מסוים, ראוי שתפנה לבית המשפט ולא תשתמש בארגונים בינלאומיים כזרוע אכיפת החוק שלה".

"תופעת הפיראטיות חמורה"

עו"ד ערן סורוקר מארגון ה-BSA מגיב: "תופעת הפיראטיות במדינת ישראל היא חמורה ביותר. מדינת ישראל מצויה ברשימה השחורה של נציבות הסחר האמריקאי (Priority Watch List), כמדינה המפרה בעקביות זכויות יוצרים, ולא רק בתוכנה. שיעור פיראטיות התוכנה בכלל המגזר העסקי הוא כ-40 אחוז".
"ארגון BSA מבצע פעילויות רבות על מנת להילחם בתופעת השימוש הלא חוקי בתוכנה בקרב עסקים וחברות. בכלל זה, משקיע הארגון מאמצים רבים בפעילויות הסברה מחד, ובפעילויות אכיפה מנגד".
"באשר לפעילות הנוכחית: ה-BSA יקדם בברכה שיתוף פעולה מטעם העסקים, מעבר לכך, ה-BSA אינו מספק מידע ספציפי אשר לפעולותיו. ה-BSA מקיים את אשר הוא מבטיח וביקורים יערכו בעסקים אשר קיבלו מכתבים".
במכתב ששולח ה-BSA לבתי עסק מצוין כי פרטי בית העסק לקוחים ממאגר הנתונים של דן אנד ברדסטריט ונכתב כי זכות בעל העסק לבקש את מחיקת פרטיו באמצעות פניה לדן אנד ברדסטריט.
מוקדם יותר השנה פירסמנו כי מיקרוסופט ישראל שלחה ללקוחותיה מכתבי אזהרה דומים. המכתבים בעלי הנוסח האחיד נקטו בלשון תקיפה כלפי בעלי העסק ומנהלי הארגונים, על אף שמתוכנם מתברר כי למיקרוסופט אין כל בסיס עובדתי להטיל דופי בעסקים ובארגונים אלה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארגון ה-BSA לוגו
המכתב של ה-BSA
מומלצים