שתף קטע נבחר

עדיין נאלצים ללמוד מחוץ לעיר

לתלמידים מהמגזר החרדי עדיין אין מענה עירוני. והקיבוצים עדיין קורצים להורים חילונים בגלל התדמית החינוכית הטובה

סגן ראש עיריית עפולה אריה בנינו (ש"ס) לא מוותר על הקמת בית ספר חרדי בעיר, עוד השנה. ילדיו נמנים על 400 התלמידים מהמגזר החרדי, שנאלצים לצאת ללימודים מחוץ לעיר – בעיקר במגדל העמק, עפולה וחיפה – בשל היעדר מוסד מתאים.

בנינו: "בעבר שלחנו את הילדים לגנים ומעונות מחוץ לעיר, עד שמוסדות מתאימים הוקמו. לא ויתרנו גם על הקמת בית ספר. זה אחד הצרכים הדחופים של מערכת החינוך וראש העירייה מסכים איתנו בנושא. מבחינתי זה הנושא הראשון במעלה לקדנציה הבאה. בגלל שאין חינוך חרדי, הילדים שלי לומדים מחוץ לעיר".

מנהל מחלקת החינוך בעירית עפולה, ג'קי וענונו, מדווח על ירידה ניכרת במספר המבקשים לצאת ללימודים מחוץ לעיר, אם כי הוא מודה שישנם תלמידים שיוצאים ללא אישור, המאותרים מאוחר יותר. מחלקות החינוך בעפולה ובבית שאן גם מדווחות על מגמת ירידה בהרשמה ללימודים בקיבוצים באזור. מבחינתם, הדבר מעיד על האמון המתגבר של ההורים במערכת החינוך העירונית. וענונו: "בקיבוצים יש מעט מאד תלמידים שלנו. במזרע יש חמישה-שישה תלמידים ובבית הספר היסודי במרחביה עוד שניים-שלושה. פעם בכל מחזור היו כ-65 תלמידים שלמדו בחוץ, אבל המספרים ירדו פלאים. בדרך כלל אנחנו לא מערימים קשיים בתהליך של הגשת האישורים למי שמעוניין ללמוד מחוץ לעיר. אם יוצאים בלי אישור אנחנו יודעים את זה מאוחר יותר ומטפלים בזה. המענה מבחינתנו, הוא ליצור מערכת חינוך טובה יותר בעיר".

הורה מעפולה ששלח את ביתו ללימודים באחד מקיבוצי האזור מספר: "הוצאנו את הילדה מבית הספר בגלל בעיית אלימות – פיזית ומילולית – בה נתקלה בבית הספר בעיר. בקיבוץ התנאים הרבה יותר טובים, אם כי זה עולה מעט יותר כסף. אנחנו רואים התקדמות אצל הילדה בכל המישורים. אנחנו גם מקבלים מהמורים פידבקים על הילדה. כמעט כל שבוע או שבועיים המורה מתקשרת ואנחנו משוחחים. החינוך, התנאים, ההתייחסות לתלמיד – הם שעושים את ההבדל ואנחנו על הצעד שעשינו".

דובר עיריית עפולה, משה וולפין, מסר בתגובה: ."מבדיקה שנערכה לא נמצא מקרה שבו תלמידה שלמדה בבית הספר הייתה קרבן לאלימות פיזית או מילולית. אנחנו מאד רגישים וערים לתופעת האלימות ועושים הכל על מנת למנוע ולטפל אם וכאשר הדברים קורים". 

וענונו בתגובה: "לא נתקלנו בבעיות חריגות ואנחנו מתייחסים לנושא במלוא חומרת הדין. אלימות מילולית גם היא אלימות ולא רק פיזית ואם אנחנו רואים סימפטומים של אלימות מילולית אנחנו מטפלים בה".

גם במערכת החינוך בבית שאן מצביעים על ירידה משמעותית במספר התלמידים הנרשמים ללימודים מחוץ לעיר. כמו בעפולה, מצביעה מנהלת מחלקת החינוך בעירייה, שולמית בן ישי, על שתי מגמות. האחת בחינוך החרדי, במסגרתו יוצאות בנות דתיות ללימודים באולפנה מחוץ לעיר, והשנייה – לימודים בקיבוצי הסביבה. בן ישי: "זאת הייתה אחת המטרות שלנו. כשנכנסתי לתפקיד הובא לידיעתי שיש כ-150 תלמידי חוץ מבית שאן. נחרדתי, מכיוון שיש הרבה תקנים שיכולים להינצל בזכות מספר זה. ראיתי בזה הבעת אי אמון במערכת החינוך. כדי להחזיר את הילדים הביתה צריך להפוך את מערכת החינוך לאיכותית יותר. בנוסף, צריך לשמוע את ההורים.

"הקמנו את ועדת ההכוון העירונית, שאליה מגיעות לדיון כל הבקשות לרישום מחוץ ליישוב. הצבנו את טובת הילד בראשונה. כשנוכחנו שאין לנו תשובה לילד ביישוב, נתנו אישור ללימודי חוץ. לדוגמה, ילדה מאד מוכשרת שרצתה ללמוד בבית ספר לאמנויות קיבלה אישור".

בן ישיש מסרה, כי לעומת 150 בקשות ללימודי חוץ שהתקבלו בעבר, הוגשו השנה ארבע בקשות בלבד. לדבריה, רוב הלומדים מחוץ ליישוב שייכים לחינוך החרדי, לגביהם העירייה אינה יכולה לספק מענה בהיעדר חטיבה או תיכון חרדיים. "אני אשמח מאד אם בית ספר כזה ייפתח ואתמוך בהקמתו. אני רוצה את כל התלמידים שלנו בעיר", סיכמה בן ישי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
ירידה ניכרת במספר הנרשמים ללימודים מחוץ לעיר
צילום: אורן אגמון
מומלצים