שתף קטע נבחר

"סיפור האורניום" הביא לסכסוך בין ה-CIA ל-MI6

מחלוקת קשה פרצה בין שני שירותי הביון הגדולים בעולם, בעקבות דבריו של ראש ה-CIA, לפיהם המידע על כך שעיראק ניסתה לקנות אורנים באפריקה, מבוסס על ראיות שגויות. ה-MI6 טוען כי הדברים נכונים, אולם אינו מסכים לפרסם את ההוכחות

השאלות המתעוררות לאחרונה בבריטניה וארה"ב, באשר למלחמה בעיראק וההצדקה להתחיל בה, גברו אתמול כשמחלוקת טרנס-אטלנטית פרצה בין שני שירותי הביון הגדולים בעולם. כך עולה מהדיווח ב"סאנדיי טיימס".
הסערה פרצה בעקבות דבריו של ג'ורג' טנט, ראש ה-CIA, שהודיע כי טענת השירות החשאי הבריטי, לפיה עיראק ניסתה לקנות אורניום מניגריה שבאפריקה, אינה נכונה. בתגובה עמד ה-MI6 על כך שהדברים נכונים, אולם סירב לספק מידע לקולגות מאמריקה, בטענה שזה מנוגד לנהלים.
מדובר במחלוקת קשה ויוצאת דופן בין שני ארגוני הביון, שבדרך כלל משתפים פעולה זה עם זה ומעבירים מידע זה לזה, במסגרת הסכם בשם Ukusa.
לאחר דבריו של טנט, יצא ג'ק סטרו, שר החוץ הבריטי, להגנה על העמדה הבריטית וטען כי סיפור האורניום "מבוסס על מודיעין מהימן, שלא שיתפנו בו את ארה"ב, מסיבות טובות".
הנשיא ג'ורג' בוש השתמש ב"סיפור האורניום" בנאום לאומה בינואר האחרון, כאחת הסיבות למלחמה בעיראק.
מתנגדיו של ראש הממשלה טוני בלייר צפויים "לחגוג" על הסכסוך. רובין קוק, שהתפטר מהממשלה משום שהתנגד להחלטה לצאת למלחמה בעיראק, אמר כי "הגיע הזמן שהממשלה תתוודה ותפרסם את שאר הראיות לשטענתה מוכיחות שהיתה עסקת אורניום. יש שאלה אחת שהממשלה צריכה לענות עליה מחר, בבית הנבחרים: למה הראיות על האורניום לא שכנעו את ה-CIA?".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
היריבים ינצלו את ההזדמנות. בלייר
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
דבריו גרמו לסערה. טנט
צילום: רויטרס
מומלצים