שתף קטע נבחר

תבוסת ש"ס

אם היו למישהו חששות מכך שלש"ס יש יומרות להפוך אי פעם לאחת משתי המפלגות הגדולות בישראל הבחירות הללו הן צפירת ארגעה ארוכה עבורו. המהפכה הספרדית של ש"ס נעצרה במקום בו מסתפקים ראשיה, מפלגה בינונית עם השפעה בינונית, כמו המפד"ל של פעם

התרסקות ש"ס מ-17 מנדטים ל-11 היא מכה קשה למנהיגי התנועה, שלפני פרסום מדגמי הטלביזיה וגם אחריהם המשיכו להבטיח כי התנועה תזכה ב-13, 14, ואף 15 מנדטים. מערכת הדוברות וההסברה של ש"ס נוחלת בשלוש השנים האחרונות כישלון אחר כישלון מול בוחריה הפוטנציאלים (כגון בבחירות המוניציפליות בביתר ובלוד), אך אין משומנת ממנה בהסברה מול התקשורת וביכולת להפוך כל כישלון ל"הישג יחסי" התואם את "הגודל הטבעי (?) של התנועה הספרדית".
למרות אחוזי ההצבעה הנמוכים, עובדה שהייתה אמורה לסייע לה, ש"ס איבדה בבחירות הללו למעלה משליש מכוחה. אין עוד מפלגה בפוליטיקה הישראלית שהייתה מחשיבה מפלה מעין זו להצלחה. ש"ס, בשונה ממרצ למשל, תנסה לעשות זאת. העובדה שפיתחה תקוות מוגזמות אצל תומכיה והסקרים המחמיאים ערב הבחירות שהעלו את רף הציפיות, יהיו לה לרועץ.
שתי תקוות גדולות היו להנהגת ש"ס לקראת ליל הבחירות. להגיע ל-13 – 15 מנדטים לפחות ולהישאר המפלגה השלישית בגודלה תוך כדי זכייה במנדט אחד לפחות יותר מ"שינוי". בשתיהן כשלה. כישלונה של ש"ס גדול יותר במיוחד לאור העובדה, שקשה לנמק את נפילתה בשינוי שיטת הבחירות, שכן השפעת שינוי השיטה לא ניכרת בתוצאות של שום מפלגה אחרת ("עם אחד" למשל הכפילה את כוחה). קשה לקבל את ההנחה כי רק בוחרי ש"ס הפנימו את שינוי השיטה ואת הקביעה ש-17 המנדטים שהצביעו לש"ס בבחירות הקודמות היו עוברי אורח שהצביעו לש"ס רק בשל שיטת שני הפתקים. מדובר במאות אלפי מצביעים מזרחים שהצביעו עבור מפלגה שהעמידה בראשה מנהיג שהורשע בבית משפט בעבירות חמורות. מדובר באקט הזדהות, שאי אפשר להמעיט בעוצמתו. הנהגת ש"ס הלכה לבחירות עם תקציב בחירות וזמן שידור תעמולה של 17 מנדטים ונכשלה בניסיונה לשמור על תמיכת הציבור הזה בש"ס.
בבחירות הקודמות הייתה ש"ס במרחק של שני מנדטים בלבד מ-19 המנדטים של יריבתה האלקטוראלית הבכירה – הליכוד, הפער הזה התרחב ללמעלה מ-25 מנדטים! אם היו למישהו חששות מכך שלש"ס יש יומרות להפוך אי פעם לאחת משתי המפלגות הגדולות בישראל (בבירת ישראל ירושלים למשל הייתה ש"ס בבחירות 99' המפלגה המובילה בעיר, בבחירות הנוכחיות היא הידרדרה למקום השלישי), או לאיים עליהן ממרחק סביר. הבחירות הללו הן צפירת ארגעה ארוכה עבורו. המהפכה הספרדית של ש"ס נעצרה במקום בו מסתפקים ראשיה, מפלגה בינונית עם השפעה בינונית, כמו המפד"ל של פעם (עד שנת 1977), לא יותר.

תבוסתו של דרעי

סאת הייסורים של ש"ס עדיין לא התמלאה. אם המו"מ הקואליציוני עם ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון יסתיים כשמטרה נוספת של ש"ס - לזכות שוב בתיקי הפנים והדתות - לא תוגשם במלואה, תרשום הנהגת ש"ס כישלון צורב נוסף. רק מטרה אחת של הנהגת ש"ס הוגשמה, חלקית. הנהגת ש"ס ייחלה להסיר בבחירות הללו את צילו של המנהיג המודח אריה דרעי ולגרום לחיסולו הפוליטי הסופי. ההישג הנוכחי אומנם לא מספיק כדי להסיר את צילו של דרעי אשר כפי הנראה לא יפסיק לרחף מעל גבו של אלי ישי, אבל דרעי בהחלט מחוסל פוליטית, כמעט סופית וישי הוא מהיום יו"ר ש"ס. האחראי העיקרי על חיסולו של דרעי, הוא דרעי עצמו, שלא העז לצאת נגד ש"ס ואף סייע לה בבחירות. יועץ הסתרים הצרפתי של אלי ישי, מיכאל אבושדיד מייחס משקל מכריע בהתאוששותה היחסית של ש"ס, לגילויי התמיכה של אריה דרעי בתנועה. לא מדובר רק בתרומה האלקטוראלית הישירה אלא גם בעובדה, שתמיכת דרעי עוררה את השטח של ש"ס ונתנה לפעילים לגיטימציה לצאת ולעבוד במלוא המרץ. גם אם אריה דרעי יקבל קרדיט על מכתב התמיכה שלו בש"ס, שעובדתית, באמת סימן את נקודת המפנה ממנה החלה ש"ס להתרומם בסקרים וגם אם יזכה לטפיחה על הלחי או אפילו לסדרת צ'פחות מהרב עובדיה יוסף על קריאתו להצביע ש"ס בערב הבחירות ועל ניסיונותיו לגרום לאנשי מפלגת אהבת ישראל לפרוש מהמרוץ, הוא עם ש"ס גמר.
נראה כי דרעי הבין שאין לו מה להרוויח מהתרסקות ש"ס ולכן יכול היה "החרדי" שבו לגבור על "הפוליטי" שבו וכך נסללה הדרך לניסיונותיו לסייע לש"ס וליהדות החרדית מול "שינוי". מאותה סיבה, דרעי לא אפשר לתומכיו להוציא לפועל את תוכניתם הגדולה ולצאת בקמפיין ענק שיבהיר כי הצבעה לש"ס היא הצבעה "אנטי דרעי", מה שהיה עשוי לרסק את ש"ס בצורה קשה הרבה יותר ולערער קשות את מנהיגותו של ישי בציבור של ש"ס, אם כי לא אצל הרב עובדיה. מסתבר כי דרעי הסיק שכל עוד הרב עובדיה יוסף מנהיג את ש"ס, הוא – דרעי, לא יחזור להנהיג אותה וכי לאחר שהרב יבדל"א יגיע ל-120 -גם אם ש"ס בהנהגת ישי תזכה ב-15 מנדטים, הוא – דרעי, ייקח אותה חזרה תוך אותו מספר שניות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלי תיבון
נפטר מהצל של דרעי. אלי ישי
צילום: גלי תיבון
צילום: דלית שחם
הוא עם ש"ס גמר. אריה דרעי
צילום: דלית שחם
צילום: איי פי
עד 120. הרב יוסף
צילום: איי פי
מומלצים