שתף קטע נבחר

שבוע לבחירות: הממשלה אישרה לקצץ במשרדיה

הממשלה אימצה את המלצות הוועדה לייעול המגזר הציבורי. השר לוי: להחלטה חשיבות תעמולתית בלבד. היועץ המשפטי רובינשטיין: לא ראוי להעביר ההחלטה בסמוך למועד הבחירות. ש"ס: ביטול משרד הדתות ימנע את כניסתנו לקואליציה

שנה וחצי בלבד לאחר שהרחיב את שולחן הממשלה למימדים חסרי תקדים, מעביר אריאל שרון החלטה שנועדה לצמצמו מחדש: מ-22 משרדים ל-18 בלבד. עיתוי ההחלטה, פחות מעשרה ימים לפני הבחירות, מעורר ביקורת חריפה במערכת הפוליטית.
הממשלה אימצה היום (א') את המלצות הוועדה לייעול המגזר הציבורי, שבמסגרתה יבוטלו ארבעה משרדים ממשלתיים, וחטיבות שונות יועברו למשרדים אחרים. כמו-כן, במקום 13 סגני שרים, שהיו בממשלה הנוכחית, יכהנו רק ארבעה בממשלה הבאה.
ארבעת המשרדים שייסגרו הם התיירות, הדתות, התקשורת וכן המדע, התרבות והספורט, שיצורף למשרד החינוך. בארבעה משרדים בלבד יכהנו סגני שרים: הביטחון, האוצר, החינוך ואחד מבין החוץ, הפנים או התחבורה. עוד הוחלט כי נציבות שירות המדינה תועבר לאחריותו של משרד האוצר. החלטה זו התקבלה בביקורת רבה מצד גורמים בכירים במשרד המשפטים, ומצדו של היועץ המשפטי לממשלה.
בכמה הזדמנויות הצהיר שרון על כוונתו להקים "ממשלה צרה עם בסיס רחב". אולם ההערכה היא, שגם לאחר הצמצום במספר המשרדים, לא תהיה מניעה מחלוקת "כופתאות" למפלגות בדמותם של שרים ללא תיק.
בממשלה הוחלט כי הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד רה"מ אביגדור יצחקי, תמשיך בדיוניה, ותוסיף לערוך שימועים ליחידות השונות ומשרדי הממשלה השונים, כולל אלה שעומדים להיסגר. צוות היישום של הוועדה יגיש לראש הממשלה ולשר האוצר בתוך 30 יום תוכנית ראשונית ליישום המהלכים, שאינם דורשים חקיקה, ובתוך חודשיים יגיש את ההצעות באשר לשינויי החקיקה המתבקשים.

ביקורת מקיר לקיר

מרבית שרי הליכוד תמכו בהצעה, למעט השרים רוני מילוא ועוזי לנדאו שנמנעו. התנגדו לה שרי ש"ס, המפד"ל ו"ישראל בעלייה". היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, מתח ביקורת חריפה על ההחלטה. "אין זה ראוי להעביר החלטה כזאת זמן כל כך קצר לפני הבחירות", אמר. השר יצחק לוי מהמפד"ל הצטרף לדעת היועץ, וטען כי "מדובר בהחלטה בעלת חשיבות תעמולתית יותר מביצועית".
ואילו בש"ס זועמים על ההחלטה בעניין ביטולו של משרד הדתות. בש"ס רואים בפיצול המשרד את תחילתה של "המהפכה החילונית", ומבהירים כי אחד התנאים לכניסתם לקואליציה הבאה יהיה השארת המשרד על כנו. "משמעות החלק ברפורמה, שמדבר על כך שבתי הדין הרבניים יועברו לאחריות משרד המשפטים, משמעותו שהרב הראשי בישראל עלול להיות חלילה רפורמי", אומרים במפלגה.
עם זאת, בש"ס מבהירים כי "לא נבהלו" מהחלטת הממשלה, שכן "ברור שמדובר בהצעה ריקה מתוכן של ערב בחירות, ושרוב הסיכויים שאותה הצעה תיקבר בוועדה שאמורה לפעול ליישום הרפורמות". במפלגה מביעים תקווה ש"ההצעה תובא לקבורה חילונית עוד בטרם נולדה".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום גלי תיבון
שולחן הממשלה בכנסת. יקוצר?
צילום גלי תיבון
מומלצים