שתף קטע נבחר

"רק נסיגה אמיתית תשכנע את הפלסטינים שיש שינוי"

חנא עמירה, חבר הוועד הפועל של אש"ף, מסביר כי אם ישראל לא תשחרר אסירים ולא תבצע נסיגה אמיתית מהערים הפלסטיניות, הפלסטינים לא ישתכנעו כי יש כוונות אמיתיות מאחורי המו"מ בין הצדדים. ראיון

"נסיגה מערים נוספות ללא הסרת הסגרים הפנימיים בין הערים והמצור על הערים עצמן, לא תהיה מקובלת עלינו", כך אמר היום (א') בראיון ל-ynet חבר הוועד הפועל של אש"ף, חנא עמירה, לקראת פגישת שרון-אבו-מאזן.
"המודל של הנסיגה מבית לחם אינו מקובל עוד. נסיגה סמלית מתוך עיר, אבל הידוק המצור החיצוני עליה, לא מקובל", אמר עמירה.

מהן הציפיות שלכם מהפגישה היום?

"הציפייה היא ששרון יסיר את המכשולים שמעכבים את יישום השלב הראשון במפת הדרכים. הצד הפלסטיני מצפה לראות נסיגות אמיתיות מהערים. הסרת כתרים מעל הערים ובין הערים ושחרור אמיתי של אסירים. ללא כל אלה, יהיה קשה לשכנע את הציבור הפלסטיני שיש שינוי אמיתי בשטח, וזה יעודד גורמים פלסטינים להפר את ההודנה, בטענה שישראל לא מכבדת את התחייבויותיה, ומפירה את תנאי הפסקת האש".

האם אכן קיים בהנהגה הפלסטינית חשש אמיתי שפלגים מסויימים יפעלו להפרת ההודנה?

"יש הצהרות ואיומים פומביים של נציגי פלגים שונים, ולפיהם אם לא יהיה שחרור מאסיבי של אסירים ונסיגות אמיתיות מן הערים הפלסטיניות, הם לא יהיו מחויבים להודנה".
עמירה הוסיף, כי הביצוע הישראלי של מפת הדרכים בעייתי ומתבסס על צעדים קטנים שלצדם מו"מ ממושך מאוד. "נוצר הרושם שישראל רוצה מו"מ עד אין סוף ובלי הרבה תוכן. לא ייתכן שעל כל פינוי מחסום יתנהל מו"מ ארוך מאוד. גישה זו לא תקדם את הדברים. ישראל רוצה מו"מ כדי להגיד שיש תהליך שלום, מבלי שהתהליך יוביל להתקדמות משמעותית. יש צורך שישראל תנקוט צעדים גדולים, והגישה של תמורה קטנה לכל שיפור ביטחוני מצד הרשות היא גישה לא מועילה".

האם המשבר בהנהגת הרשות בשבוע שעבר משפיע על הצד הפלסטיני במו"מ?

"המשבר הזה משפיע, אבל גם גורמים נוספים משפיעים על הנושא ונותן הפלסטיני. אם יעמיק הפילוג בצד הפלסטיני כתוצאה מהדשדוש בתהליך, גם זה יקשה מאוד. יש כאמור צורך שישראל, במיוחד בשלושת הנושאים העיקריים שעל סדר היום, האסירים, הנסיגות והסרת הכתרים, תבצע צעדים משמעותיים ואמיתיים שיצביעו על שינוי רציני".
היום תקיים המועצה המחוקקת הפלסטינית דיון בהחלטת הכנסת מהשבוע שעבר ולפיה הגדה והרצועה אינם שטחים כבושים. עמירה אומר כי החלטת הכנסת היא צעד שמשמעותו נסיגה לאחור ביחסי שני הצדדים, והחלטה בעלת השלכות פוליטיות שמשמעותה היא "שממשלת הימין בישראל אינה מעוניינת ואינה בשלה לתהליך שלום אמיתי, ולצעדים המתבקשים כדי להגיע לשלום אמת".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמירה. מצפה לראות נסיגה אמיתית
צילום: רויטרס
הנסיגה מבית לחם. "לא מקובלת עלינו" (ארכיון)
צילום: רויטרס
מומלצים