שתף קטע נבחר

לפחות 20 הרוגים בפיגוע במטה האו"ם בבגדד

משאית תופת התפוצצה אחר הצהריים במטה האו"ם בבגדד והביאה לקריסת חלק מהבניין. 20 איש נהרגו, בהם הנציג המיוחד של האו"ם בעיראק, סרג'יו דה מלו

מחבל מתאבד פוצץ אחר הצהריים (ג') משאית תופת בצמוד למלון "קנאל" בבגדד, המשמש כיום כמטה של האו"ם. חלק מהמלון קרס תחתיו, ולפחות 20 עובדי או"ם זרים ועיראקים נהרגו, בהם הנציג המיוחד של האו"ם בעיראק, הברזילאי סרג'יו ויאֶרה דֶה-מֶלו, שנלכד מתחת להריסות משרדו. לפחות עוד 100 בני-אדם נפצעו.

 

הפיגוע גרר גל של תגובות גינוי ברחבי העולם. מועצת הביטחון של האו"ם פירסמה הודעת גינוי ובה הבטחה שהפיגוע לא ירתיע את האו"ם מלהמשיך במשימתו לבנות מחדש את עיראק. 

 

פיגוע בשידור חי

 

הפיצוץ אירע בדיוק כאשר בבניין נערכה מסיבת עיתונאים ששודרה בשידור חי. בצילומים נראה אחד מאנשי האו"ם מדבר, כאשר לפתע נשמע פיצוץ עז והמסך מחשיך. כעבור מספר שניות שבה התמונה להתבהר, והמשתתפים במסיבת העיתונאים נראים מנסים להימלט מהמקום בצעקות מבעד לעשן הסמיך והאבק הרב שאופף אותם.

  

הכוחות האמריקנים סגרו את האזור כולו לצורך פינוי הפצועים בכלי רכב וטנקים. חלק מהפצועים פונו בעזרת מסוקים והשאר באמצעות עשרות אמבולנסים עיראקיים וכלי רכב של הצבא האמריקני. במקביל החלו הכוחות בסריקות נרחבות באזור, ביבשה ובאוויר, בניסיון לאתר את המחבלים או סייעניהם.

 

מטה האו"ם שוכן במבנה במזרח בגדד ששימש בעבר כמלון קנאל. המקום משמש כיום כמרכז עצבים לפעולת הכוחות הזרים ותיאום פעולות הסיוע ההומניטרי של האו"ם בעיראק. דווח שהפיצוץ העז גרם לניפוץ חלונות בבתים המרוחקים כקילומטר וחצי מהמקום.

 

הפיגוע אירע זמן קצר לאחר ההכרזה על לכידתו של סגן נשיא עיראק לשעבר, טאהה יאסין רמדאן, בעיר מוסול שבצפון המדינה.

 

גל טרור מתמשך

 

בתחילת החודש אירע פיגוע טרור קשה בשגרירות ירדן בבגדד, בו נהרגו 17 בני אדם ועשרות נפצעו. גם במקרה זה היה מדובר במכונית תופת, ככל הנראה מיניבוס, שחנה מחוץ לשערי השגרירות והמטען שנשא הופעל מרחוק.

 

ההערכה היא שאת הפיגוע בשגרירות, כמו שאר התקפות הטרור בעיראק, ביצעו תומכי סדאם, ייתכן שבמחאה על תמיכתה של ירדן במתקפה האמריקנית.

 

בימים האחרונים חיבלו אלמונים, ככל הנראה גם הם תומכי משטרו של סדאם, בצינור הנפט הראשי שבין עיראק לטורקיה ובצינור מים של שכונותיה הדרומיות של בגדד.

 

החבלה בצינור הנפט אירעה בסוף השבוע שעבר וכעבור כמה ימים שבו החבלנים והציתו את הצינור. רק אתמול הצליחו כוחות כיבוי עיראקים ואחרים להשתלט על האש אולם נמסר שתיקון הצינור וחידוש הזרמת הנפט תארך עוד כשבוע לפחות. המושל האזרחי האמריקני של עיראק, פול ברמר, ציין כי בכל יום שאין יצוא של נפט מעיראק לטורקיה, העם העיראקי מפסיד כ-7 מיליון דולר.

 

התקפות אלה מעוררות דאגות בקרב גורמים אמריקנים שמא האלמונים שמתקיפים את כוחותיהם בלי הפסקה מאז תום הקרבות, וכבר גבו קורבנות רבים, החלו להרחיב את מתווה פעילותם ולנסות לגרום גם לנזקים כלכליים.


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מטה האו"ם בבגדד. חלק מהבניין קרס מעוצמת הפיצוץ
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
עשרות נפגעים כתוצאה מהפיצוץ העז. חלקם פונו במסוקים
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
כוחות אמריקנים רבים הוזעקו לאזור
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
נציג האו"ם בעיראק, סרג'יו דה מלו
צילום: רויטרס
מומלצים