שתף קטע נבחר

ההורים התקשו להאמין: שמחה בת השש החלה ללכת

שמחה שמואלי, בתה של עילית שמואלי, מראשי מאבק הנכים, נולדה עם שיתוק מוחין. "הרופאים אמרו לנו שלא כדאי להשקיע בה, כי זה חסר סיכוי". אולם בעקבות טיפול חדשני היא החלה לשוחח עמם ואף ללכת

שש שנים לאחר שנולדה עם שיתוק מוחין, הוריה של שמחה מתקשים להאמין: בעקבות טיפול חדשני שעברה, החלה בתם לדבר עמם, לעמוד על רגליה וללכת באמצעות הליכון.
האם, עילית שמואלי, ממנהיגי מאבק הנכים, מספרת ש"אני ובעלי משפשפים את עינינו בכל יום שעובר, מאז שהתחלנו בטיפול בשנה האחרונה אצל ד"ר נועם בור במרכז הרפואי העמק בעפולה. אנחנו לא מבקשים יותר, רק שהטוב הקיים יימשך", אמרה שמואלי.
שמחה נולדה במשקל חצי ק"ג כשאמה היתה בשבוע ה-26 להריונה. "אמרו לנו שלא כדאי להשקיע בה כי ממילא מדובר בדבר חסר סיכוי". אבל שמואלי לא אמרה נואש. כאם לתינוקת בריאה בת שנתיים, החלו היא ובעלה להשקיע את מלוא מרצם בשמחה. "לקחנו אותה לרכיבה טיפולית, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, בכל דבר שהאמנו שיוכל להועיל למצבה".
לפני כשנה, הציעה להם אחת הפיזיותרפיסטיות לפנות לד"ר בור. במהלך הפגישה סיפר הרופא כי מדובר בטיפול בו מוזרק גז עצבים הגורם לרפיון שרירים. אולם הוא ציין כי זו הפעם הראשונה שהוא מיישם את הטיפול בארץ, לאחר שהשתלם בכך בארה"ב. "למרות שחששנו, החלטנו לא להתייעץ עם רופאים אחרים ולקחת את הסיכון. לא חשבנו כלל על אפשרות של הצלחה, חששנו מהכישלון", אומרת שמואלי.

"היא מבקשת שנמחא לה כפיים"

בלילה שקדם לטיפול הראשון, התקיימה הפגנה גדולה של ארגון הנכים בכיכר רבין. שמואלי, שנותרה לצד בתה בבית החולים, זכתה לגלי תמיכה מרחוק. היא מספרת שכל העת עמד לצדה יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, "שתמך בנו נפשית וסייע לנו להשיג כספים לטיפול. מדובר בטיפול מאוד יקר, וללא עמיר לא היינו עומדים בזה".
כבר לאחר הזרקת החומר בטיפול הראשון ניתן היה להבחין בשינוי, אומרת שמואלי. שמחה החלה לתרגל פעולות אותן לא עשו שריריה מעולם, והחלה גם לדבר. "היא ביקשה לשתות ולאכול והתחילה לנהל עמנו שיחות".
שמונה חודשים לאחר מכן עברה טיפול נוסף, בעקבותיו אף החלה ללכת בסיוע הליכון ולאכול בכוחות עצמה. "שמחה מגיעה הביתה, היא מבקשת לשבת בכיסא ולאכול ולאחר מכן מבקשת ללכת עם ההליכון. אחרי שהיא מסיימת את הפעולות האלה היא מבקשת שנמחא לה כפיים", אומרת שמואלי בהתרגשות. "הכל הודות לד"ר בור. הוא המלאך שלנו".

"טיפול מאוד יקר"

לדבריה, מדובר בטיפול יקר שאינו מותאם לכל כיס. במקרה של שמחה עלות הטיפול הגיעה ליותר ממאה אלף שקל. "אני מכירה סיפורים קורעי לב על ילדים שלא יוכלו להשתקם לעולם. רק בגלל שלהוריהם אין מספיק כסף".
ד"ר בור, המטפל במרפאתו בבית חולים העמק בעפולה בילדים נוספים, אמר שלשמחתו הוכנס בשבועות האחרונים הטיפול לסל הבריאות. "מדובר בחומר יקר העשוי לסייע מאוד לחולי סי.פי".
החומר, המופק מחיידק הבוטוליזם, מוזרק לשריר וגורם להרפיה. הבעיה הקיימת אצל חולי סי.פי היא ששריריהם מכווצים ולכן בסיוע החומר אפשר להתחיל לתרגל אותם לשיקום התנועה.
ד"ר בור אמר כי "החומר אינו מספיק לכל החיים, אך מאחר והוא משפר טווחי תנועה יש לסיכוי להגיע אתו לתוצאות טובות".
לדבריו, הטיפול קיים בעולם כמה שנים והיום הוא מיושם בבתי חולים נוספים בארץ. "המקרה של שמחה לא מעיד על הכלל, אבל בהחלט רואים אצלה שיפור משביע רצון".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ynet
שמחה שמואלי. "מבקשת את ההליכון"
צילום: ynet
עילית שמואלי. "יש ילדים שלא משיגים את הכסף להשתקם"
מומלצים