שתף קטע נבחר

ועדת הכספים אישרה הקיצוץ בתקציבי המשרדים

מדובר בקיצוץ של 5 מיליארד שקל מתקציבי המשרדים הממשלתיים השונים והעברת הכסף לסעיף הרזרבה

ועדת הכספים אישרה זה עתה את בבקשת האוצר לקצץ כ-5 מיליארד שקל מתקציבי משרדי הממשלה השונים, ולהעביר את הכסף לסעיף הרזרבה, כחלק מהתוכנית הכלכלית. בעד תמכו 10 חברי ועדה מהקואליציה, 7 החברים מהאופוזיציה התנגדו.
בטרם ההצבעה גילה יו"ר הקואליציה, ח"כ גדעון סער, ששלושה ח"כים מהליכוד - איוב קרא, חיים כץ ואלי אפללו - מתכוונים להצביע נגד הקיצוץ, וכי ח"כ ניסן סלומיאנסקי (מפד"ל) שוקל אף הוא להצביע נגד בגלל הקיצוץ בתקציבי החינוך של הציונות הדתית. הוא נערך למצב, וחברי הכנסת הסוררים הוחלפו במהרה על ידי חברי כנסת אחרים מהליכוד שהוזעקו לוועדה - רוני בראון, גדעון סער ומיכאל איתן; בקשת האוצר אושרה בהצבעה גורפת, ללא דיון בכל סעיף וסעיף, אלא בהצבעה על גושי סעיפים בתקציב.
שר האוצר, בנימין נתניהו, מסר בתגובה כי החלטת חברי הוועדה הכספים מעידה על אחריות ואומץ לב ציבורי. הוא הוסיף כי הוא משוכנע שביום רביעי תאשר מליאת הכנסת את מלוא התוכנית להבראה כלכלית של הממשלה לקריאה ראשונה "משום שחייבים לקדם במהירות את הצלת המשק". נתניהו קרא להסתדרות שלא לשבות משום שאין לכך כל הצדקה. "על ההסתדרות לתת כתף ולהשתתף בהצלת המשק יש עדיין מספיק זמן להגיע להסכמות", הוסיף.

דברי ביקורת חריפים

בדרך לאישור הבקשה, ספגה הבוקר התוכנית הכלכלית של האוצר דברי ביקורת קשים מצד נציגי האופוזיציה בועדת הכספים. שר האוצר לשעבר, ח"כ אברהם בייגה שוחט (עבודה) אמר כי התוכנית הכלכלית מחזירה את המשק הישראלי עשרות שנים לאחור. לדבריו, הצעת האוצר לקצץ את המענק לדיור היא "החלטה קטלנית וגזר דין מוות טוטלי וסופי לגבי כל הישובים בפריפריה".
סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס) יצא נגד ההצעה לקצץ כ- 800 מיליון שקל במענקי האיזון לרשויות המקומיות החלשות. לדבריו, מהלך זה הוא "או אטימות מצד הממשלה, או טימטום". "זו ממשלה מאוד מוזרה, ומאוד מאוד זרה לציבור שבחר בה", אמר כהן, "הממשלה הזאת מייצגת חבל ארץ מאוד קטן, המשתרע בין הרצליה פיתוח בצפון, לבין קו המלונות של תל אביב בדרום". על הצעת האוצר, אמר כהן כי "זו לא תוכנית ולא כלכלית, והיא עתידה להתרסק".
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי התוכנית הכלכלית "לוקחת כספים מבוזגלו ומרובינשטיין בעיירות הפיתוח, כדי לממן הפחתת תשלומים במיליארדי שקלים לביטוח הלאומי של מנהלי הבנקים". לדבריו, "תוכנית האוצר טובה לעשירים ורעה מאוד לעניים".
ח"כ חיים אורון (מרצ) טען כי מכלל הקיצוץ של כ- 2 מיליארד שקל שמציע האוצר בסעיפים ספציפיים, למעלה ממיליארד שקל יפגעו בעיקר בשכבות החלשות. "יש היום רעב בבתי ספר במדינת ישראל", אמר אורון, "והממשלה פוגעת באופן מודע בשכבות החלשות".
להגנת הממשלה נחלץ ח"כ איוב קרא (ליכוד). לדבריו, הוא נפגש אתמול עם שר האוצר, בנימין נתניהו, ודן איתו בפגיעה המתוכננת בשכבות החלשות. "נתניהו הבטיח לי", אמר קרא, "כי לקראת ההצבעה על התוכנית בקריאה שניה ושלישית, ייבדקו מחדש כל הסעיפים הכוללים פגיעה בשכבות החלשות".

מורה: אני מרגישה נבגדת

כתבתנו סמדר שילוני מוסיפה: "אני מרגישה נבגדת", אמרה עליזה טוב, מורה בבית הספר בן גוריון בגבעתיים ומועמדת לועדת שימוע. לדבריה, נעשה אי צדק כלפי המורים והתלמידים".
"בתור עובדת הוראה שמרגישה את הפיטורין נושפים בעורף, מאוד כואב לי לגלות שיש מאיפה לקצץ ובכל זאת מעדיפים לפגוע בנו", אמרה טוב. "לחינוך החרדי לא מקצצים אפילו בחוגים, בעוד שלנו מקצצים בבשר החי. כאן נפגע החינוך של הילדים ונפגעים אנשים שמאבדים את הפרנסה שלהם. שם לא מקצצים אפילו בשמנת. אני לא יודעת מאיפה זה נובע".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אתר הכנסת
יצחק כהן. תוכנית כלכלית לעשירים
אתר הכנסת
צילום: אתר הכנסת
סער. החליף הח"כים
צילום: אתר הכנסת
מומלצים