שתף קטע נבחר

מידע לבוחר

יש לכם קושיות לגבי ההצבעה ביום הבחירות המתקרב? כאן תוכלו למצוא את כל התשובות

היום (ג'), ה-28 בינואר 2003, הולכת ישראל לקלפי לבחירות לכנסת ה-16. הבחירות הן שוב בפתק אחד וכל אחד מאזרחי המדינה יוכל לבחור באחת מ-28 הרשימות המתמודדות. כ- 4,700,000 אזרחים הם בעלי זכות הצבעה הרשומים בפנקס הבוחרים.
"במקרה של התרחשות ביטחונית לא צפויה ביום הבחירות - תמלא ועדת הבחירות אחר הוראות פיקוד העורף", מסבירה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, תמר אדרי. הכוונה לאפשרות של ירי טילים על ישראל או הכרזה על מצב חירום עקב מתקפה אמריקנית מוקדמת על עיראק.

כיצד מצביעים?

ישראל חזרה כאמור להצבעה בפתק אחד, כלומר בחירות מפלגתיות - פתק אחד הנכנס למעטפה אחת יוטל אל הקלפי על ידי כל מצביע. כדי להצביע יש להצטייד בתעודת זהות. חיילים יוכלו להצביע גם באמצעות פנקס החיסונים (פנקס שבי).

הצבעה בחו"ל

בהצבעה שהחלה בנציגויות ישראל בחו"ל כבר הצביעו רוב בעלי זכות ההצבעה ב-92 קלפיות. חלק מהקלפיות כבר הגיעו לישראל והיתר יגיעו עד ליום הבחירות למשכן הכנסת, שם ייספרו הקולות.

הצבעה בצה"ל

ביום א' נפתחה ההצבעה בבסיסי צה"ל בשטחים והיא תימשך עד ליום ג' בעשר בלילה, זמן נעילת הקלפיות ברחבי הארץ. אל"מ שאול מגנזי, קצין הבחירות בצה"ל, הבהיר כי כל חייל בכל יחידה ומשימה יוכל להצביע. "נגיע עד למקומות המרוחקים ביותר ונעשה שימוש אם צריך ברכבים ממוגנים כבדים כמו נגמ"שים, טנקים ואפילו מסוקים", אמר.

הצבעת נכים ומוגבלים

מבין 8059 קלפיות שיהיו פזורות ברחבי הארץ ביום הבחירות, 750 קלפיות ברחבי הארץ הן קלפיות המותאמות לנכים ולמוגבלי תנועה, משום שהנגישות אליהן קלה במיוחד. למוגבלים ולקשישים יותר להעזר במלווה שיכנס עימם אל הקלפי ויוכל ללוותם אל מאחורי הפרגוד ולסייע בידם לממש את זכות ההצבעה.

פתק לבן

רבים חושבים בטעות שהצבעה בפתק לבן היא הצבעת מחאה, אולם היום הדגישה מנכ"לית ועדת הבחירות תמי אדרי את הטעות הרווחת בציבור. לדבריה, פתק לבן הוא פתק פסול שנספר יחד עם יתר הקולות הפסולים, כך שבאחרית יום הבחירות לא ניתן אפילו לאמוד את מספר הפתקים הלבנים. הפתק הלבן מצוי בקלפי למקרה בו אירעה תקלה ואין בנמצא את פתק ההצבעה של מפלגה מסויימת. במקרה זה ניתן לעשות שימוש בפתק לבן ולרשום עליו את אותיות המפלגה הרצויה. "לא שווה לצאת מהבית כדי להטיל פתק לבן", אומרת אדרי. "פתק לבן פירושו כאילו לא הצבעת".

קולות פסולים

מתי קול פסול? כאשר על המעטפה או הפתק יש קשקוש, או כאשר נמצאים מספר פתקים במעטפה אחת של רשימה אחת או רשימות שונות, או כאשר מוכנס פתק לבן ללא רישום מתאים.

קולות כפולים

שליחים בנציגויות ישראל בחו"ל, נכים ומוגבלים, מזכירי וראשי ועדות קלפי, חולים, אסירים וחיילים יכולים להצביע בקלפי הקרובה ביותר אליהם. זאת למרות שהם רשומים בקלפי המקורית, זו הסמוכה לביתם. הצבעה זו נעשית במעטפה כפולה. לאחר שהמצביע מכניס את הפתק למעטפה הרגילה - הוא מקבל מעטפה נוספת עליה מצויינים שמו של המצביע ומספר תעודת הזהות. באופן זה מתבצע מעקב מדוקדק כדי למנוע מימוש הצבעה כפולה. במקרים בהם יעלה חשד כי אדם ניצל הזכות להצביע פעמיים - יחקר המקרה.

אחוז ההצבעה

בכל שעתיים ימסר לציבור דרך כלי התקשורת מהו אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת ה-16. כיצד? הארץ מחולקת ל-18 אזורי בחירה. בכל אזור ישנה ועדה ראשית המקיימת קשר עם כל הקלפיות באזורה. נתוני ההצבעה ייאספו, יחוברו וימסרו לציבור מהשעה 10:00 בבוקר ביום הבחירות ועד לתום ההצבעה ב-22:00 בלילה.

זיופים

כל חשד לניסיון זיוף ידווח למשטרת ישראל על ידי ועדת הקלפי. דיווח על החשדות ימסר בזמן אמיתי גם לוועדת הבחירות המרכזית. במקרים בהם יתברר בעת ספירת הקולות הכפולים כי אזרח הצביע גם בקלפי המקורית אליה הוא שייך וגם בקלפי או קלפיות נוספות - הנושא יחקר ויש אפשרות שיפתח נגדו תיק, במקרה של ביסוס חשד לזיוף בחירות. בצה"ל מתייחסים לזיוף בחומרה יתרה וחשודים יחקרו על ידי מצ"ח. בבחירות הקודמות נשפטו חיילים לעונשי מאסר ואף להורדה בדרגה, לאחר שנמצאו אשמים.
לא בטוחים אם אתם יכולים להצביע? שכחתם איפה אתם מצביעים ביום שלישי, ה-28 בינואר? נדמה לכם שאתם זכאים לנסיעה חינם לקלפי מרוחקת? את כל התשובות תוכלו לברר בטלפון, במרכזי המידע לציבור:
בימים א'-ה' בין השעות 16:00-20:00, ביום ו' בין השעות 8:00-12:00. ולקראת יום הבחירות:
ביום ב' ה- 27.1.03 בין השעות 07:00-22:00
ביום ג' ה- 28.1.03 בין השעות 07:00-22:00

מספרי הטלפון לבירורים בכל השפות:

עברית 131-200-800-1
ערבית 132-200-800-1
רוסית 133-200-800-1
אמהרית 134-200-800-1
אנגלית 135-200-800-1
ספרדית 146-200-800-1
לכבדי שמיעה: פקס מספר 130-200-800-1

מי זכאי לנסיעות חינם?

על פי החוק, ביום הבחירות זכאים להסעה בתחבורה ציבורית בעלי זכות בחירה אשר ימצאו בישוב המרוחק למעלה מ-20 קילומטרים מגבול תחום השיפוט של הישוב שם מצוייה הקלפי בה הם אמורים להצביע.
עד יום שני, ה-27 בינואר, ניתן לקבל כרטיסים בכל סניפי הדואר בארץ ודואר נע. יש להציג תעודת זהות בצירוף הספח המציין את כתובת המגורים ו/או הודעה לבוחר.
ביום הבחירות יוכלו הזכאים המאחרים לקבל כרטיסי נסיעה למקום הקלפי בועדות האזוריות. את כתובות הוועדות האזוריות ניתן לקבל במרכז המידע לציבור.
זכאי הסעה המבקשים לנסוע ביום הבחירות ברכבת ישראל, יוכלו לקבל את כרטיסי הנסיעה, בקופות תחנת רכבת ישראל.
במקרים מיוחדים, ביום הבחירות, ניתן יהיה לפנות לנציגי ועדת הבחירות בתחנות אגד המרכזיות ברחבי הארץ.
הנוסעים להצביע באילת או מאילת למרכז הארץ חייבים רישום מוקדים בתחנות אגד המרכזיות או בטלפון: 6948888-03.

מה יפעל כרגיל?

השירותים הציבוריים הבאים יפעלו כסדרם ביום הבחירות:
1. שירותי תחבורה, חניונים ותחנות הדלק.
2. בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים.
3. מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות.
4. שירותי התקשורת.
5. מפעלי מים וחשמל.
6. אספקת דלק והעברתו.
7. תיאטרונים, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים.
8. עיתונות, רדיו וטלוויזיה.
9. הובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב, ביום הבחירות עד שעה 11:00 לפני הצהריים.
10. חנויות לממכר מזון בין השעות 06:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים (עד 6 שעות)
11. אפיית לחם והובלתו וייצור מוצרי חלב.
12. כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם.
13. שירותים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(אילוסטרציה)
צילום: זיו קורן, לע"מ
(אילוסטרציה)
צילום: זיו קורן, לע"מ
מומלצים