שתף קטע נבחר

אלכוהול מארץ הקנגורו

איך נולד איזור הפירנאים של אוסטרליה, ומה הקשר בין ההרים הכחולים ליין המקומי שלהם שעושה דרכו למדפי ארץ הקודש

אחד מראשוני הסיירים והמושלים של היבשת החדשה אוסטרליה, היה א מייג'ור תומס מיטשל. כאשר הגיע לאיזור הררי במרכז ויקטוריה (180 ק"מ ממלבורן) הופתע לראות עד כמה מזכיר לו האיזור היפהפה את הרי הפירנאים בגבול צרפת-ספרד. הוא נתן למקום את שמו מאז ועד: עתה הפירנאים הכחולים.
באמצע המאה ה-19 ננטעו כרמים ראשונים באיזור, לספק את צריכת האלכוהול של גברים מאובקים, מיוזעים וצמאים אשר נהרו למקום בחיפוש אחר זהב. בתחילת שנות ה-60 של המאה שעברה הגיעו למקום גברים מסוג אחר, לבושי אלגנט ואניני טעם, נציגי חברת האלכוהול הצרפתית הידועה "רמי קואנטרו" שהחליטו כי ה"טרואר" המקומי, מבחינת סוג הקרקע ומזג האוויר, מתאים להפליא לנטיעת זני איכות של ענבי יין. כיום, תלתלי הכרמים מסתלסלים למרגלות הרים, בגובה ממוצע של 400 מטרים. הגשמים יורדים בחורף ובתחילת האביב, מתכונת טובה לפריחת הגפן.
על הבסיס הזה נוסד היקב "Pyrenees Blue", אשר בשנות ה-80 זכה להישגים ראשונים בתחום היינות המתוחכמים. לפני מספר חודשים התחולל מהפך לאומי ביקב: הצרפתים יצאו, והעסק נמכר לאיש עסקים אוסטרלי בענף היין. חברת הייבוא הישראלית "החברה הסקוטית" קיבלה זיכיון להביא לכאן את הבקבוקים שמייצר היקב מאיזור יין רחוק ומעניין זה. המדור התגייס לעריכת קבלת פנים.
שני היינות הבסיסיים של יקב הפירנאים האוסטרליים הזה הם מסדרת "פידלרס קריק" בציר 2000, - "בלנדים" של מרלו/ קברנה-סוביניון ושיראז/קברנה-סוביניון. יש בהם ניחוחות טובים אופייניים אך חיספוס קל, בינתיים. ייתכן ששנה נוספת באפלולית שקטה תסייע להם. בכל אופן, במחיר של 42 שקלים לבקבוק הם קניה סבירה.
ה"שיראז 2000", של היקב הוא כבר סיפור אחר לחלוטין. הזן של עמק הרון (בשמו סירה, או פטי סירה) אשר התאקלם נפלא באזורים רבים באוסטרליה, נותן כאן יין כהה, כמעט שחור שבועט בדופנות הכוס, עם טעמי פרי טובים ונדיבים, ניחוחות עשירים מוצפים בווניל נעים, מההבשלה בת 18 החודשים בחביות עץ אלון בנות שנה ושנתיים אשר באו מבורדו, מיקב "הו בריון" בן ה-500 שנה, אחד היקבים הטובים ביותר בעולם. משהו נדבק, ונתן יין אלגנטי ומפתה. ב-62 שקלים לבקבוק, לשתות כעת או למרתפו שנה-שנתיים, זאת קנייה מומלצת.
ה"קברנה סוביניון 2000", בן זוגו לסידרת היקב, מלהיב מעט פחות. הניסיון להתאים את הזן הפופולארי בעולם לטעם הממוצע בעולם מכשיל ייננים רבים. במקרה זה, התוצאה טובה, ניחוחות גרגרי היער השחורים נעימים, ושנף החבית מיטיב עם האף. על החך, היין לא מאוזן די כרגע, אך נראה שהמתנה נוספת תחליק את הקמטים האלה. ב-62 שקלים לבקבוק זאת קנייה סבירה.
ה"אסטייט רזרב 1999", מסדרת העילית של היקב, מדגים בצורה הטובה ביותר את איכות הענבים במקום ורמת המקצועיות של הייננים. זה "בלנד" של קברנה-סוביניון (54%), שיראז (35%) ומרלו (11%) ממבחר חלקות הכרמים, אשר התיישן במגוון חביות, חדשות, בנות שנה, שנתיים, מיקב "הו בריון", ומעט חביות אמריקניות. התוצאה עשירה מאוד, מאוזנת להפליא, ניחוחית ככל שהולך האף למרחקי היין, מתובלת בהפתעות. יין עם אפשרות מרתפית ארוכת טווח באמת, כמו הגדולים. 100 שקלים לבקבוק.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הלוגו של היקב
"פילדס קריק" קניה סבירה
מומלצים