שתף קטע נבחר

בריטניה: אין חרם על ישראל

ברוב של 38 מתוך 70 החליט איגוד האמנים הבריטי שלא להחרים את ישראל. המוזיקאי גלעד עצמון, המתגורר בלונדון, חושב שהם עשו טעות. תופעה

ברוב מוחץ של למעלה מ-50 אחוז מהקולות הצביעו אמש חברי איגוד האמנים הבריטי נגד ההצעה להחרים את ישראל. בחודש דצמבר קרא איגוד האמנים הבריטי לניתוק קשרים עם ישראל, החרמת מוזיקאים ואמנים ישראליים שיגיעו להופעות בבריטניה ואיסור מוחלט על חברי האיגוד הבריטי להופיע בארץ, זאת עד שהכיבוש הישראלי יבוא לסיומו. איגוד המוזיקאים הישראלי מיהר לשלוח לסניף בלונדון, שם התקיימה ההצבעה, את סמואל לואיס, נגן לשעבר בתזמורת הסימפונית של לונדון ומנצחה לשעבר של התזמורת הסימפונית של נתניה המתגורר מזה שנים בישראל. לרשותו של לואיס, חבר באיגוד הבריטי, הוקצו שבע דקות בהן ניסה להשפיע על החברים לבטל את ההצעה. בסופו של דבר הצליחו טיעוניו לשכנע 38 מתוך 70 הנוכחים בהצבעה, בעוד ש-16 קולות בלבד תמכו בחרם.
לקראת ההצבעה בלונדון שודר אתמול (ב'), בתכנית הטלוויזיה "ערב טוב עם גיא פינס", ראיון עם המוזיקאי והסופר הישראלי גלעד עצמון, שחי מזה תשע שנים בלונדון. עצמון, נגן בהרכב הג'אז Orient House Ensemble, שליווה אמנים כמו פול מקרטני, שינייד אוקונר ורובי וויליאמס, היה באופן מפתיע דווקא בין התומכים בחרם המתגבש. במסגרת הראיון החריף בתכניתו של פינס קרא עצמון לפירוק מדינת ישראל, ואמר שרק חרם מסוג זה יביא אולי לשינוי. "זה שאתם נבהלים כרגע מהמהלך של האיגוד הבריטי, זה נחמד מאד בעיניי", אמר עצמון שהגדיר את עצמו כישראלי לשעבר, "אני חושב שחרמות בסופו של דבר יובילו לכך שישראלים לא יוכלו לנדוד בעולם עם דרכון ישראלי… אני לא רואה את ישראל כמדינה שיש לה זכות קיום, מכיוון שהיא, כמו שאני תופש אותה, מייצגת את שלושת הלאווים המרכזיים של התרבות המערבית – היא גזענית, היא נציונליסטית והיא מונעת על-ידי מניעים פונדמנטליסטים דתיים. כל אזרח אירופאי מערבי בר דעת מבין שהניכור מישראל הוא הכרחי".
עצמון, שגדל וחי את מרבית שנותיו בישראל, אמר כי דעותיו התגבשו במהלך מלחמת לבנון. "הייתי חייל בלבנון וכשהגעתי לשם, שאלתי את עצמי מאיפה הגיעו לכאן כל הפלסטינים האלה. אחרי שהתחלתי לחקור מה בדיוק קרה בשנת 1948, הבנתי שהמציאות קצת שונה ממה שלימדו אותי בבית-ספר. הבנתי שהם לא בדיוק ברחו, אלא שמדובר בפליטים ושנעשו מעשי טבח". בעקבות התובנה הזו גיבש עצמון דעה הגורסת בין היתר כי למדינת ישראל אין זכות קיום ולא תהיה זכות קיום עד שלא תנהיג ממשל ובו זכויות שוות לכלל אזרחיה. "מדינת כל אזרחיה יכולה להתקיים רק כשישראל תפסיק להיות מוגדרת כמדינה יהודית", הסביר עצמון והמליץ, "כל ישראלי שמבין לאן המדינה שלו הולכת ויש באפשרותו, יארוז וייסע, וזה מה שיש לי לומר למוזיקאים בישראל – אתם מוזיקאים, אתם מדברים בשפה בינלאומית, והחרמות הללו רק ילכו ויתחזקו. אני מדבר על הגירה, למי שמבין שהפתרון של עם יהודי בארצו הוא פתרון בעייתי לשאלה היהודית, ולראייה אני ושבעת הנגנים באנסמבל, ביניהם פלסטינים, לא חיים בארצנו. ההבדל הוא שאני לא חי בארצי מרצוני, אבל הפלסטינים לא עזבו מרצונם".
למערכת התוכנית הגיעו פניות נזעמות של צופים בעקבות הראיון, אך למי שעוקב אחרי הקריירה של עצמון, דעותיו לא יתקבלו בהפתעה גמורה. בספר "מורה נבוכים", שפרסם לפני כשנתיים בהוצאת "כתר", מתאר עצמון מציאות אפוקליפטית ואת חורבנה של מדינת ישראל. גיבור הספר הוא יליד רמת גן, גיבור צה"ל לשעבר, החי בגרמניה וכותב את זכרונותיו בשנת 2031 לאחר חורבן מדינת ישראל. במהלך השנים מפתח הגיבור תיאוריה פילוסופית המציגה את תרבות המערב כתרבות המבוססת על מציצנות וזוכה להכרה בינלאומית. באתר האינטרנט הרשמי של עצמון פורש עצמון את משנתו ומגדיר את עצמו כ"אמן פוליטי מסור התומך בעם הפלסטיני וקורא באופן גלוי לפירוקה של מדינת ישראל". באחת התמונות המעטרות את האתר רואים דגל ישראל כשאת את המגן דוד המסורתי מחליף טנק כחלחל.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 3
גלעד עצמון. לישראל אין זכות קיום
צילום: ערוץ 3
לאתר ההטבות
מומלצים