שתף קטע נבחר

"אם ההר לא ייפתח - הח"כים יעלו אליו בתורנות"

סגן שר התעשייה והמסחר מחה על החלטת המשטרה להשעות את ביקורי היהודים בהר הבית. מועצת יש"ע: "מדובר בכניעה לאלימות". מהמשטרה נמסר כי "השיקולים - מבצעיים", אך השר לביטחון פנים, צחי הנגבי, סירב להתייחס להחלטה. הפלסטינים טוענים: ההר נסגר בעקבות לחץ מצד הרשות והוואקף

זעם בימין בעקבות הודעת המשטרה על השעיית הביקורים בהר הבית ליהודים. סגן שר התעשייה והמסחר, ח"כ מיכאל רצון, אמר כי "אם השר לביטחון פנים לא יפתח לאלתר את הר הבית ליהודים, אדאג שתערך תורנות ביקורים של חברי כנסת בהר". רצון אמר כי "בכל יום יעלה ח"כ אחר להר וכך תישמר זכות ביקורי היהודים על הר הבית".
ממועצת יש"ע נמסר כי "אם נכון הדבר שההר נסגר שוב בפני יהודים, הרי שמדובר בכניעה לאלימות ובנישול היהודים מהמקום המקודש להם ביותר בעולם". מועצת יש"ע קראה לראש הממשלה, אריאל שרון, לפתוח את ההר לביקורים לקראת ט' באב, שיחול בשבוע הבא.
ח"כ יחיאל חזן מהליכוד אמר בתגובה להחלטה: "אני מתבייש בכך שהממשלה ממשיכה בכניעתה לטרור". לדבריו, "במקום להילחם בטרור וברשות הפלסטינית, נאלצים יהודים לשלם את המחיר. במקום לעקור את הטרור מהיסוד, מגדרת ממשלת ישראל את היהודים ואינה מאפשרת חופש פולחן".

המשטרה: הנימוק מבצעי

מוקדם יותר אישרו גורמים במשטרה ביקורי היהודים הושעו, בנימוק של "שיקולים מבצעיים". מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי מדובר בהחלטה מבצעית של המשטרה ואין מקום למעורבות השר צחי הנגבי בסוגיה. הנגבי עצמו סירב להתייחס לידיעה.
גורמים פלסטינים טענו בתגובה כי ההחלטה להפסיק את ביקורי היהודים בהר נובעת מלחץ מצד הוואקף והרשות הפלסטינית. עדנאן חוסייני, מנהל הוואקף במזרח ירושלים, דיווח אמש שהמשטרה נענתה לדרישתו שלא להתיר לתיירים וליהודים לבקר בהר. יחד עם זאת ציין חוסייני, שהוואקף אינו מתנגד באופן עקרוני להמשך הביקורים, "בתנאי שישראל תסיר את המגבלות על כניסת מוסלמים מהשטחים להר".
בשבוע שעבר זימן יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, את ראשי הוואקף האיסלאמי, ובכללם גם את חוסייני, ללשכתו בראמללה. לטענת גורמים פלסטינים, ערפאת נזף בהם על כך שהסכימו לחידוש הסיורים של יהודים בהר ואיים כי ינקוט בצעדים נגד אנשי הוואקף אם הסיורים לא יופסקו מיד.

הביקורים הופסקו, וחודשו

לפני כחודש דווח כי המשטרה אישרה לקבוצות קטנות של יהודים לסייר בהר, באישור הוואקף והדרג המדיני בישראל. כזכור, מאז ביקורו של ראש האופוזיציה דאז, וראש הממשלה היום, אריאל שרון בהר הבית בספטמבר 2000, מנעה המשטרה מיהודים להיכנס למתחם ההר. במשך השנתיים וחצי האחרונות, ביקשו גורמים דתיים שונים לעלות ולהתפלל על ההר, אולם שוב ושוב נענו בשלילה.
גם בג"ץ נדרש לסוגייה מספר פעמים, אולם העתירות בנושא נדחו, כאשר המשטרה והשב"כ דבקו בעמדותיהם לפיהן קיים חשש שעליית יהודים למתחם ההר תגרור התנגדות עזה ועימותים מיותרים בין יהודים וערבים.
היוזמה לאישור הביקורים היתה של מפקד מחוז ירושלים ניצב מיקי לוי לפני כמה חודשים, ועל פיה, אחרי המלחמה בעיראק יוכלו יהודים לעלות להר-הבית. היום, כאמור, הוחלט לעצור את עליית היהודים להר.

"תומכים בסגירה"

ח"כ אילן ליבוביץ' משינוי אמר כי הוא מגבה את ההחלטה להפסיק את הביקורים, "צעד זה מראה על אחריות המשטרה והשב"כ שככל הנראה ערים לבעייתיות הסיורים ולרגישות המקום". ליבוביץ' קרא שלא לתת לפלסטינים סיבה להפרת הפסקת האש. "כאשר יגיע השלום המתדפק על דלתנו כולנו נוכל לסייר שם בחופשיות", אמר.
מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ אופיר פינס, אמר כי בכוונתו להגיש שאילתא לראש הממשלה, אריאל שרון, בדרישה לדעת האם סגירת הר הבית היא מדיניות רשמית של הממשלה או "צעד טקטי בלבד של המשטרה".
גם ח"כ איתן כבל מפלגת העבודה הודיע כי הוא תומך בסגירת הר הבית. לדבריו, "אין לי מחלוקת לגבי זכויותינו על הר הבית אבל פתיחתו למבקרים יהודים הינה מבחינת התגרות מיותרת". כבל אומר "כולנו זוכרים לאן הובילה פתיחתו הקודמת של הר הבית".
ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) פנה במכתב לשר לביטחון פנים, צחי הנגבי, וכתב לו כי "זכותם של יהודים לבקר ולהתפלל במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. זכות זו אינה יכולה להיות נתונה לבעיות מבצעיות של משטרת ישראל. אני רואה בהודעה זו כניעה לטרור, לסחטנות פוליטית ולאיומים באלימות מצד גורמים פוליטיים במערכות הישראלית והפלסטינית".

בהכנת הידיעה השתתפו אטילה שומפלבי ואילן מרסיאנו
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הר הבית. צילום (ארכיון) רויטרס
צילום: רויטרס
צילום: גלי תיבון
ביקור שרון בהר הבית. עצר את הביקורים
צילום: גלי תיבון
צילום: אתר הכנסת
משמרת מחאה בהר. ח"כ רצון
צילום: אתר הכנסת
מומלצים