שתף קטע נבחר

ארה"ב מאשרת: 12 מחיילינו נעדרים לאחר הקרב בנאסיריה

אחר הצהריים שידרה הטלוויזיה העיראקית תמונות קשות של גופות חיילים אמריקנים וראיונות עם חמישה שבויים, חלקם פצועים. קצין אמריקני: העיראקים ביימו כניעה ואז הסתערו. שר ההגנה האמריקני קרא לרשתות הטלוויזיה בארה"ב לא לשדר את התמונות. הנשיא בוש: "אני מצפה ליחס הומאני"

12 חיילים אמריקנים נעדרים בעיראק - כך הודיע אמש (א') גורם בכיר בצבא האמריקני בתדרוך לעיתונאים בקטאר. לדבריו, הקרבות הקשים ביותר היו באזור נאסיריה, שעל גדות נהר פרת. בין הנעדרים ארבעה חיילים וחיילת שנלקחו בשבי. תמונותיהם שודרו אמש בתחנות טלוויזיה ברחבי העולם. (עוד על מהלך הקרבות ביום הרביעי למלחמה)
בשידור ברשת "אל ג'זירה" נראו תמונות קשות של מספר גופות חיילים אמריקנים, חלקן מרוטשות. שניות ספורות אחר כך שודרו תמונות ראשונות של חמישה חיילים אמריקנים שנפלו בשבי העיראקי, חלקם פצועים. לפחות שניים מהשבויים שייכים ליחידת תחזוקה 507 המוצבת בפורט-בניס שבטקסס.

"אני ממלא הוראות"

אחד החיילים, טוראי ראשון מילר מקנזס, נשאל על ידי איש הטלוויזיה העיראקית: "הגעת לכאן כדי להרוג עיראקים?" והשיב: "לא. הגעתי לכאן כדי לתקן דברים. אני לא רוצה להרוג אף אחד". הוא נשאל: "איך אתה תופס את הצבא העיראקי?" והשיב: "הם אינם מטרידים אותי, אני לא מטריד אותם". אחר כך נשאל: "למה הגעת לעיראק" והשיב: "כי אמרו לי להגיע לכאן". כשנשאל: "כמה חיילים הגיעו?" השיב "לא יודע".
חייל אחר, ג'וזף הדסון מטקסס, נשאל אף הוא מדוע הגיע לעיראק והשיב: "אני ממלא הוראות". אחר כך נשאל "האם העיראקים קיבלו אתכם בפרחים ובמוזיקה, או עם רובים" והשיב: "אני לא מבין. אני לא שומע אותך". אחר כך נשאל שוב: "איך העיראקים קיבלו אותך" ולא השיב. "איך אתה תופס את העם העיראקי", נשאל והשיב: "אנשים שמשרתים את מדינתם".
שבוי נוסף, אדגר מטקסס, נראה פצוע. פניו היו חבולות וכתמי דם נראו על מצחו. זרועו הימנית היתה חבושה נראו כתמי דם גם במותניו. איש הטלוויזיה העיראקית הרים אותו מהרצפה כדי שדבריו יישמעו. בנוסף נראו בשידור סרג'נט ג'יימס ריילי (31) מניו ג'רזי. הוא נשאל לאיזו יחידה הוא משתייך והשיב: "507, תחזוקה".
בהמשך נראו בצילומים חפצים אישיים, ככל הנראה של החיילים השבויים, ביניהם כרטיסים מגנטיים, תעודות שונות, מסמכים ווקסדה. לבסוף נראתה חיילת מטקסס, שזיהתה את עצמה כשונה בת 30, המשרתת אף היא ביחידת התחזוקה 507. על פי התמונות, שונה נפצעה ברגלה. היא היתה יחפה ורגלה הימנית חבושה בקרסול. בצילומים היא נראתה יושבת דרוכה, ידיה משולבות על חזה והשיבה לשאלות שנשאלה בפחד.

ראמספלד ביקש: אל תשדרו את התמונות

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, אמר כי הוא מצפה מעיראק להתייחס לכל השבויים האמריקנים בצורה הומאנית.
שר ההגנה האמריקני, דונלד ראמספלד, ביקש מרשתות השידור האמריקניות שלא לשדר את תמונות השבויים. ראמספלד ציין כי צילום שבויים אסור על פי אמנת ז'נבה: "רשתות הטלוויזיה שישדרו את קלטות השבויים הן אומללות", אמר. בראיון לרשת CNN אמר ראמספלד: "אנו מתייחסים לשבויים שלנו בצורה טובה. יש לנו יותר מ-2,000 שבויים שמקבלים טיפול רפואי והומניטרי". ראמספלד ביקש להעביר מסר לסדאם כי "העניין נגמר" וקרא לכוחות העיראקיים להתנהג בצורה נאותה לשבויים.

העיראקים ביימו כניעה

סגן מפקד הכוחות האמריקניים במפרץ הפרסי, ג'ון אביזייד, סיפר בתדרוך בקאטר על הקרב בעיר נאסיריה בו נהרגו ונשבו החיילים האמריקנים. הוא סיפר שעיראקים ביימו כניעה וכך הערימו על החיילים. "העיראקים השתמשו בתחבולות. באחת התקריות חיילים התלבשו כאזרחים ונראו כמי שמקדמים את פני הכוחות, ואז הסתערו במארב ירי". הקצין מתח ביקורת על שידור תמונות השבויים וההרוגים ברשת "אל ג'אזירה". "מדובר בתמונות מזוויעות", אמר.
גורם צבאי בכיר בארה"ב סיפר לרשת ABC כי 11 החיילים מיחידת תחזוקה ששהו בנאסיריה תעו בדרך כאשר היו במשימת אספקה ונפלו בשבי. לדברי אותו גורם, לפחות 50 חיילי מארינס נפגעו בקרב בנאסיריה, כאשר רכבם נפגע על ידי ארטילריה עיראקית.
עוד קודם ששידרה הטלוויזיה העיראקית את התמונות הקשות לצפייה, אישרו ראשי מערכת הביטחון האמריקנית את הדיווחים על נעדרים, שנשבו בדרום עיראק. ארה"ב הכחישה הדיווחים על מטוס שהופל בשמי בגדד.
שר ההגנה האמריקני ציין בראיון מוקדם יותר שייתכן שגם מספר עיתונאים נלקחו בשבי. כשהתבקש להתייחס לתמונות החיילים העיראקים המחפשים טייסים מכוחות הקואליציה, שנראו צונחים בבגדד, השיב: "אינני רוצה להיכנס לספקולציות, משום שאני פשוט לא יודע".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אל ג'זירה
מילר מקנזס
צילום: אל ג'זירה
צילום: אל ג'זירה
ג'יימס ריילי
צילום: אל ג'זירה
צילום: אל ג'זירה
שונה מטקסס
צילום: אל ג'זירה
צילום: אל ג'זירה
אדגר מטקסס - הורם מהרצפה כדי לדבר
צילום: אל ג'זירה
צילום: אל ג'זירה
ג'וזף הדסון מטקסס
צילום: אל ג'זירה
מומלצים