שתף קטע נבחר

המגזר הערבי: מסתמן איחוד בין חד"ש ותע"ל

על פי ההסכם המתגבש ישוריין ח"כ טיבי במקום השלישי ברשימה המשותפת ודב חנין יועבר למקום הרביעי. ח"כ בשארה: אנחנו מעדיפים אחדות, אבל נראה כי לא יהיה איחוד בין בל"ד לחד"ש

ברחוב הערבי מעריכים כי קרוב סיכום לאיחוד בין תנועת חד"ש לבין סיעת תע"ל, בראשות ח"כ אחמד טיבי. אחר הצהריים (יום ו') צפוי להתקיים משא ומתן בין נציגי הצדדים, אולם בשתי המפלגות הביעו אופטימיות באשר לתוצאות המגעים.
על פי ההסכם המסתמן, יכהן טיבי במקום השלישי ברשימה המשותפת במקום דב חנין, ונציג נוסף מטעמו יקבל את המקום השישי. בשתי המפלגות, למעט מיעוט בחד"ש, מעודדים מסקר שערך מכון "מותגים", על פיו רשימה משותפת של של שתי המפלגות זוכה בשישה מנדטים, לעומת 5 מנדטים לכל היותר, אם ירוצו המפלגות בנפרד. הסקר, שהוזמן על ידי תע"ל, מראה כי רשימה משותפת תזכה לקולות רבים מקרב הצעירים הערבים ומשכבת המשכילים הערבים.
בישיבת מזכירות חד"ש אתמול זכתה האפשרות לשותפות בין חד"ש ותע"ל לתמיכה גדולה, אולם נרשמה מחלוקת סביב מיקומו של ח"כ אחמד טיבי ברשימה.
בקרב חברי חד"ש היהודים, חוששים כי כל הסכם שיקריב את המקום השלישי של הנציג היהודי ברשימה יאיים על האופי היהודי-ערבי של המפלגה וידביק לה תווית של עוד מפלגה לאומנית ערבית. בקרב הקבוצה הזאת היו מעדיפים לראות את טיבי במקום הרביעי ברשימה ולא לדחוק למקום הזה את המועמד היהודי דב חנין.
ח"כ עיסאם מח'ול, מספר 2 בחד"ש, אמר ל-ynet כי כמעט בקרב כל המחנות במפלגה תומכים לשריין לח"כ טיבי את המקום הרביעי. "אני לא רואה כיצד תתקבל החלטה אחרת. בכל אופן אני מקווה שהמשא ומתן יתקדם היום ונגיע לסיכום", אמר מח'ול.
בפני ח"כ טיבי קיימת גם האופציה לחבור לסיעת רע"מ. בימים האחרונים מתבשלת יוזמה חדשה של ראשי מועצות ואישים עצמאיים במגזר הערבי להריץ רשימה שבמרכזה יעמדו חברי הכנסת טיבי, האשם מחמיד, שכנראה נדחק החוצה מרע"ם ואישי ציבור נוספים. לא ברור אם טיבי יסכים להיות חלק מגוף כזה.

תמונת מצב במגזר

נכון להיום נראית סיעת רע"מ כסיעה המגובשת ביותר במגזר הערבי. הבכירים בסיעה, למעט ח"כ האשם מחמיד, הגיעו להסכם על המקומות הראשונים, וברע"מ מתבוננים מהצד על ההתגוששויות בסיעות האחרות.
בסיעות בל"ד ובחד"ש ישנו גרעין יציב של תומכים ברשימה משותפת לשתי התנועות. יו"ר בל"ד, ח"כ עזמי בשארה, אומר ל-ynet כי בתנועתו מוכנים לאפשרות להתמודד מול חד"ש ומול רע"מ.
על פי בשארה, גם אם יושג הסכם בין חד"ש לתע"ל, הוא לא ירגיש שבל"ד נדחקה לפינה. "אנו תנועה המתחזקת וגדלה באופן מתמיד. אנו מברכים על כל השותפויות שיביאו לכך שלא תהיה רשימה רביעית שתשרוף אלפי קולות ערבים. עמדתנו היא שאנו מעדיפים אחדות רחבה על בסיס שותפות ושיוויוניות בין שלוש המפלגות המרכזיות, ואנו מוכנים להקריב הרבה למען אחדות כזו, אבל נראה כי הדבר לא יצליח".
ח"כ בשארה אומר כי תנועתו עדיין מוכנה למשא ומתן על בסיס שוויוני. "אנו מוכנים למשא ומתן לא על בסיס ההסכמים שביצעו חד"ש והתנועה האיסלאמית עם גורמים אחרים אלא מו"מ על בסיס כוחנו ועל בסיס של שוויוניות מלאה. בשום פנים ואופן לא נהיה חלק מרשימות שתתבססנה על סידור כיסאות לחברי כנסת".
בשארה אמר כי בכוונת מפלגות במגזר הערבי להטיל על בל"ד את האחריות להכשלת שותפויות ברשימות משותפות. לדבריו, "חד"ש לא פנתה אלינו, אבל אנשיה מפיצים שמועות על מגעים שהם מקיימים איתנו. לא היו מגעים וביקשנו מאנשי חד"ש באופן מכובד להפסיק את הדיבורים האלה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלי תיבון
טיבי. בדרך לחד"ש?
צילום: גלי תיבון
צילום רונן לידור
בשארה. לא הכשלנו הסכם
צילום רונן לידור
מומלצים