שתף קטע נבחר

"אל איאם": ישראל הביעה נכונות לסגת מהערים הפלסטיניות

בעקבות הדיווח, אומרים מקורות פלסטינים: זוהי מלכודת, שרון יודע שהפלסטינים יתקשו ליטול מחדש את השליטה הביטחונית; הוא מונע משיקולים קואליציוניים ומשאיפה לרצות את ארה"ב

ישראל הביעה נכונות לסגת מן הערים הפלסטיניות, לאפשר לרשות הפלסטינית לקחת אחריות ביטחונית בערים ובאזורים מהם ייסוג צה"ל, ולהעניק לפלסטינים הקלות באזורים אלה, כמו מתן אפשרות לעובדים לצאת לעבודה בישראל והסרת הכתר. זוהי, על פי העיתון הפלסטיני "אל-איאם", נוסחת ההצעה הישראלית שהוצגה לצד הפלסטיני בפגישת שרון-אבו עלא, ובפגישת דוב וייסגלס עם שר הפנים הפלסטיני האני אל-חסן. בדיווחו הבוקר (א'), לא פירט העיתון מה דרשה ישראל בתמורה מן הפלסטינים.

"שרון טומן מלכודת"

מקורות פלסטינים אמרו ל-ynet שהישראלים ניסו לבחון עם הנציגים הפלסטינים אפשרות כינון צינור הידברות עוקף ערפאת. לדבריהם, בפגישות אבו-עלא-שרון, עלו הקווים הרחבים ליציאה מן המבוי הסתום הנוכחי, והתנאים לחידוש ההידברות בין הצדדים. עוד אמרו, שההצעה הישראלית כללה נסיגה הדרגתית מן הערים הפלסטיניות על בסיס הסכם עזה-בית לחם.
בפגישת אל-חסן-וייסגלס עלתה ביתר הרחבה סוגיית הפסקת האש והצעדים הביטחוניים שעל הרשות לנקוט. עם זאת הביעו המקורות חשש שישראל מבקשת באמצעות רעיונות אלה לנסות ולטמון מלכודת לפלסטינים. ישראל, לדבריהם, מבקשת להעניק לרשות אחריות ביטחונית, בידיעה מלאה שמנגנוני הביטחון הפלסטינים, שמרביתם הרוסים, יתקשו בשלב הראשון לקיים שליטה ביטחונית מלאה. המקורות גם שבו והביעו חשש כי שרון ישתמש בפגישות אלה הן לצרכים קואליציונים מול מפלגת העבודה וכן בתיאום עם האמריקנים, כדי ליצור מראית עין של תזוזה בסכסוך הישראלי-פלסטיני בשעה שמדינה ערבית אחרת צפויה לספוג מהלומה אמריקנית.

פסימיות לנוכח הממשלה הצפויה

לצד התקווה שהשיחות יצליחו להביא לפריצת דרך שתאפשר את חידושו המו"מ המדיני, ממשיכים גורמים פלסטינים להביע פסימיות אודות סיכוייה האמיתיים של פריצת דרך שכזו עם ממשלת שרון החדשה שצפויה לדעתם להיות קיצונית וכוחנית יותר מהקודמת.
השר לשלטון מקומי ברשות הפלסטינית, סאיב עריאקת, מראשי צוות המו"מ הפלסטיני, אמר שממשלת שרון החדשה תמשיך בהקפאת התהליך המדיני, ובניסיון להשיג כניעה מדינית וביטחונית מהפלסטינים ושהפלסטינים לא יסכימו לתנאיה של ישראל. עריקאת אמר ששרון ינסה לקדם את רעיונותיו להסדר ביניים ארוך טווח, שבמהלכו יקבלו הפלסטינים 70 אחוזים מהרצועה, ו-40 אחוזים מהגדה, תוך זניחת סוגיית ירושלים וסוגיית הפליטים. עריקאת אמר כי הפלסטינים יתנגדו לרעיונות אלה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
אבו-עלא. ערוץ הידברות עוקף ערפאת?
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים