שתף קטע נבחר

קרב הגנה הרסני

מערכות הפוליטיקה, המשפט ושירות המדינה מתגוששות בקרב הרסני לדמוקרטיה. החלטת בג"ץ נגד הכנסת רק תוכיח לח"כים שמתנכלים להם, ולאבירי החוק שיש כאן אכן עניין עם חבורת מושחתים שצריך לרדוף אחריהם. פרשת בלומנטל כמשל

המערכה על העמדתה לדין של ח"כ נעמי בלומנטל רחוקה מסיום, וההכרעה תיפול כנראה בבית המשפט העליון. במובן עמוק יותר מהמשמעות המשפטית המיידית, גם זה לא יסיים את העניין, אלא להיפך – יחריף אותו עוד יותר. כי מה שיש כאן איננו, כפי שקל לחשוב, סיפור על חברי כנסת חסרי מעצורים ואמות מידה שלא איכפת להם מכלום, אלא משהו עמוק בהרבה.
פוליטיקאי ותיק, מהנבונים שבהם, מגדיר את זה כך: התקשורת ודעת הקהל סירסו את המערכת הפוליטית. הם מציגים כל החלטה שלה כנגועה באינטרסים אישיים, מנתחים כל מהלך במונחים של הישרדות וטובות הנאה. לעומתה, מוצגת הפקידות כטהורה ונקייה, שומרת הסף של הציבור. איש לא מפקפק בטוהר כפיהם וכוונותיהם של קציני הצבא, פקידי האוצר או אנשי מערכת המשפט.
כל זה, לשיטתם של חברי הכנסת, גורם לא רק לעוול אישי אלא גם לחוסר אונים מרתיח. אי אפשר לפעול במערכת שבה נבחר ציבור חשוד אוטומטית, ואילו פקיד הציבור עומד מולו כצדיק. אתם יכולים, ובצדק, לפקפק באמת האובייקטיבית של ראיית העולם הזו. אבל שותפים לה הרבה פוליטיקאים, מכל צידי הקשת.
לא פלא שהיא מוצאת את ביטוייה הפומבי מול מערכת המשפט דווקא. הצבא הוא קדוש, ופוליטיקאי שיקום על ראשיו ייכווה, כפי שקרה לח"כים מימין ומשמאל. כדי להתווכח עם פקידי האוצר צריך נתונים, הבנה וסבלנות – לא רק מצד המתווכח, אלא גם מצד הקהל. לעומת זאת, מערכת החוק יצרה לעצמה, בשורה של החלטות אומללות, את תדמית הקוטב הנגדי: חלקים רבים בציבור משוכנעים, במידה לא קטנה של צדק, שגם היא רווייה באנשים הרואים את עצמם נפגעים, ומקבלים החלטות מתוך עמדה של מגן הסף האחרון מול כוחות האופל. החלוקה לטובים ורעים, שלנו וצרינו, מאפיינת את שני צידי המתרס. כל החלטה להעמיד לדין, כל זיכוי או השעה, נשפטים על פי אמת המידה הזו בלבד.
במובן הזה, ברור למה המשפטנים בוועדה היו בעד הסרת החסינות והח"כים האחרים נגד. ברור גם שהכרעת בג"ץ, במידה שיחליט להפוך על פיה את הכרעת הוועדה, לא תיתפס גם היא אלא במונחים של הקרב המיתולוגי. היא רק תוכיח לח"כים שמתנכלים להם, ולאבירי החוק שיש כאן אכן עניין עם חבורת משחתים שצריך לרדוף אחריהם.
קרב ההגנה ההדדי הזה הוא הרסני לממשל ולדמוקרטיה. זו בעייה גדולה בהרבה מהשאלה אם שרון ייפגש עם אבו-מאזן, אבל ספק אם נראה מישהו נחלץ לטפל בה. הרבה יותר נוח לכולם לראות את המערכות החיוניות של הפוליטיקה, המשפט ושירות המדינה מתגוששות ביניהן, במאבק שרק נזק צומח ממנו.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עפר שלח
צילום: עמית שאבי
בלומנטל כמשל
צילום: עמית שאבי
מומלצים