שתף קטע נבחר

אספירין: זה יכול גם להזיק

הגיע הזמן להפסיק להתייחס לאספירין כאל תרופת פלא. חוץ מיתרונות יש לו לא מעט תופעות לוואי, חלקן מסוכנות, ולילדים בכלל אסור

בשנים האחרונות נחשב האספירין וכדורים אחרים ממשפחתו לתרופות פלא. הרבה רופאים בארצות הברית, בעיקר רופאי לב, ממליצים למטופלים שלהם (בעיקר לגברים מעל גיל 45 ולנשים לאחר הפסקת המחזור החודשי) לקחת אספירין אחד ביום. אבל אספירין אינו תרופה תמימה, ויש לו תופעות לוואי רבות.
נכון שהוא מנקה את כלי הדם בכך שהוא מונע התקרשות כלי הדם. נכון שיש לו תכונות אנטי דלקתיות ובכך הוא מונע חלק מהדלקות בדופן כלי הדם שיכולות להסתבך ולגרום לקרישי דם. נכון שאספירין מעודד יצירת כלי דם חדשים ומוריד את שכיחות התקפי הלב וחלק מסוגי הסרטן של דרכי העיכול, ובעיקר של המעי הגס. אבל אספירין יכול גם לגרום להפרעות בקרישת דם אצל אנשים שרגישים לו. האספירין מגרה את הקיבה ועלול לגרום לכיב כיבה ואפילו לדימום בדרכי העיכול, דבר שעשוי לסכן חיים (אנשים מתים מסיבוך כזה).
בארצות הברית נותנים 325 מ"ג אספירין, אבל מחקרים מוכיחים שאפשר להסתפק בכמות קטנה יותר (75 עד 100 מ"ג) שמספיקה שכן היא מונעת את הצמדות הטסיות.
אני לא מייעץ לקחת את התרופה (ולא שום תרופה אחרת) באורח קבוע וללא אישור ושיחה עם הרופא המטפל. אנשים הנוטלים אספירין בהוראת רופא חייבים להפסיק לפחות שבוע לפני כל התערבות כירורגית, אפילו אם מדובר בעקירת שן פשוטה. יש להיזהר בנטילת אספירין במיוחד בקרב אנשים חולי אסטמה, סוכרת, יתר לחץ דם או תת לחץ דם, כי אז הוא עלול להזיק. אגב, לילדים בכלל אסור לתת אספירין.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אספירין. יכול להיות מסוכן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים