שתף קטע נבחר

סקר "דחף": הליכוד - 28 מנדטים, העבודה - 22 מנדטים

דאגה בליכוד לנוכח הסקרים המתפרסמים היום המנבאים פער של 3 עד 6 מנדטים בלבד בין המפלגות הגדולות. אולמרט: "לא צריך לאבד את העשתונות". בוים: "חייבים לבלום את המסע שנרקם נגדנו". העבודה החלה לתקוף את שרון ובניו בתשדירי הבחירות. מצנע: אפשר לנצח

בליכוד שוררת דאגה רבה מההידרדרות בסקרים. בסקר "ידיעות אחרונות" ומכון "דחף" המתפרסם היום (ד') זוכה הליכוד ל-28 מנדטים, לעומת 22 של העבודה ו-17 של שינוי. על פי "דחף" איבד הליכוד 10 מנדטים בתוך חודש. בעיתון "הארץ" מצטמצם הפער בין המפלגות הגדולות לשלושה מנדטים בלבד: 27 לליכוד לעומת 24 לעבודה.

נערכים למתקפה

בליכוד נערכים למתקפת נגד, במטרה להדוף את ההאשמות נגד ראש הממשלה, אריאל שרון, בפרשת השחיתות. צוותי ההסברה של המפלגה מנהלים דיונים קדחתניים במטרה לנסות ולשנות את סדר היום הציבורי, מחשש שהמשך הדיון הציבורי בנושא יפגע במפלגה.
אתמול הגיב לראשונה שרון על פרשת ההלוואה שקיבל בנו גלעד מהמיליונר האמריקני סירל קרן, ואמר כי מדובר ב"קנוניה פוליטית". עם זאת, שרון לא מסר עדיין את גרסתו לפרשה. במטה הליכוד הבטיחו כי בימים הקרובים ימסור רה"מ דין וחשבון מפורט לציבור.
בינתיים גוברת הדאגה בקרב בכירי המפלגה. "אסור לאבד את העשתונות", אמר אמש אהוד אולמרט, ראש מטה יום הבחירות של הליכוד. אולמרט עמד בראש ישיבה מיוחדת במצודת זאב, שעסקה בניסיונות להדוף את הפגיעה בליכוד על רקע פרשיות השחיתות.
"לא צריך לאבד את העשתונות בגלל סקר אחד", אמר אולמרט, שעל פי הסקרים החדשים כלל לא ייכנס לכנסת. "הייתי בסניפים וראיתי התעוררות עצומה ואפילו מפתיעה. אני חש שאנשים מרגישים שפשוט נמאס להם. נמאס לנו שעושים מאתנו פושעים ומכפישים אותנו. קיבלנו החלטות אופרטיביות על האצת הפעילות בשטח, ואני מקווה שיראו את זה בימים הקרובים".
בליכוד ממשיכים לטעון כי התקשורת מגוייסת להפלת שרון. בכינוס בחירות שקיים בנימין נתניהו בנתניה אמר ח"כ זאב בוים מעל הבמה: "אנחנו לא שוכחים איך שתו משך שנים את דמו של נתניהו כשכיהן כראש הממשלה, את דמה של אשתו, את דם ילדיו. אחרי הבחירות צריך לעשות בדק בית ולבדוק את עצמנו, אבל בינתיים חייבים לבלום את המסע שנרקם נגדנו על ידי התקשורת כדי להפיל את השלטון".
עוזי כהן, סגן ראש עיריית רעננה, מקבלני הקולות המרכזיים בליכוד, אמר מעל הבמה: "עברנו את הטורקים, עברנו את הבריטים. נעבור גם את התקשורת. מה שקובע זה השטח. אם תביאו את המנדטים תהיו גדולים. אם לא תביאו - תהיו קטנים".
ח"כ איוב קרא, שעלה על הבמה כשגרונו ניחר, ספג ביקורת מכמה מהחברים בקהל, שקראו לעברו: "למה הלכת למשטרה?". קרא, שהעיד במשטרה על חשדות לשחיתות, השיב בנאום נרגש כי "זה הבית שלי ואני אעשה הכל כדי שיהיה מה שהיה בעבר. אני מתנצל אם פגעתי במישהו. אני אוהב אתכם".
למרות ניסיונות ההמרצה של הח"כים, פעילי שטח בליכוד מספרים ל-ynet על מורל נמוך. "השטח רדום. אין פעילים בצמתים. אין שילוט ברחובות. קשה לעורר את הסניפים", אמרו כמה פעילים.
נתניהו עצמו שיגר מסר מדיני כשאמר בכנס: "אם אתם רוצים לסלק את ערפאת - תבחרו בליכוד, כי זה מה שהליכוד יעשה".
בניגוד לבכירי הליכוד, כולל רה"מ עצמו, שמאשימים את התקשורת במגמתיות ובנסיון להפיל את השלטון, נמנע שר החוץ מלעשות זאת. בכנס הבחירות בנתניה הסתפק נתניהו בלומר כי "יש לתת לרשויות המוסמכות לבדוק את הנושא". את רה"מ אריאל שרון הזכיר נתניהו רק פעם אחת כשאמר, "בימים אלה עוברים עלינו ימים קשים, אך עלינו לעמוד מאחורי הליכוד ומאחורי העומד בראשו".

מורידים את הכפפות?

במפלגת העבודה מביעים כמובן נחת רוח מהמצב. לפי שעה הוחלט במטה האסטרטגי שלא להחליף את קמפיין המפלגה, ולהמשיך לשים דגש על הצגת מצנע בפני הבוחרים.
במטה האסטרטגי של מפלגת העבודה אמרו כי "המשטרה והתקשורת עושים את העבודה שלנו מספיק טוב בעניין החקירות בליכוד. אנחנו צריכים להתמקד בלהמשיך בקמפיין שלנו, והמציאות כבר תכתיב את סדר היום".
עם זאת, כבר הערב החלו במפלגה בתשדירים נגטיביים נגד שרון ובניו בפרשת שחיתויות. התשדירים הציגו את כותרות העיתונים ומולם את שרון, שמכחיש כי ידע על המקרים.
בכירים במפלגת העבודה אמרו ל-ynet: "אנחנו מרגישים שינוי בשטח כל הזמן, וכרגע זה מתחיל גם להתבטא בסקרים. אנחנו נדבר על השחיתויות של שרון משום שלנושא זה יש עוצמה רבה. אם העניין הזה לא היה אמיתי, הוא היה נגמר תוך יום".
בכירים בעבודה ציינו כי במפלגה קיבלו בהפתעה גדולה את תוצאות הסקר של עיתון "הארץ", לפיו הפער בין המפלגות הגדולות הצטמצם לכדי שלושה מנדטים בלבד. הגורמים ציינו כי בדיקה מעמיקה של תוצאות הסקר מלמדות כי למעשה מי שהתחזקו הם ש"ס, שעלתה ל-13 מנדטים, ושינוי שמקבלת 17, אולם מפלגת העבודה עדיין לא ממריאה. "אסור למפלגה להיגרר אחר סקרים", הזהיר בכיר במפלגה.
מצנע עצמו משתדל לשדר אופטימיות: "אם נאמין – נוכל לנצח. אני מאמין בחברה הישראלית, במדינת ישראל וביכולתנו להתאושש מהמציאות הכל-כך קשה", אמר בכנס של אנשי עסקים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסקר של מכון דחף
צילום: אלכס קולומויסקי
מאמין. מצנע
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: ערוץ 2
"לעמוד מאחורי הליכוד". נתניהו
צילום: ערוץ 2
מומלצים