שתף קטע נבחר

הכתב הישראלי שנעצר בעיראק: "האמריקנים השפילו אותנו"

בועז ביסמוט מ"ידיעות אחרונות" ודן סממה מערוץ 1 נעצרו על ידי הצבא האמריקני בעיראק, בחשד לריגול. לאחר 48 שעות בהן הוחזקו בתוך ג'יפ, הם הועברו לכווית ושוחררו. דובר הפנטגון: העיתונאים סיכנו כוחותינו

חיילים אמריקנים עצרו בעיראק שני עיתונאים ישראלים, בועז ביסמוט מ"ידיעות אחרונות" ודן סממה מערוץ 1, בחשד לריגול. השניים הוחזקו במעצר ושוחררו כעבור 48 שעות, בכווית.
השניים, שנכנסו לעיראק באופן עצמאי ומבלי לקבל את כל האישורים הנדרשים, חברו לכתב ולצלם מפורטוגל ונסעו לצד שיירה של כוחות אמריקניים בעיראק. במהלך השבוע החולף העבירו השניים דיווחים לישראל. ביום רביעי בבוקר הגיעו הארבעה לבסיס מודיעין אמריקני. שם עצרו אותם החיילים, באיומי אקדח, בחשד לריגול, לאחר שהתברר כי אין בידיהם האישורים הנדרשים.
הארבעה הוחזקו במשך כיומיים בתוך ג'יפ, מנותקים לגמרי מהעולם, לאחר שנלקחו מהם חפציהם האישיים, כולל הטלפונים הניידים שלהם. לבסוף הועברו הארבעה, בלילה שבין חמישי לשישי, במסוק אמריקני לכווית, שם שוחררו.
"זה היה מאוד לא נעים. מה שהיה הכי חזק מבחינתי, היה האלמנט של ההשפלה, לא הפחד", סיפר ביסמוט ל-ynet. "בסך הכל הוחזקנו בידי חיילים אמריקנים, לא עיראקים. בביקור הקודם שלי בעיראק, לפני שנה וחצי, פחדתי יותר. אבל בכל מקרה, זה היה קשה, ידענו שהמשפחות דואגות, שאף אחד לא יודע מה איתנו".
לדברי ביסמוט, האמריקנים התייחסו אליו ואל חבריו כאל פורעי חוק. "אמרתי להם שאם אנחנו, שעושים את עבודתנו, פורעי חוק, החיילים, הנמצאים במדינה שהיא לא מדינתם, הם פורעי חוק באותה המידה. האמריקנים לא רוצים שיהיו בעיראק עיתונאים עצמאים, הם רוצים רק עיתונאים שמסופחים ליחידות הצבאיות, כדי שהתקשורת לא תוכל להעביר את הביקורת שיש לחיילים רבים על המלחמה".
בשלב זה, אמר ביסמוט, הוא לא יודע מה תוכניותיו ואם הוא נשאר בכווית. "אחרי שבוע שישנתי בתוך ג'יפ, פיזית אני מותש. מה שבטוח, אני הולך למלון, לישון טוב".

דן סממה: התנהגו אלינו בצורה אכזרית

שליח ערוץ 1 למפרץ, דן סממה, העריך שהאמריקנים מעוניינים למנוע כניסת עיתונאים עצמאיים, שאינם מוטמעים בכוחות הקואליציה: "אולי זאת הסיבה שהם התנהגו אלינו בצורה קשה כל כך, קשוחה כל כך, אכזרית כל כך ובלתי מתאימה להפליא".
דן סממה סיפר בתוכנית "יומן": "הם בדקו אותנו אלף פעמים, בדקו שאין עלינו שום דבר והכריחו אותנו להוריד את החולצות כדי לראות שאין עלינו אמצעי חבלה וכל הזמן אמרו 'אבל אתם מחבלים, אתם מרגלים, אתם אנשים מסוכנים, אתם מודיעין עיראקי'".
דן סממה סיכם: "זהו, אנחנו בסדר, עברנו את הדבר הזה. המלחמה בעיראק, בלי קשר לחוייה שעברנו, תהיה קצת יותר ארוכה ממה שאולי היה".

דובר הפנטגון: העיתונאים סיכנו כוחותינו

דובר הפנטגון, לוטנט קולונל דייב לפאן, אמר לסוכנות אי.פי: "העיתונאים סיכנו את כוחותינו. הכוחות לא ידעו מי האנשים הללו, והם הונחו על ידי הפיקוד המרכזי להוציאם מעיראק לכווית, וכך עשו".
הוא ציין שהעיתונאים הוחזרו לכווית במסוק והוסיף שהטענות על "יחס בלתי הולם" נבדקות. דובר אחר בפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב בקטאר ציין שהאירוע נבדק.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ון הוחרשטחר
הועברו לכווית. בועז ביסמוט
צילום: ג'ון הוחרשטחר
מומלצים